Úvod > Články > FUP mate zákazníky, říká studie

FUP mate zákazníky, říká studie

Podle výsledků studie, kterou si nechala vypracovat americká vládní agentura GAO, požívá většina mobilních i pevných operátorů datové limity, což prý mate zákazníky. Ti nemají přehled o tom, kolik dat skutečně přenášejí a co je a není pro ně vhodné. Někteří z politiků pak zpomalování připojení označují za nepřijatelné.

Studie amerického Úřadu pro vládní zodpovědnost si vzala na paškál telekomunikační společnosti, jež ve Spojených státech nabízejí připojení k internetu (mobilní i pevné). Zatímco u nás se přestaly datové limity (a aplikace FUP) na pevných přípojkách používat už před mnoha lety (2007-2008), ve Spojených státech jim začala kvést pšenka. Spousta největších operátorů je začala v nedávné době používat, což se nelíbí ani samotným uživatelům ani různým vládním či nevládním agenturám. Datové limity používají čtyři největší američtí mobilní operátoři a ze třinácti největší poskytovatelů pevného připojení jimi klienty krotí sedm operátorů. 

Američtí operátoři používají stejné aplikace FUP, jak to známe i u nás: někdy naúčtují započatá extra data, jindy zase připojení zpomalí (u nás je přece jen „populárnější” zpomalení — např. krok Vodafonu, který bude dodatečná přenesená data zpoplatňovat, se setkal s docela velkou kritikou). Ve Státech zpomaluje připojení pouze jeden mobilní operátor, ostatní tři dodatečná data zpoplatňují. V pevných sítích si extra přenesená data fakturují též tři poskytovatelé, ostatní připojení zpomalí. 

Zvláště demokratičtí politici (čili v USA zástupci levice) jsou chováním operátorů znepokojeni, jelikož dle jejich názoru má klient dostat to, co si platí: očekává, „že bude schopen streamovat videa, stahovat hudbu a používat aplikace určené pro konference s podporou videa”. Což s omezenou rychlostí nelze, zní z tábora demokratů. Těm vadí dvě věci: jednak to, že platící klient bude omezen (v případě snížení rychlosti), jednak také to, že zákazník nemá přehled o skutečné konečné výši účtu za připojení (jsou-li účtována dodatečná data).

Jako další argument používají američtí demokrati to, že obyčejný klient nerozumí datovým stropům (limitům) a nevyzná se v systému uplatňovaném operátory („zaplatíš za to, co používáš”).  Demokratům nestačí ani ta skutečnost, že operátoři pravidelně informují své klienty o „datovém zbytku” — a v případě, že hrozí přečerpání dat, jim posílají e-mail nebo SMS. Demokraté mají za to, že účastníci netuší, jak moc dat přenášejí (jinými slovy, nevědí, jak jsou používané aplikace datově náročné). 

Problém se netýká jen klientů, kteří přečerpávají datové limity,  ale i těch, co využívají méně dat, než si objednali, argumentují demokraté. Jinými slovy, klienti by mohli ušetřit peníze, pokud by věděli, co opravdu potřebují… 

Úřad zatím nevydal žádné „rady“, jak se s „problémem“ vypořádat, ale dá se očekávat, že operátorům bude v blízké budoucnosti „doporučeno“ odstartovat určité vzdělávací kampaně, aby klienti věděli, jak se mají chovat a jaké mají možnosti. 

5. 8. 2014

Autor: Redakce DSL.cz

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v březnu 2024

V březnu se rychlost Wi-Fi internetu propadla. Podívejte se, jak si tentokrát vedl vás poskytovatel.

 

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...

 

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...