Úvod > Články > TV a STB pro multimediální širokopásmový obsah

TV a STB pro multimediální širokopásmový obsah

S širokopásmovým přístupem k Internetu rostou nároky na koncová zařízení, zejména s ohledem na kvalitní přehrávání obsahu a související možnost, častěji nutnost, obsah ukládat přímo do jejich paměti. Vyvíjejí se také nároky na TV přijímače a potřebná přídavná zařízení, set-top box (STB). STB již nejsou jen doménou kabelových sítí, ale nastupují také IP/DSL STB. Podívejme se, jak se STB vyvíjí co do trhu a funkcí, a jak bude vypadat TV přijímač budoucnosti.

Značné nároky na koncové zařízení kladou aplikace, jejichž základ tvoří video. Obraz samozřejmě musí být dodán k uživateli na vhodné zobrazovací zařízení. Dlouhou dobu dominovaly TV přijímače s nezbytnými přídavnými zařízeními (STB, Set-Top Box), ale PC s kvalitními a velkými monitory jim již konkurují.

Tele-vize aneb vize vzdálené budoucnosti

Televizní přijímač se ovšem stále jeví jako ideální koncové zařízení, zejména při pohledu na rozšíření přijímačů po celém světě a na dlouhé hodiny strávené před přijímačem všemi věkovými skupinami. Dnešní běžný TV přijímač je ovšem značně omezené, neinteligentní zařízení, podporující pouze jednosměrnou komunikaci, a to prostřednictvím nepříliš šikovného uživatelského rozhraní - dálkového ovladače. K TV lze připojit STB pro multimediální obsah a ten lze přijímat a ukládat lokálně, takže jej lze sdílet mezi více STB nebo jinými terminály.

Televize budoucnosti se bude muset hodně odlišit od současného stavu: bude interaktivní, bude možné kliknout na reklamy a upoutávky a objeví se webová stránka, kde se lze dovědět více. Bude možné mít otevřeno více aplikací a programů najednou, nebo třeba posílat e-mail při sledování nějakého programu apod. Zejména v Evropě se mají stát služby interaktivní TV velmi populární, jak pro filmy na vyžádání, tak pro přístup k Internetu nebo nákup nabízeného zboží přímo prostřednictvím TV reklamy.

Bujný trh s STB

vývoj trhu kabelových STB Na přídavná zařízení (STB), nutná pro dekódování signálu pro TV přijímač, jsme zvyklí zejména u kabelových přípojek. Vývoj trhu kabelových STB naznačuje obrázek.

STB s podporou protokolu IP pro širokopásmové přípojky typu DSL (IP/DSL STB) byla zatím odkázána na okrajový trh. IP/DSL STB jsou na trhu sice od konce 90. let, kdy se však prodalo jen několik tisíc kusů, ale teprve vloni se poptávka začala pohybovat v řádu set tisíc.

Slibný vývoj trhu souvisí s růstem poptávky i nabídky video služeb ze strany poskytovatelů širokopásmových služeb, telekomunikačních provozovatelů a poskytovatelů IPTV (Internetové televize). Poskytovatelé zatím svádějí svoji dosud nepříliš výraznou nabídku video služeb právě na nedostatek těchto přídavných zařízení.

Základním konkurenčním požadavkem na výrobce IP/DSL STB je flexibilita. Řada výrobců nabízí integrované DSL modemy pro připojení k počítači prostřednictvím PCI. Některá zařízení používají programovatelné procesory médií na podporu dalších metod komprese u poskytovatele vedle MPEG-2. Podle analytiků In-Stat/MDR (zpráva 'IP/DSL Set Top Boxes Move Out of The Niche') se v letošním roce bude pohybovat objem trhu s IP/DSL STB kolem předpokládaný nárůst půl milionu a v roce 2004 vzroste na rovný jeden milion kusů. Další předpokládaný nárůst ukazuje obrázek.

Do roku 2007 má trh s těmito přídavnými TV zařízeními být výrazný nejen v Asii, kde jsou video služby populární už nyní, ale i v Evropě, protože podle předpovědí má každý z těchto trhů překonat severoamerický segment trhu.

