Úvod > Články > Internetové IT magazíny I.: Internet a hardware

Internetové IT magazíny I.: Internet a hardware

Českých magazínů věnujících se informačním technologiím je na českém internetu poměrně dost. Nechybí zde ale něco? Následující text je tedy průvodcem po české IT on-line žurnalistice.

Následující text si neklade ambice stát se popisem všech magazínů, které se IT věnují, ale spíše jakýmsi průvodcem hledajícím to, co chybí, co je specifické a možná dokonce typicky české. Otázky informačních technologií se stávají velkým společenským tématem, které prosakuje i do magazínů životního stylu či denního tisku. Těmto oblastem se tedy také věnovat nebudeme. Naše pozornost se tedy bude soustředit na servery, pro které je oblast informačních technologií tématem číslo jedna.

Internet

Asi čtenářsky i publicisticky nejzajímavější oblastí je internet. Nalézt důvody pro čtenářskou přitažlivost je relativně snadné. Každý, kdo čte některý e-mag, se na internetu pohybuje a dění na něm tak může docela dobře vnímat velice podobně jako novinovou rubriku "zprávy ze světa". Zpravidla se ho příliš netýkají, ale jednak je potřeba míti rozhled a pak jsou zajímavá už jen pro svou exotičnost a pro to, že se do této rubriky vleze jen to opravdu nejzajímavější z celého světa. 
 
Téma je zajímavé také pro ty, kdo tvoří obsah. Inspirace na články přichází tak nějak sama. Pokud bychom jen shrnuli témata, která byla během jednoho libovolného týdne na "přetřes", zjistíme, že psaní o internetu musí být radost. Jen pro představu největší témata týdne (od 28. 7. - 1. 8.): Google spustil Knol, nový vyhledávač Cuil, Seznam opět na prodej?,... K tomu je potřeba připojit každoměsíční události vztahující se k prvnímu dni v měsíci. Tehdy většinou vyjdou čísla vztahující se k podílům mezi vyhledávači nebo internetovými prohlížeči. A když ani to nestačí, existuje spousta universálních a vždy použitelných témat. Na internetu se stále něco děje, a tak je celý segment poměrně žurnalisticky přitažlivý. 
 
Zajímavé je, že pokud se podíváme na autory, pak většina novinářů působí na "volné noze" a jsou to buď studenti (pracující coby externí redaktoři i stálí zaměstnanci redakce) nebo různí konzultanti. Těch ostatních je poměrně málo a celý trh zažívá hlad po odbornících na sítě a internet (kterých je naprosté minimum) a také po novinářích s velkým N (ať již těch investigativních či jazykově vytříbených a s nadhledem, kteří psát prostě umí). Tedy průměrný autor studuje vysokou školu a je mu do pětatřiceti. Což se následně odráží jak na slohu textů, tak na jejich obsahu (a zde nemám na mysli pozitivně či negativně, ale opravdu tématicky a jazykově). 
 
Živě (www.zive.cz ) je projektem, jehož zaměření je širší než jen internet a dění na něm. Jeho majitelem je známé vydavatelství počítačové literatury Computer Press. Osu článků tvoří stálá redakce, která zajišťuje také většinu zpravodajského servisu. Důležitou roli hrají také ale externí spolupracovníci a občasní přispěvatelé. 
 
Server je zaměřen především na praktickou stránku věci. Poměrně velké množství článků je tedy z kategorie "jak na to" nebo "nová služba". Cílem je tedy především seznámit čtenáře se službami a nástroji. Odpadají tak například témata internetové žurnalistiky či etiky. Důraz je kladen na zpravodajství, které nabízí kromě základní informace také zasazení do širšího kontextu (nebo se o to alespoň snaží). Nový rozměr celému magazínu daly blogy, které píší sami čtenáři a které poměrně hodně prosakují do běžné struktury článků. Mezi další zajímavé služby, které svým návštěvníkům server nabízí, patří poradna. 
 
Kritici budou Živě vyčítat diskuse, které se přes veškerou snahu (a nutno říci i velký pokrok v moderování a práci s diskutujícími) stále nedaří často udržet u článku a jejichž kvalita je často poněkud pochybná. Dále pak to, že články nejsou zcela odborné, což ovšem souvisí s cílovou skupinou čtenářů nebo přílišnou provázanost na časopis Computer (tedy jakési PR politiky nakladatelství). 
 
Server ale i přes všechny výtky představuje se svými 460 tisíci reálných uživatelů za měsíc (data za červen podle Netmonitoru) největší a nejnavštěvovanější web svého druhu, a současně také velice solidní zdroj informací z oblasti (nejen) internetu. 
 
Lupa (www.lupa.cz ) je čistě internetovým a na internet zaměřeným médiem. Jeho vlastníkem je Internet info. Od pondělí do pátku vychází vždy asi dva články (někdy tři jindy jeden) na nejrůznější témata související s internetem. Články jsou spíše delší (obvykle kolem více než deseti tisíc znaků), komplexně pojaté. Lupa představuje prostor pro hlubší a systematické pojetí nějakého problému, myšlenky či projektu na internetu. Naleznete zde i témata, která nejsou příliš praktická, ale spíše teoretického charakteru. Příkladem může být například článek Martina Pírka Gender swapping: změna pohlaví na Internetu. 
 
