Úvod > Články > Kontroverzní reklama má zelenou

Kontroverzní reklama má zelenou

Britský broadbandový poskytovatel TalkTalk začne svým zákazníkům nabízet možnost využít kontroverzní reklamu. A nebude s touto nabídkou osamocen, další dva ISP podepsaly smlouvu s webovou službou Phorm, která umožní sledovat chování na netu.

Původně to mělo být ještě o trochu horší a data by byla sledována i bez souhlasu zákazníků, na poslední chvíli ale poskytovatelé pod tlakem petice, kterou v sídle vlády odevzdali nespokojení uživatelé, ustoupili. TalkTalk tvrdí, že na tom zákazníci vydělají – jednak budou mít míň reklam, a jednak získají ochranu proti phishingu.

Phorm pracuje na základě klasických „cookies“, které sledují všechny navštívené stránky a na jejich základě odhadují, o co má uživatel zájem, což je zpětně využito k cílené reklamní kampani. Jelikož každá cookie dostane náhodné číslo, osobní údaje prý nejsou sbírány, vyhodnocovány a prodány dál. To ale není tak docela pravda, ISP samozřejmě budou údaje o webové aktivitě prodávat reklamním agenturám, jinak by celá akce neměla žádný smysl.

Phorm není z nečekaného rozhodnutí poskytovatele TalkTalk nijak nadšena, neboť se jí pravděpodobně výrazně sníží počet lidí, jejichž surfovací aktivity bude sledovat. Na druhé straně poskytovateli nic jiného nezbylo, neboť spustit podobnou akci tajně by bylo neobyčejně riskantní, rozzlobení zákazníci by prostě přešli k jiné firmě. Reklamy na míru, o kterých se na internetu, ale i na kabelové a interaktivní televizi mluví již několik let, jsou zatím značně neprobádanou záležitostí a o reakci zákazníků zatím existují spíše představy nežli skutečné znalosti.

Kent Ertegrul, šéf americké firmy Phorm, nechápe, proč se kolem toho dělá takové dusno. Podle něj by každý zákazník stejně věděl, že je jeho systém spuštěn, a ostatně zákazníci mohou ze skutečnosti, že broadbandový poskytovatel má značné příjmy z reklam, pouze vydělat, neboť TalkTalk slibuje zlevnění připojení.

Pro začátek bude spuštěna pouze testovací verze, kterou by podle firemních plánů mohlo využít až 10 000 zákazníků. Prakticky stejným způsobem chtějí začít i další poskytovatelé – BT a Virgin Media. Ani mluvčí Virgin Media nevidí žádný problém – podle jeho prohlášení firmy jako Google či Hitwise manipulují se získanými daty také a nikomu to nevadí.

Jak vysoké budou příjmy z podobných reklam, si zatím nikdo netroufá přesně odhadnout. Zatímco optimisté mluví o miliónech liber ročně, které by se měly dělit mezi Phorm a poskytovatele, realističtější odhady připomínají, že o přípravu internetových reklam na míru se zatím pokouší méně než 10 procent inzerentů, takže tento trh je méně lukrativní, než se na první pohled zdá.

18. 3. 2008

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

O2 TV přidá do nabídky nové sportovní programy, těšit se můžete na Formuli 1 i MotoGP

 

O2 TV na konci února rozšíří své portfolio o další sportovní kanály. Nova Sport 5 HD a Nova Sport 6 HD nabídnou...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...