Úvod > Články > Hlídejte si své účty před kyberútoky

Hlídejte si své účty před kyberútoky

Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují ochranu internetového bankovnictví a nabádají své klienty k větší obezřetnosti.

Nejčastějším typem útoku je tzv. phishing. Jedná se o podvodný e-mail, který obsahuje proklik. V případě, že na tento odkaz kliknete, dostanete se na falešné stránky, přes které se zloději snaží získat vaše přístupové údaje do internetového bankovnictví. Někdy také tyto e-maily obsahují podvodný soubor s programem, který vám po otevření nainstaluje do počítače vir.

Dodržujte několik základních pravidel:

  • Pravidelně aktualizujte ochranný mechanismus svého počítače, telefonu či tabletu
  • Všechny instalace provádějte jen z důvěryhodných a ověřených zdrojů
  • Své přihlašovací údaje zadávejte jen na ověřených serverech a v důvěryhodném prostředí
  • Své přihlašovací údaje a PIN kód nikomu nesdělujte
  • Nepoužívejte stejné heslo pro různé služby, hesla pravidelně měňte
  • Neotvírejte e-maily a přílohy os neznámých a podezřelých odesílatelů
  • Nakupujte jen u prověřených online prodejců
  • Buďte pozorní na webu internetového bankovnictví, v případě, že by vám něco nesedělo, obraťte se neprodleně na svoji banku

Ze statistik vyplývá, že výše zmíněné způsoby útoku tvoří 78% všech evidovaných. Zbytek jsou útoky, které využívají sociální sítě, především Facebook.

Banky posilují ochranu internetového bankovnictví a apelují na své klienty, aby byli ostražitější. Například Komerční banka zpřístupnila svým klientům software, který znásobí ochranu jejich počítače a snižuje riziko zneužití přihlašovacích údajů do internetového bankovnictví.

Klienti si řešení IBM na ochranu svého počítače instalují z bezpečného prostředí internetového bankovnictví MojeBanka. Bezpečnostní software si dosud stáhlo 30 tisíc klientů Komerční banky,“ uvedl mluvčí KB Pavel Zúbek.

Nový program je úspěšný. „Aktivně nejdříve oslovujeme potenciálně nejohroženější skupiny klientů, kteří si program již stáhli. Počet klientů, kteří se přihlašují do internetového bankovnictví ze zavirovaných počítačů, tak klesl o 90 procent. Zabránili jsme již 180 možným pokusům o podvod z infikovaných počítačů,“ dodal Zúbek.

Banky všeobecně radí svým klientům, aby používali antivirové programy, výhradně legální software a pravidelně prováděli aktualizace operačního systému i dalších programů.

Nejen Komerční banka posiluje ochranu peněz klientů přímo v internetbankingu.

Naše internetové bankovnictví je zabezpečeno dostatečně. Technologie se ale rychle vyvíjí, a tak do budoucna připravujeme nové účinné zabezpečení na jiné bázi, než je řešení od IBM,“ řekl Marek Pšeničný z České spořitelny.

Pšeničný dále uvádí, že úspěch útočníků se odvíjí od chování samotného klienta. „Koncový uživatel je nejslabším článkem v procesu zabezpečení internetového bankovnictví.

Podle slov mluvčího Fio banky Zdeňka Kováče, je Fio Internetbanking zabezpečen certifikáty, které nabízejí nejvyšší možné uživatelské zabezpečení webových stránek. „Koncový uživatel je o zabezpečení a přítomnosti EV SSL certifikátu informován v prohlížeči ikonou zámečku a především výraznou zelenou barvou adresního řádku s informací o organizaci, pro kterou byl SSL certifikát vystaven.

Také manažer bezpečnosti elektronických kanálů ČSOB a Ery Jan Guzanič zdůrazňuje, že nejdůležitější je chování samotných klientů. „Stejně jako jinde platí, že největší devízou v oblasti zabezpečení je chování samotných uživatelů, „uvedl Guzanič.

Obrana proti kybernetickým útokům je velmi jednoduchá – stačí dodržovat několik bezpečnostních pravidel. Především se musí používat antivirové programy a pravidelně je aktualizovat. Aplikace, certifikáty nebo aktualizace do chytrého telefonu by se měly instalovat výhradně z oficiálních certifikovaných zdrojů jako Apple Store, Google Play či Windows Store,“ dodává Guzanič.

Banky vyzývají klienty k opatrnosti při práci s počítačem, ze kterého se přihlašují do internetového bankovnictví. Mějte na paměti, že banka nikdy nechce po klientovi, aby zadával své přístupové údaje do nějakého formuláře, který mu přijde e-mailem. V případě sebemenších pochybností neváhejte a kontaktuje svoji banku.

25. 5. 2015

Autor: Redakce DSL.cz

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mafra posiluje své postavení na realitním trhu

Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...

 

Elop končí v Microsoftu, co s ním bude teď?

Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...

 

Jaký smartphone pod stromeček

Vánoce klepou na dveře a smartphony mizí z pultů raketovou rychlostí. Pokud jste se i vy rozhodli potěšit své blízké...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...