Úvod > Články > Jaký bude internetový svět v roce 2009?

Jaký bude internetový svět v roce 2009?

Přelom roku je vždy příležitostí k bilancování a tvorbě prognóz. Zatímco hodnocení roku minulého může být objektivní a reálné, pohled do budoucnosti je vždy spíše věštěním z „křišťálové koule“. Přesto se o obojí ve vybraných oblastech pokusíme.

Pokud jde o data, ze kterých budeme čerpat, pak se jedná především o statistiky z Alexa Compete, které nabízejí zajímavé globální informace především z pohledu trendového vývoje.

Videa a mikoroblogy

Zdá se, že videu se na internetu daří stále lépe. Ten, kdo předpokládal, že internetová bublina kolem YouTube splaskne, se mýlil. Za poslední rok o sobě dal videoserver vědět hned několikrát, zpravidla nepříliš pozitivně. Google musí totiž vyplácet stále znovu a znovu peníze za porušování autorských práv a navíc ani vaše činnost na webu rozhodně není anonymní.

Na druhou stranu se začínají rýsovat nové živé přenosy, formát videa se přesouvá k 16:9, což odpovídá dnešním trendům v oblasti zobrazovacích zařízení, která jsou širokoúhlá. A stále více se začíná diskutovat o možném rozumnějším komerčním využitím severu, který stále zřejmě příliš peněz nevydělá. YouTube za poslední rok vzrostla návštěvnost o 19,6%, skutečností ale je, že tento růst se postupně zpomaluje. To by mohlo být poměrně nepříjemné pro Google. Na druhé straně v tom je možné vidět tlak na to, aby přišly nové funkce a lákadla pro uživatele. Větší rozlišení, komunitní prvky na vyšší úrovni, festivaly,... prostor je stále poměrně dost široký a je jen poměrně málo využíván.

Technologií roku je zřejmě mikroblog. Jeho nejznámější zástupce Twitter zaznamenal nárůst návštěvníků na svém webu meziročně o 640%. U nás ho používá také například server Týden.cz, Lupa či Weblogy. Co stojí za popularitou mikroblogů je poměrně těžké odhadnout. Zdá se, že psaní rozumného a kvalitního vlastního blogu je příliš náročné a zdlouhavé, komunitní sítě málo pružné a tak vyhrává tento bleskurychlý způsob sdělení, který se jeví jako jeden z nejrychlejších zdrojů zpravodajských dat vůbec. Nejvíce se Twitteru daří v Japonsku, USA, Singapuru či Kanadě, v Evropě pak ve Velké Británii.

Zajímavé je, že se takové oblibě těší i přes to, že jeho servery jsou často přetížené a nezvládají nápor uživatelů. Postupně se hledají i alternativní provozovatelé, kteří ale díru do světa zatím neučinili.

Je zřejmé, že obsah bude stále více multimediální a bude stát na interakci s uživateli. Jen tak mimochodem, video je jednou z největších inovací na českých zpravodajských serverech. iDnes má vlastní televizi, téměř všichni se snaží zobrazovat co nejvíce zpráv s video přílohou.


Pokud si smím zavěštit, mohla by se časem objevit zpravodajská agentura založená čistě na Twitteru a zprávách od „ověřených“ uživatelů. Tomu konec konců dopomáhá také například stále větší obliba smartphonů.

Zde si dovolím jen krátkou poznámku k fotografiím. Většina z nich je celosvětově v zajetí komunitních webů. Zdá se, že samostatným projektům, které na fotografiích staví, zřejmě brzy nastanou zlé časy (pokud již nenastaly).

Blogy

Blogy se celosvětově těší stále poměrně velké oblibě, a to i přes to, že například blogger.com stagnuje či mírně oslabil. Důvodem je, že poměrně hodně lidí se přesouvá na národní, lokálně populární domény, případně například u nás na velké zpravodajské servery. Právě v této oblasti je možné vidět nemalý růst.