Hard disky do spotřební elektroniky

S rozvojem dostupnosti a různorodosti digitálního obsahu roste také zájem uživatelů ukládat si zajímavý obsah do paměťových médií pro pozdější opětovné využití (poslech, shlédnutí apod.). Proto se rychle rozšiřuje trh se spotřební elektronikou, která má zabudovaný pevný disk.

Výrobci se zatím zaměřují na začlenění disků do zařízení jako herní konzole (hlavní podíl na trhu spotřební elektroniky se zabudovaným pevným diskem), PVR (Personal Video Recorder) pro satelitní a kabelovou televizi, přehrávače DVD (Digital Video Disk), STB nebo přenosné digitální audio přehrávače. Do budoucna se bude paměť v podobě pevných disků integrovat i do zařízení jako PDA a kapesní počítače, přenosné přehrávače A/V, televize a digitální kamery.

Velikosti integrovaných disků jsou velice různorodé: 3,5 a 2,5 nebo 1,8 či 1 palce. Největší podíl mají ovšem 3,5palcové disky, protože jsou nejlevnější a mají největší kapacitu.

odhaduje objem trhu spotřební elektroniky s pevnými disky Podle výzkumu společnosti In-Stat/MDR ('Hard Disk Drives For Consumer Electronics: Digital Entertainment Devices Drive Demand for Storage') mezi paměťovými médii pro video vedou magnetické pevné disky. Spotřební elektronika s integrovanými pevnými disky tvoří zhruba 7% celkového trhu s pevnými disky (vývoj celého trhu naznačuje obrázek). V letošním roce se odhaduje objem trhu spotřební elektroniky s pevnými disky na 16,7 miliónů jednotek (dvojnásobek oproti roku 2002).

Budoucnost STB

Celkově se trh s STB zvedl v loňském roce o celou třetinu. Hlavní podíl na distribuci STB mají stále kabeloví poskytovatelé více služeb (MSO, Multi-Service Operators), kteří musí ovšem reagovat na konkurenci jak ze strany poskytovatelů satelitních služeb i DSL. Celosvětově největší podíl na trhu s STB si udržuje Motorola s 38% trhu v roce 2003 (podle analytiků společnosti ABI). Na paty jí šlape Scientific-Atlanta, která dosáhla podílu 28%. Hlavní důvod zájmu právě o její STB se přisuzuje zabudované podpoře pro DVR (Digital Video Recording). DVR se rychle uplatnilo v satelitních sítích, ale nastupuje také v kabelových sítích. Další konkurenci pro tyto dvě vedoucí firmy představují - zejména mimo USA - výrobci jako Pace, Pioneer a Philips.

STB se sice stále vyvíjí, přidávají se nové funkce a možnosti, ale možná tomuto zařízení v samostatné podobě bude brzy odzvoněno. Co přesně je však nahradí, není zatím zcela zřejmé. Mohlo by se jednat o samostatné zařízení DVR, nebo o přehrávač DVD s funkcí DVR, ale nejspíš půjde o mediální bránu (media gateway) nabízející kombinaci nejrůznějších funkcí a služeb.

 

0 - 5 Mb/s 5 - 10 Mb/s 10 - 20 Mb/s 20 - 30 Mb/s 30 a více Mb/s

24. 5. 2004

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Itálie jedná o přísnějších trestech za zneužití umělé inteligence

Italská vláda jedná o návrhu zákona, podle kterého by za trestné činy spojené s AI nástroji hrozily mnohem přísnější...

 

Avast dostal v ČR pokutu ve výši 351 milionů korun

Avast dostal od českého Úřadu pro ochranu osobních údajů pokutu ve výši 351 milionů korun Důvodem je neoprávněné...

 

Microsoft: Rusko spustilo kampaně cílené na ovlivňování prezidentských voleb v USA

Společnost Microsoft uvedla, že už se na internetu začaly objevovat ruské kampaně, které mají za cíl ovlivnit...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...