Úvod > Články > Světový pohár: velkolepý test mobilní televize

Světový pohár: velkolepý test mobilní televize

Mobilní TV vysílání obsazuje stále přednější pozice ve všech médiích, nejen internetových a technicky orientovaných. Důvodem je pro mnohé vrchol sezóny: fotbalové mistrovství a touha vidět pokud možno vše z první ruky.

O mobilní televizi, o možnostech přenosu živého televizního vysílání na mobilní telefony, jsme na těchto stránkách již několikrát psali v přísně technickém duchu (viz související články dole). Marketingově se v plné kráse ale mobilní TV prosazuje právě v těchto dnech v souvislosti s největším testem přenosů z Mistrovství světa ve fotbale, kterým projde jen opravdu robustní technologie. A těch potenciálních technologií není zrovna málo.

V první řadě je nasnadě nová technologie DVB-H (Digital Video Broadcast-Handheld; viz články Mobilní vysílání typu multicast a Mobilní TV (2): DVB-H), která vyžaduje samostatnou síť pro přenos videa na malá koncová zařízení a potřebuje vhodné spektrum. DVB-H na jedné straně uvolňuje ruce potenciálním zájemcům o provozování mobilní TV, protože se ani v nejmenším nemusí vázat na stávající provozovatele mobilních (tele)komunikačních sítí a mohou přijít ze zcela jiné branže.

Pro mobilní TV je samozřejmě možné také pokusit se využít stávající vysílací sítě, jako sítě digitální televize DVB-T (Digital Video Broadcasting – Terrestrial) či pouze satelitní sítě (BMS, Broadcast Multimedia Satellite), ale ty nevyhovují specifikům mobilní komunikace a zejména možnostem malých přenosných koncových zařízení.

Dalšími specifickými technologiemi, které se vytvořily pro digitální multimediální přenosy, jsou T-DMB (Terrestrial - Digital Mobile Broadcasting) v Koreji, Media FLO od Qualcomm v Americe, ISDB-T (Terrestrial Integrated Services Digital Broadcasting) v Japonsku (viz článek Mobilní TV (3): asijská a americká podoba). Byť původně národní technologie mají díky svým kvalitám a silnému marketingu stejně dobrou šanci ujmout se i v Evropě jako DVB-H či 3G s MBMS.

Mobilní TV se předpovídá (podle Alcatel) až 100 miliónů uživatelů do konce dekády (podle zprávy Rethink Research dokonce 164 miliónů koncových zařízení pro příjem mobilní TV +-100% do roku 2011), kdy by objem trhu mohl dosáhnout 10 miliard eur. ARPU jen z této služby by se mohlo pohybovat mezi 5-15 eury na uživatele za měsíc. Nasazení mobilní TV prostřednictvím různých technologií (podle Alcatelvypadá následovně.

zdroj: ATR

Mobilní TV v sítích 3G

Mobilní provozovatelé si ale nechtějí nechat ujít výjimečnou příležitost posílit své zisky o novou službu mobilní TV. Mají ovšem problém, protože nemohou tuto službu vysílání zcela bez obav do svých sítí masově z technických důvodů pustit. Potřebují doplněk v podobě MBMS (Multimedia Broadcast Multicast Service; viz článek Mobilní TV (1): boj technologií), který zajistí podporu skupinového vysílání v mobilních sítích 3G. Ty jsou totiž principiálně určeny pro dvoubodovou komunikaci (unicast) a toky potřebné pro přenos stejného televizního signálu (v reálném čase) by mnoha uživatelům snadno mohly zahltit síť. Vyjma této varianty realizace mobilní TV přímo v mobilní síti ostatní technická řešení vyžadují pro televizní a další video přenosy samostatné digitální sítě.

Jak může neefektivní implementace služby mobilního TV vysílání zahltit sítě UMTS, ukazuje následující obrázek. Ukazuje příklad zahlcení 3G vysíláním mobilní TV (souvislá černá čára) do roku 2011. Protože však musí polovina kapacity sítě být k dispozici pro klasické datové služby, dojde k saturaci sítě již v roce 2009.

Zdroj: ATR

Ideální řešení pro mobilní sítě 3G, kde je video stále populárnější aplikací, ať ve formě stahování klipů, tak právě sledování TV vysílání, by byla efektivně vzájemně se doplňující přenosová služba unicast a multicast. Unicast pro kanály s menším počtem zájemců a multicast/broadcast pro populární TV kanály, které sledují tisíce diváků najednou.

Pro mobilní provozovatele se sice nasazení služby mobilní TV do vlastních sítí jeví jako zcela přirozené, ale kromě technických záležitostí zmiňovaných dříve si musí poradit také s obsahem, což typicky vyžaduje dohodu a spolupráci s vysílacími společnostmi.

Přitom předpokládaný zisk z této perspektivní služby není v žádném případě jednoznačný: podle Pyramid Research („Rescuing 3G with Mobile TV: Business Models and Monetizing 3G: White Paper “Costs and Demand”“) se může skladba nákladů a zisku pro provozovatele velice lišit, jak ukazuje následující obrázek.

Zdroj: Pyramid Research

MBMS ale možná technická řešení ještě nekončí: jsou tu ještě hybridní technologie, využívající jak pozemní, tak satelitní infrastrukturu. Příkladem je japonská služba MobaHO! (společnosti MBCO) a korejská S-DMB provozovaná SKTelecom (obě využívají stejnou družici MBSAT). Se svým návrhem technického řešení přichází také Alcatel (viz „Digital Video Broadcast to handheld via hybrid satellite / terrestrial networks).