Zajímavé je, že v českém prostředí jen málo koho potěší označení bloger. Je u nás poněkud zvláštně vžitá představa, že blog je obvykle nic neříkající citový výlev adolescenta s kýčovým designem. Je tato představa opravdu oprávněná? A není na čase de-mytologizovat slova blog, bloger, blogování? 
U nás existuje poněkud zvláštní představa blogů jako parazita a "vaty", která zaplácává internet, snižuje relevantnost odkazů apod. Přitom úplně první blogy nebyly rozhodně něčím určeným pro širokou společnost. A ani v současné době se nedá říci, že by bylo málo dobrých a kvalitních blogů, jejichž RSS by stálo za to míti ve čtečce. To, že kromě nich existují i blogy plné nic neříkajícího obsahu, je věc druhá.

Současně ale je potřeba vnímat důvody, proč se píší tyto blogy. Je to otázka nějakého sociálního kontaktu lidí, kteří se znají (ať už reálně nebo jen virtuálně), je to blog vzniklý za účelem sdílení seminárních prací ve škole? Jedná se o nějakou formu exhibicionismu? Než šmahem odsoudíme tyto blogy, musíme znát důvod jejich vzniku.

Také je zajímavé, jakým způsobem se snažíme rozdělovat magazíny a webziny na jedné straně, blogy na druhé. Jako bychom mohli mezi těmito kategoriemi nalézt nějakou ostrou hranici.

Blogovací systémy a různé hostingy nabídly snadný a pohodlný přístup k publikování. Uvidíme, zdali podobný nástup, jaký měly blogy, zaznamenají opět "normální" webové stránky v provedení Google Sites, Webnode či kohokoli jiného. 

Možná nás tedy čeká rok 2009 jako rok příklonu k tradičnějším verzím stránek, které budou moci mít sociální prvky, videa, jejichž technické možnosti budou sofistikovanější a širší.

Ať se nám to líbí či nikoli, nelze paušalizovat, odsuzovat či shazovat obsah jen proto, že ho někdo vložil na blog. Jedná se o publikační systém jako každý jiný, jeho největší (ne) výhodou je skutečnost, že ho může používat opravdu každý. Podobně blogerem může být označen každý, kdo píše a provozuje nějaký blog.
Blogy a blogeři nyní vytvářejí jednoznačně jednu z velice důležitých a silných složek internetového obsahu a myslím si, že rozhodně neustoupí do pozadí. Spíše naopak. Podobně jako u Twitter bude jejich pozice postupně sílit. Konec konců již dnes máme celou řadu „prestižních“ blogů či celých serverů psaných formou blogu. Webziny nejsou v podstatě výjimkou. A tento trend tedy bude zřejmě pokračovat, neboť už dnes se zcela běžně mluví o „občanské žurnalistice“, což konec konců není nic jiného.

Souboj prohlížečů

Zdá se, že rok 2008 byl v oblasti IT více než čím jiným rokem internetových prohlížečů. Byl rokem, kdy se celá řada statistik začíná shodovat, že aktuální verze Firexou je nejrozšířenějším prohlížečem vůbec. Microsoft nedokázal získat dostatečnou důvěru uživatelů v poslední stabilní verzi svého prohlížeče. Na trhu tak stále můžeme vidět poměrně vyrovnanou dvojici IE6 a IE7, ač se statistiky postupně naklání k druhému jmenovanému.

Jinak je Microsoft v oblasti propojování desktopu s internetem poměrně úspěšný, jeho balíček Live se těší stále větší oblibě, objevily se programy pro on-line sdílení složek, virtuálních pevných disků, zlepšil se na IM MSN. Takže novinek má softwarová jednička rozhodně dostatek. Podaří se zastavit Google?

Firefox dospěl do třetí generace, která přinesla celou řadu „zlepšováků“ a podle všeho se jedná o nejlepší webový prohlížeč pro běžné používání. Oproti IE nabízí více funkcí, větší bezpečnost a stabilitu, výhodou oproti Opeře je větší podpora ze strany tvůrců webů. Stále více funkcí přebírají různá rozšíření a z rychlého prohlížeče se u mnohých stává robustním nástrojem, který umí vyplnit pdf formulář, zastoupí RSS čtečku nebo poslouží jako IM. Jeho podíl celý rok (až na drobná zakolísání) průběžně rostl. V prosinci ale přišla zpráva o tom, že Google jej vyřadil ze svého Google Pack a nabízí ho jen jako volitelnou součást. Skončí období růstu? To si osobně nemyslím, i když bez plné podpory Google to bude mít poměrně složité.