Lupa současně představuje největší a zřejmě i nejkvalitnější zpravodajský servis ze světa internetu, o který se stará Jiří Macich. Zprávičky jsou velice aktuální a mohou sloužit jako zajímavý zdroj informací, který poskytne obraz o dění na síti. 
 
Zajímavostí (již relativně hodně tradiční) jsou glosy, které se věnují právě internetu. Nabízejí pohled vtipný, často z nadhledem, nebo jen představují zajímavou myšlenku či úvahu na určité téma. Představují tedy subjektivní myšlenky přispěvatelů a v českých vodách nemají žádnou konkurenci či alternativu. 
 
Na co by bylo dobré také upozornit, je redakce. Drtivá většina článků nepochází od zaměstnanců Lupy či Internet infa, ale od externích přispěvatelů, což zaručuje názorovou pestrost, odbornost (každý píše obvykle o tom, čemu rozumí) a také určitou vyváženost danou právě množstvím autorů. 
 
Stránky navštěvuje asi 206 tisíc unikátních návštěvníků za měsíc. Mezi přidané služby patří například největší databáze Wi-Fi spotů nebo odborné diskuse. Osobně považuji Lupu za určitý unikát (nejen) českého internetu, protože nabízí články daleko širšího zaměření, než bývá kdekoli běžné. 
 
Interval (www.interval.cz ) se od předchozích dvou magazínů poněkud liší. Nenabízí informace pro úplně širokou veřejnost, články jsou často slovensky a vycházejí dosti nepravidelně. Jedná se o odborně vedené periodikum, které nabízí zajímavé informace především pro webmastery a web designery. Článek často obsahuje z větší než malé části nějaký zdrojový kód (nejčastěji k CSS či PHP) doplněný o stručný komentář. Pokud se oblastí tvorby webových stránek zabýváte (nebo chystáte zabývat), vaše kroky by měly vést právě na tento server s návštěvností těsně pod 66 tisíc reálných uživatelů měsíčně.

Hardware

Problémem tohoto tématu je jednak finanční náročnost a také téměř bezpodmínečná nutnost klasické pevné redakce. Tyto okolnosti činí hardware relativně těžko testovatelný v běžných internetových redakcích. Přesto na českém internetu nalezneme několik takových webů, které nabízejí informace i o pevných součástech počítačů. A to i přes to, že se stále jedná spíše o doménu tištěných médií, což je dáno také tím, že svět hardware nemá například oproti dění na internetu takovou dynamiku s tlakem na okamžitou maximální aktuálnost. Jinými slovy týden stará recenze je aktuální, zatímco článek o prodeji některé domény starý dva tři dny může být naprosto k ničemu. 
 
Svět hardware (www.svethardware.cz ) je projektem firmy Oxy online a může se chlubit návštěvností téměř 150 tisíc reálných návštěvníků za měsíc. Web na první pohled působí poněkud neučesaným a neorganizovaným dojmem, ale zdání klame. Jedná se o jeden z nejlepších zdrojů informací o hardware u nás. Kromě recenzí zde naleznete také články "jak na to". Celý magazín tak chce být otevřen co nejširší veřejnosti, což se mu zřejmě daří. Naleznete zde také srovnávací testy, což je pro běžného uživatele, který chce něco zakoupit, k nezaplacení. 
 
Odbornost a kvalitu článků zajišťuje také to, že je k dispozici poměrně široká redakce, kde má každý na starosti jeden segment (procesory, grafické karty,...) a věnuje se tedy dané problematice do hloubky. Články mají tedy všechny předpoklady pro to, aby byly co nejkvalitnější a nejpřínosnější. Jeden redaktor má na starosti dokonce pouze ceny hardware, takže zde nalezne zajímavé informace o tom, co a kde dobře koupit. 
 
Kromě toho server nabízí poměrně kvalitní a obsáhlé zpravodajství, bazar nebo poradnu. Jedná se tedy o místo, kde se scházejí jak zájemci o koupi, tak ti, kteří mají se svým "železem" nějaký problém. V tomto kontextu je server poměrně bezkonkurenční. 
 
Také Živě se věnuje otázce hardware, ač to není zcela stěžejní téma. Kromě informací o novinkách z této oblasti (ovšem nikoli příliš obsáhlých) je hlavní důraz kladen na video. Poměrně často zde naleznete především informace o laptopech. 
 
CD-R (www.cdr.cz ) je potom menší a úzce specializovaný server, který je zaměřen na CD, DVD a vypalování vůbec. Naleznete zde tedy nejnovější informace jak o médiích, vypalovačkách, tak také o programech s problematikou souvisejícími. Kromě segmentu, na který je server zaměřen, ale také přináší některé zajímavé informace z oblasti hardware, software i internetu. Zajímavou sekcí jsou postupy, tedy místo, kde jsou detailně zpracovány návody, jak vyřešit některý z běžných technických problémů. Rozsáhlý je také systém diskusí, kde lze získat informace i pomoc od kolegů čtenářů, kterých je asi 115 tisíc za měsíc. 
 
V příštím pokračování naleznete informace o magazínech věnujícím se tématice software, Linuxu, komplexněji pojatým webům, ale také krátký pohled do zahraničí.

19. 8. 2008

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...