Úvod > Články > Dejte si kosmickou mobilní kávu

Dejte si kosmickou mobilní kávu

Pokud si myslíte, že doba Startreku je ještě daleko, jste na velkém omylu. V Jižní Koreji před nedávnem představili panel jako z můstku vesmírné lodi Enterprise. Neslouží ovšem k ovládání kosmického plavidla, ale k objednávání a placení kávy. První kosmickou kavárnou s nejmodernějšími vymoženostmi techniky se stal Starbucks.

„Starbucks se vždycky snaží nabídnout svým zákazníkům něco více než jen kávu. V naší pilotní prodejně zažijete nový rozměr návštěvy kaváren. Dokonale zde vystihujeme to, o co se snažíme,“ neváhal prohlásit korejský manažer Starbucks pro vztah s veřejností Joyce Park. 

Kavárna je umístěna v zážitkovém centru korejského Telekomu, který dodal technologie pro tyto „všehoschopné“ stoly. Systém stolu je totiž založen na bezdrátové komunikaci mezi terminálem a jednotlivými stanicemi. Zákazník si na obřím dotykovém displayi vybere svou kávu a v zápětí se dozví, že je zakázka připravena. Dojít si pro ni ovšem musí k pultu sám a pěšky. Kavárna má sto šestnáct metrů čtverečních, takže od nejzazšího stolu se může pěkně projít. Zcela upřímně - není lepší objednat si sice ústně, ale nechat se obsloužit? 

Alespoň cestu k pokladně se ale v Koreji rozhodli zákazníkům ušetřit. Dokonce nebudete potřebovat ani hotovost, kterou byste za kávu zaplatili. Provést platbu lze bezhotovostně a jak jinak než pomocí mobilní technologie. Stačí se na stole autorizovat vaším telefonním číslem a účet bude připsán k němu. Systém je sice založen na síti Telekomu, ale operátor zákazníka nehraje při placení žádnou roli. 

Pochopitelně že stůl umí daleko více než jen objednávat kávu. Až se do této kavárny vypravíte, můžete si během popíjení zahrát nějakou hru, poslechnout si svůj oblíbený song, dokonce si můžete stáhnout nějaký film, nebo rovnou nakoupit na internetu.  

Když už jsme u těch nákupů, jistě by bylo zajímavé dozvědět se, kolik taková kosmická káva bude stát. Je to zajímavé, ale o tom se nikde nic nedočtete. Pokud si ale vezmete ceník pražského Starbucks, které rozhodně ničím nevyniká, můžete směle odhadnout, že cena takové kávy bude přímo astronautická!  


Blog nezvyklého kavárenského povaleče 

Zcela příznačná pro doložení odlišného přístupu dvou zemí je zpráva o další kavárně. Tentokrát vás na kávu zve japonská květina, která píše svůj vlastní blog. Je to tak - zatímco Jižní Korea zažívá technologický boom, Japonsko už je tak daleko, že se naopak přiklání k návratu ke kořenům - v tomto případě doslova a do písmene. 

Koho jiného než Japonce by totiž napadlo pojmenovat pokojovou květinu Midori-san (san značí v japonštině oslovení pan), opatřit ji senzory reagujícími na dotyk a na světlo a v počítači pak nechat převést pomocí algoritmů výsledky měření do lidem srozumitelného jazyka. 

„Nejdřív nás vlastně zajímalo jen to, jak se rostlina cítí a na co reaguje,“ přiznává poněkud zaraženě výzkumník z japonské univerzity, která celý neobvyklý projekt iniciovala. 

Podobný výzkum by neměl nikoho překvapit, protože v Japonsku je blogování nesmírně populární. Japonci dokonce vedou na počet blogových záznamů v žebříčku zohledňujícím jazyk postů. Z celkového počtu právě tento ostrovní stát zabírá 37 % všech příspěvků na planetě. Za japonštinou následuje angličtina a potom čínština. Není se čemu divit, protože podle oxfordské studie má Japonsko nejlepší přístup k internetové síti na světě. Takže proč by nemohla blogovat květina? 

A co si taková čtyřiceticentimetrová rostlina hoya kerri obvykle zapisuje? Básně ve formě haiku od ní nečekejte. Jak se ale zdá, bude to žena, protože myslí na parádu. V jednom z jejích postů se dočtete třeba: „Dnes bylo slunečno a já se docela obstojně opálila… Musím říct, že jsem si to docela užila.“ 

Počasí a teplota hrají u zápisků rostliny největší roli a jak se zdá, nedá se s ní o ničem jiném než o povětrnostních podmínkách kloudně bavit. Jak se zdá, návštěvníkům kavárny ale bohatě stačí i to, když kytka napíše: „Bylo zamračeno. Byla mi zima.“ On to sice každý ví, ale když to píše květina, zní to hned daleko zajímavěji. 

27. 11. 2008

Autor: Richard Klíčník

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...