Jelikož zde již několikrát padlo slůvko Google, pak se nelze nezmínit o Chrome. Jedná se o open source prohlížeč z dílny internetového giganta. Velkou výhodou je enormní rychlost při načítání JavaScriptu. Mezi nevýhody se pak ale řadí ne zcela korektní fungování všech webových aplikací, problémy s internetovým bankovnictvím a podivná podpora Javy (podporovaná je pouze beta verze, nikoli ta současně stabilní). Podle všeho se Chrome pohybuje někde kolem 1-2 %, což není úplně špatný výsledek, vzhledem k tomu, že projekt byl jako beta verze vypuštěn v září.

Snahy Opery i Safari se jevily za uplynulý rok jako ne příliš efektivní. Ne snad, že by se funkčně nezlepšily (především Opera udělala velký krok kupředu), ale jejich podíl má více méně stagnující tendenci.

OpenID, české integrace a další drobnosti

Pokud bych měl zvolit technologii roku, kterou bude disponovat téměř každý, ale téměř nikdo ji nebude požívat, pak by volba padla na OpenID. Výborný projekt jednotné autorizace se často dočkává označení jako internetová občanka. Díky jednomu jménu a heslu se můžete přihlásit na své účty v celé řadě portálových služeb, webových aplikacích apod. Problém je v tom, že (až na malé výjimky) vám to ušetří pouze pamatování si přihlašovacích jmen, nikoli registraci. Se současnými prohlížeči je snadné si zapamatovat přihlašovací jméno a heslo pro většinu „nedůležitých“ webů. A k těm důležitým není rozumné přistupovat pomocí OpenID. Jinak v Česku se k OpenID připojil například Seznam, ve světě Microsoft, Yahoo či Google.

Z českých luhů a hájů snad jen připomeneme spekulace o prodeji Seznamu Microsoftu, které se již po několikáté ukázaly jako neopodstatněné. A pak samozřejmě sloučení dvojce Atlas a Centrum. Na českém rybníce tak podle mnohých vznikl hráč, který by mohl konkurovat právě Seznamu. Oba by podle všeho měly vyhledávat za pomocí Google (další plus) a mohou se opřít o provázanost se stále populárním ICQ.

Google se v Česku v loňském roce výrazně změnil. Lokalizace se množí jako houby po dešti, a tak není divu, že se mu daří „ukrádat“ podíl i ve vyhledávání. Kromě lokalizací potěší také to, že společnost zatáhla do překladu některých slov také uživatele. Zdá se, že po letech kritiky k necitlivému přístupu k češtině a českému kulturnímu prostředí vítaná změna, která bude mít jistě pokračování a může být k užitku lokalizujícím i uživatelům.

V přehledu jsme se jen dotkli některých oblastí bohatého internetového života a shrnuli některé události uplynulého roku. Pokud bych se měl na konec pokusit o ono věštění z křišťálové koule, pak myslím, že v příštím roce budeme i nadále svědky soubojů prohlížečů (IE8 vs. Firefox 3.1 vs Chrome ??), možná otřásáním pozice Seznamu (i když jen velmi pozvolným) a přechodu od fotek k videu. Proměnou začnou procházet také blogy, které budou stále více v sobě zahrnovat Twitter pro rychlé úvahy a interakci, videa na místo fotografií a dalších multimediálních a interaktivních prvků. A dost možná touto cestou vyrazí také zpravodajské portály.

Pokud si mohu ještě dovolit dvě trochu jízlivé poznámky, pak bych dal ruku do ohně za to, že k datovému kolapsu nedojde (navzdory ujišťování některých médií) a IPv6 se dominantní také nestane, v čemž dávám za pravdu mnohým pesimistům. A na závěr provokativní otázku: „Bude po roce 2009 více domén .cn (regionální čínská doména) než mezinárodních .com?“ Pokud máte typ, neváhejte ho sdělit do diskuse, příští rok můžeme hledat vítězné tipovací pokusy.

6. 1. 2009

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...