Úvod > Články > Limity znovu na scéně

Limity znovu na scéně

Ještě relativně nedávno se o otázku datových limitů zajímal málokdo. Samotná myšlenka limitovat přenos dat není ničím novým, poskytovatelé dlouho mluví o tom, že kdo stahuje více dat, měl by platit víc.

V dobách, kdy fungovaly systémy P2P skutečně naplno, se poskytovatelé s tehdy pomalejším připojením dost ošívali a datové limity byly jedním ze způsobů, jak horečné stahování písniček otrávit.

Brzo se ale, alespoň ve Spojených státech, ukázalo, že tam, kde se poskytovatelé bojí útěků zákazníků, se na nějaké limity moc nehledí. V samotných podmínkách smlouvy jsou buď napsány miniaturním písmem a jsou použity jen v případě, kdy buď někdo cucá skutečně neúměrně mnoho nebo se ho naopak poskytovatel potřebuje zbavit. V ostatních případech se o nich buď vůbec nemluví nebo jsou jen vágně popsány. Comcast Corp. dokonce má datový limit nastaven na 250 GB, což překonáme jen v případě stahování filmů v HD.

Na datové limity začínají doplácet i v Británii. Nedávný výzkum provedený skupinou uSwitch ukázal, že milión britských zákazníků buď limit překračuje nebo se k němu velice blíží. I když jsou datové limity součástí každé smlouvy, Britové o nich buď nemají tušení, nebo jsou jejich existencí zmateni. Vedou k tomu i nejasnosti ve smlouvách, 56 procent poskytovatelů sice používá termín „neomezené připojení“, ale ve skutečnosti má limit, po jehož překročení hodlají zákazníka jednoduše odstřihnout. Pouze dva poskytovatelé z devíti jsou ale ochotni limit přímo určit. Důsledek je jednoznačný – 80 procent britských zákazníků se buď domnívá, že žádný limit neexistuje, nebo o jeho hodnotě nemá tušení.

Studie na závěr jasně říká, že poskytovatelé by neměli mít povoleno používat pro své služby termín „neomezený“ v případě, že to není pravda. Na druhé straně pak mají zákazníci sami zjišťovat situace dříve, nežli smlouvu podepíší.

Asociace poskytovatelů internetového připojení The Internet Service Providers’ Association tvrdí, že její členové nesmějí používat datové limity, aniž by je zákazníkům detailně nevysvětlili. Pravdou ale je, že i když je o limitu ve smlouvě zmínka, téměř žádný zákazník to nečte.

Množství dat, které využije běžný britský zákazník, je stále relativně nízké, podle studie ze začátku roku 2008, kterou připravil poskytovatel TalkTalk, celá polovina zákazníků nepoužije více než 1 GB měsíčně.

To se ale v blízké budoucnosti pravděpodobně změní, a to dost výrazně. Ve chvíli, kdy vzroste popularita služeb, jako je třeba iPlayer, datové přenosy exponenciálně vzrostou. S tím vzroste i tlak na vyšší datové limity, a s tím samozřejmě i cena za připojení.

6. 11. 2008

Autor: Václav Větvička

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Evropané a internet: velké rozdíly mezi severem a jihem

Eurostat zveřejnil data o tom, jak jednotlivé státy Evropské unie využívají internet. Ze statistik vyplývá, že ve...

 

Pokrytí LTE v roce 2016 stouplo na 98 procent

V loňském roce se pokrytí Česka mobilními sítěmi LTE zvýšilo na 98 procent. Uvedl to Ondřej Malý, člen rady českého...

 

JetBlue má Wi-Fi zdarma ve všech letadlech

Přemýšlíte na tím, proč letět s americká nízkonákladová společnost JetBlue? Jedním z důvodů může být bezplatné...

Nejčtenější články

Víme, kde v prosinci došlo ke zrychlení DSL připojení!

 

CETIN v posledních měsících intenzivně zrychluje DSL připojení. Přinášíme vám seznam 88 obcí, kde se v prosinci...

Rychlosti mobilního internetu na DSL.cz v roce 2016

 

Sledujete naše měsíční statistiky? Nyní jsme pro vás připravili podrobný report za celý rok 2016. Snadno si tak...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v prosinci 2016

 

Rychlost mobilního LTE internetu byla v prosinci nejvyšší u operátora Vodafone. V síti 3G je nejrychlejší T-Mobile...