Úvod > Články > Mobilní přístup pro rychlovlaky a příměstskou dopravu

Mobilní přístup pro rychlovlaky a příměstskou dopravu

V minulém článku o potřebě skutečné mobilní komunikace jsme se právem zaměřili na složitější systémy pro leteckou dopravu a na související omezení potenciálu všech širokopásmových komunikačních služeb. Dnes se podíváme na technologie pro rychlou komunikaci na zemi, zejména ve vlacích.

Snesme se na zem a podívejme se, jaký trh s komunikačními službami znamenají přesuny uživatelů rychlovlaky anebo jejich každodenní dojíždění příměstskou dopravou. Počet rychlovlaků v Evropě jde do stovek a právě v nich – na delších trasách, v plně komfortních vagónech – se připojení k internetu a hlasovým službám nejvíce cení pro profesionály. Příměstská vlaková doprava, pokud nabízí alespoň srovnatelný komfort (v mnoha státech tomu tak již dávno je) a není přecpaná nevyspalými, nerudnými a přepracovanými pasažéry, je dalším trhem pro poskytování komunikačních služeb.

Pak je tu ještě lodní doprava, která pro nás suchozemce moc aktuální bohužel není, ale pro poskytovatele služeb i v Evropě skýtá zajímavé možnosti. Nicméně tento trh je velice fragmentovaný: od zábavních dálkových plaveb na zámořských civilních lodích až s několika tisícovkami pasažérů až po běžné trajekty se stovkami pasažérů.

Připomeňme, že od těchto služeb se čeká stejná kvalita a možnosti, které skýtá širokopásmové domácí nebo podnikové připojení, plus nadstavbové komunikační a informační služby pro posádky, navigace, zabezpečení provozu, dohledové systémy apod.

Pozemní mobilní technologie

Z pozemních bezdrátových technologií je pro poskytovatele mobilních služeb ve vlacích nejzajímavější normalizovaná technologie univerzálního WiMAX (kombinovaný mobilní a pevný WiMAX podle vloni schválené normy IEEE 802.16e) a firemní technologie FLASH-OFDM (Orthogonal Frequency Division Multiplexing) společnosti Flarion, které nabízejí nižší provozní náklady ve srovnání se satelitní mobilní službou. Nicméně pořizovací náklady jsou značné. Rychlosti, kterých lze dosáhnout např. s technologií FLASH-OFDM ve vlacích, naznačuje následující obrázek. Poskytovaná datová propustnost se se zvyšující rychlostí nijak výrazně nemění; latence zůstává také shodná (kolem 33 ms) pro rychlosti nad 100 km.

Zdroj: „Trains, Planes and Automobiles: Delivering Broadband Connectivity at High Vehicle Velocity“, Flarion white paper

Protože se o této firemní bezdrátové technologii, která je použitelná jak pro stacionární, tak mobilní uživatele, příliš neví, stojí za to podívat se ještě na následující obrázek, který vypovídá o datové propustnosti pro nejrůznější možné scénáře.

 

Zdroj: „Trains, Planes and Automobiles: Delivering Broadband Connectivity at High Vehicle Velocity“, Flarion white paper

Mobilní satelitní technologie

Mobilní satelitní služby (viz obrázek) se dnes mohou díky regulaci přesunout do spektra Ku, kde mohou zprostředkovat bezpečnou komunikaci bez vzájemného rušení.

Zdroj: Alcatel

V mobilní satelitní technologii se angažuje Alcatel (viz též IP on the move for aircraft, trains and boats“ ), který se také účastní řady výzkumných a pilotních projektů v této oblasti. Jedním z nich je projekt European Space Agency pod názvem SAET (Satellite Access for European Train), jehož úkolem je definovat širokopásmové technologie pro použití ve vlakové dopravě.

Zdroj: Alcatel

Pro leteckou dopravu je důležitý výzkumný projekt Mowgly (sponzorovaný Evropskou komisí v rámci programu FP6), v němž Alcatel Alenia Space ve spolupráci se společnostmi Airbus a Rockwell-Collins vyzkouší satelitní širokopásmový systém Alcatelu na palubě A340-600 (v říjnu 2006 ve Francii). Pilotní projekt má vyzkoušet vhodnost navrženého řešení pro zvládnutí dopadu mobility s použitím standardního centrálního uzlu (hub) DVB-RCS (Digital Video Broadcast-Return Channel via Satellite; viz též článek DVB a satelitní přístup) a prototypu terminálu. Díky vynikajícímu satelitnímu pokrytí se vystačí s 40 cm kruhovou anténou.

Související články

·      Evropské projekty rozvoje a podpory satelitní komunikace, DSL.cz, 25. 1. 2006
·      Satelitní komunikace rychle a efektivně, DSL.cz, 23. 1. 2006
·      Hybridní satelitní mobilní síť a služby BGAN, DSL.cz, 19. 1. 2006
·      Kombinace satelitu a Wi-Fi, DSL.cz, 12. 1. 2005
·      Satelitní širokopásmový přístup, DSL.cz, 10. 1. 2005
·      Satelitní komunikace stokrát jinak, DSL.cz, 6. 1. 2005
·      DVB a satelitní přístup, DSL.cz, 6. 8. 2004
·      Satelitní přístup, DSL.cz, 4. 8. 2004

22. 6. 2006

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

ČTÚ nebude nabízet další kmitočty pro DAB+

Český telekomunikační úřad už nebude nabízet další kmitočty pro digitální rozhlasové sítě. Existovat budou jen tři...

 

Vodafone garantuje volání přes hodinky i na značky Xiaomi a Samsung

Vodafone jako první český operátor rozšířil garanci volání přes hodinky bez telefonu na tři značky. Služba OneNumber...

 

Telefon s Androidem dokáže otevřít dveře od milionů hotelových pokojů, na opravě bezpečnostní chyby se už pracuje

Výzkumníci objevili bezpečnostní chybu u zámků Saflok. Kdokoliv mohl pomocí telefonu s Androidem otevřít dveře...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...