INCCOM: zapojení více médií

INCCOM (Integrated Cross-media Customer Oriented Models), letos končící projekt spolufinancovaný z prostředků EU, se snaží v pohodlí přenosu médií k mobilnímu uživateli jít ještě dále, formou tzv. cross-media. Cílem je přenášet stejný obsah po různých mediálních kanálech, což znamená, že jednou vytvořený obsah se k uživateli může dostat více cestami. Důvodem pro toto řešení je značná plejáda bezdrátových zařízení se vzájemnou neslučitelností dat a zobrazení.

Projekt vidí značný potenciál využití tohoto přístupu u sportovních utkání, takže Světový pohár považuje za dobrou příležitost svůj přístup zviditelnit. Pro vysílací společnosti by to znamenalo uspořit na produkci, protože třeba prostřednictvím DVB-H lze po více kanálech pouštět obsah snímaný přímo kamerami bez drahého zapojení režiséra. Poprvé se tento přístup zkoušel před rokem na atletickém mistrovství světa v Helsinkách, kde se sedm kanálů DVB-H využívalo pro samostatné přenosy z různých sportovních disciplín.

V rámci projektu INCCOM, který není sám o sobě výzkumným projektem, ale pouze koordinační aktivitou (CA, Co-ordination Action; za 900 tisíc eur), se vyvinula metodologie a prostředky pro analýzu uplatnění služby více médií, a rovněž pro modelování složitých vztahů mezi účastníky tvorby a poskytování dané služby. Nicméně právě mezi těmito subjekty zatím velmi obtížně dochází k dohodě: provozovatelé mají na věc jiný názor než vysílací společnosti, každý chce uplatnit svůj přístup a získat zajímavý podíl na zisku. Proto výsledkem projektu je mj. doporučení pro pan-evropské iniciativy pro usnadnění této kooperace mezi různými sektory. Stále totiž chybí jednotný přístup k technickým specifikacím a regulaci v této moderní oblasti.

V souvislosti s vazbou na Světový pohár najdeme v konsorciu mezi deseti evropskými společnostmi významné německé partnery jako Siemens, Bayerische Medientechnik a Deutsche Welle. Dále se projektu účastní výzkumné ústavy z Finska, Švédska (Teliasonera Aktiebolag) a Španělska (Telefonica Investigacion y Desarrollo).

Světový pohár FIFA

Očekává se samozřejmě ohromný zájem o sledování zápasů na mobilech, protože jejich majitelé musí i po dobu následujícího měsíce být (minimálně z důvodů vydělávání si na živobytí) fyzicky na různých místech, byť budou duchem zřejmě jinde. [Poznámka autorky: Bude vůbec někdo z mužské populace světa číst mezi 9/6 a 9/7 články, které se nebudou týkat fotbalu?]

Němečtí provozovatelé T-Mobile, Vodafone, O2 a E-Plus již spustili své pilotní projekty mobilní TV tak, aby uživatelé ve velkých městech jako Berlín, Hamburg, Mnichov a Hanover se speciálně vybaveným koncovým zařízením mohli přijímat TV a rádiové signály s přenosy z mistrovství. Mezi TV programy budou dominovat přenosy státních televizí ARD a ZDF. Kromě nich ale budou k dispozici kanály privátních televizí. Cenově služba přijde na 5 až 15 eur měsíčně a bude k dispozici do konce léta.

Jedním z telefonů speciálně představených na konferenci k pilotnímu projektu T-DMB u příležitosti Světového poháru je LG-V9000 od korejského LG Electronics. Tento model podporuje komunikaci hned po několika typech sítí: GSM (2G), GPRS (2,5G), UMTS (3G) a T-DMB. Výrobce slibuje, že telefon vydrží pro sledování TV vysílání až po dobu tří hodin, s možností nahrát si celou hodinu programu. V současnosti se LG chlubí také úspěchem svého v květnu představeného malého TV telefonu: LG-KB/LB1500, který se stal bestsellerem na trhu T-DMB koncových zařízení s 3000 funkčními zařízeními.

Následujících několik týdnů tedy proběhne rozsáhlý test různých technologií. Provozovatelé jednotlivých sítí pak také budou muset určit správnou cenu za svoji službu, právě v závislosti na zájmu uživatelů a úspěchu přenosů.

Organizace související s mobilní TV

Broadcast Mobile Convergence Forum (bmcoforum)

IP Datacast (IPDC) Forum

Mobile DTV Alliance

FLO Forum

Související články

·      Mobilní TV letos nastoupí, DSL.cz, 27. 3. 2006

·      Evropa potřebuje spektrum pro mobilní TV, DSL.cz, 7. 3. 2006

·      Mobilní vysílání typu multicast, DSL.cz, 21. 2. 2006

·      Mobilní TV – nové pohledy, DSL.cz, 2. 11. 2005

·      Mobilní TV (4): pilotní finský projekt, DSL.cz, 18. 3. 2005

·      Mobilní TV (3): asijská a americká podoba, DSL.cz, 9. 3. 2005

·      Mobilní TV (2): DVB-H, DSL.cz, 2. 3. 2005

·      Mobilní TV (1): boj technologií, DSL.cz, 25. 2. 2005


16. 6. 2006

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Evropská komise vyšetřuje Apple, Google a Metu, hrozí jim vysoké pokuty

Apple, Google a Meta jsou v EU vyšetřovány kvůli možnému porušení nového aktu o digitálních trzích. Společnostem...

 

USA prý využívají satelity SpaceX pro špionáž, Rusko pohrozilo útokem na ně

Rusko uvedlo, že ví o snahách amerických zpravodajských služeb využívat komerční provozovatele satelitů. Varovalo...

 

Po Pavlovi i Babiš, podvodníci lákají z lidí peníze za pomoci deepfake videí

Sociální sítě v poslední době zaplavila falešná videa politiků, ve kterých lákají na výhodné investice. Místo...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.