Úvod > Články > Může znamenat Bing průlom v internetových službách?

Může znamenat Bing průlom v internetových službách?

Microsoft zatím nestačí v oblasti webových služeb Google téměř v ničem. Může tuto situaci změnit nový vyhledávač, do kterého chce softwarový gigant investovat nemalé finanční prostředky? Co všechno se musí změnit, aby Microsoft měl šanci na úspěch?

Google se stal fenoménem nejen v oblasti vyhledávačů, ale postupně také v dalších službách – videa na YouTube měla dlouho konkurenci jen v Google Video, Blogger konkurenci stále v globálním pohledu nenachází, Dokumenty mohou měřit síly jen s daleko menším Zoho office. Společnost zatím nedokázala zaútočit úspěšně snad jen na mikroblogy a sociální sítě (i když Orkut není v globálních číslech propadák). 

Společnost postupně zabrala trh webových služeb, zvláště těch, které mohou vydělávat. Facebook i Twitter jsou sice uživatelsky oblíbené, téměř fenomenální, ale model financování hledají jen velice obtížně. Také pro Microsoft se stává postupně oblast webových služeb černou dírou. To, co přináší Googlu peníze, je především propracovaný reklamní systém, který jeho konkurenti nemají; to, že vlastní reklamní systém a provize z reklamy na vlastních službách zůstávají „doma“, je důležitou konkurenční výhodou.

Oproti tomu Microsoft proslul spíše nekoncepční prací s webem. Pomineme-li dlouhou dobu opomíjené webové standardy, nešťastný webový prohlížeč IE a zaspání na počátku soutěže o uživatele, pak nám zůstává ještě jeden velký handicap – nálepka společnosti prodávající předražené produkty, uzavřeností standardů budující monopol a vůbec ztělesňující veškeré zlo digitálního světa. 

Google byl na počátku jiný, moderní, progresivní, otevřený k přání uživatelů a dokázal přinášet výborné produkty, které rychle a pravidelně aktualizoval a vylepšoval. A to zdarma. Pro uživatele Microsoftu se stal Google jakýmsi Jánošíkem – jeden nabízel zadarmo kvalitní služby, vylepšení a updaty na své produkty, druhému bylo nutné za novější verze (téměř) čehokoli platit. V tomto prostředí získal Google velkou popularitu, o kterou není lehké ho připravit. Asi nejčastějším varováním je označení „Velký bratr“. Tedy firmy, která ví, co vyhledáváme, kde jsme byli na dovolené, komu a jaké maily posíláme či jaké čteme přes RSS noviny. Jenže právě Microsoft není v této oblasti o nic lepší či populárnější.

Proč přejít na Bing? 

Bing není nikterak špatným vyhledávačem a většina testů končí tak, že Google má výrazně navrch v oblastech mimo USA. Ve Spojených státech je to souboj o subjektivním vnímání toho kterého recenzenta. Zde je ale potřeba vyvrátit představu, že když je srovnatelná kvalita, bude srovnatelný i počet uživatelů. Ti stávající ve velké míře používají Google a ptají se, proč by ho měli měnit. Jakou přidanou kvalitu Bing nabídne? Google s jedním účtem nabízí ucelené portfólio služeb, které mají význam i pro uživatele MAC OS X. To, co navíc nabízí Microsoft, jsou služby pro uživatele MS Windows, což nemusí být v prostředí amerického trhu zrovna nejšťastnější strategie. 

Navíc je otázkou, zdali by Google neuměl podobné služby – tedy především snadné sdílení dat či synchronizaci složek na více počítačích -  realizovat také. Pokud by tohle měl být trumf Microsoftu, tak je to zřejmě málo. Internetová jednička navíc začíná ohrožovat Microsoft i v oblasti software – Picasa, Chrome,… ale především také produkty Mozilly – Firefox, Thunderbird a Prism jsou reálnou hrozbou, proti které není snadná ochrana. Google si tak zajišťuje to, že uživatelé budou preferovat jeho služby i nemožnost Microsoftu výrazně navýšit peníze pro webové služby. 

Bing bude podle všeho pokračovat ve šlépějích Live, který nebyl špatný, ale nenabídl nic navíc. Zdá se, že jedině Live Messenger a Hotmail mohou být čímsi, co je možné označit za služby konkurenceschopné. Podle všeho chybí Microsoftu ucelená webová koncepce, nabídka služeb, které budou špičkové a jedinečné a možná první dva, tři roky nevydělají ani cent, ale zato přilákají uživatele.

To, o čem se příliš nepíše, je skutečnost, že Google sice stále nedokázal nalézt dobrý model financování YouTube samotného, ale nepřímo na něm velice dobře vydělává. Například ve vyhledávání či v kombinaci YouTube s dalšími Google produkty. Zde bylo pochopeno, že cílem není výdělečná jednotlivá služba, ale celá společnost nebo alespoň divize společnosti.

Revoluce se nekoná 

Momentální nárůst návštěvnosti vytváří tlak na Google, který nebyl na konkurenci až doposud příliš zvyklý. To může mít pro uživatele pouze pozitivní důsledky. Bing však žádnou velkou revoluci nepředstavuje a Microsoft s ním pokračuje v nevýrazné a nejasné webové politice, která je založená na partikulárních úspěších - doprovázených ale většinovým chaosem. V množství služeb dělajících totéž, jen jinak, se dnes i skalní fanoušek má problém zorientovat. Balíček Live byl rozhodně dobrým nápadem, avšak ani on nezajistil úspěch – jednak oproti tomu od Google působil trochu jako chudý příbuzný a  jednak měl nepřiměřenou velikost. 

Má osobní zkušenost se službami z Live je poněkud rozpačitá. Nechci říkat, že jednotlivé programy jsou špatné či nezajímavé, to ani v nejmenším – naopak mnohé možnosti mě nadchly, ale jen velmi obtížně hledám jejich reálné využití. Nepočítaje počáteční nadšení z nových možností operačního systému. A zde je možná onen rozdíl mezi Google a jeho konkurencí – ve schopnosti vyrábět služby, které uživatelé chtějí, potřebují je a touží po nich. Tedy něco, co bychom mohli označit jako tvorbu na zakázku. 

Bing nemůže přinést Microsoftu vytoužený úspěch v dlouhodobé perspektivě, pokud nebude doplněn skutečně potřebnými a užitečnými nástroji a službami, pokud nebude lepší (a ne o málo) než konkurence. Do té doby se revoluce ve službách nedočkáme – Facebook nebude mít peníze - ani lidi - na opravdu velké a dlouhodobé projekty, pokud nebude chtít prodat větší balík svých akcií. Microsoft na to bude mít lidi i peníze, ale ne koncepci a systém.

10. 7. 2009

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...