Úvod > Články > Zvýšení návštěvnosti webu: přirozené i umělé metody

Zvýšení návštěvnosti webu: přirozené i umělé metody

Řada začínajících vývojářů webů a webových projektů si marně láme hlavu, jak zajistit větší návštěvnost svého projektu. Článek shrnuje běžné metody vedoucí ke zvýšení návštěvnosti a dotýká se také možnosti umělého zvýšení návštěvnosti.

Návštěvnost webů je vlastně marketing. V posledních letech se firmy začaly zajímat nejen o číslo návštěvnosti, ale také o to, odkud návštěvníci na jejich webové stránky chodí a potažmo tedy - jaký typ reklamy je pro provozovatele webu nejlepším oslovením zákazníků. My se ale vyhneme v tomto článku diskuzi na téma placené služby na zviditelnění webové adresy a budeme se zabývat dostupnými a hlavně bezplatnými způsoby zvýšení návštěvnosti na webu. Metod je hned několik. Nevyhneme se také ani umělému zvýšení návštěvnosti. K čemu by to mělo být dobré? To se dozvíte v další části článku. 

Vyhledavače vs. katalogy 

Na tento způsob zdroje odkazu na váš web spoléhá asi většina z vás. Nejvíce návštěvníků rozhodně dorazí na webové stránky z vyhledávačů a katalogů. V rámci vyhledavačů je pro naši zeměpisnou šířku důležité prosadit web na Google a Seznam. Pokud pomineme placené možnosti propagace, pak vězte, že to chce určitý čas. Vyhledávače indexují stránky průběžně, ale kombinací některých prvků lze tento čas indexace výrazně zkrátit. Rozhodně pomohou klíčová slova a prolinkování s jinými weby. 

O těchto věcech ale později. Možností je také registrace do katalogů. Katalogy jsou na rozdíl od vyhledávačů koncipovány tak, že obsahují několik kategorií, do kterých jsou roztříděny odkazy na odpovídající stránky. Řada z katalogizačních firem si za registraci nechá zaplatit. Seznam katalogů, které nabízejí registraci zdarma, naleznete zde. Registrací v několika katalozích si zajistíte, že se o vás vyhledávače rychleji dozvědí, resp. že se o vás vůbec dozvědí, pakliže na váš web neodkazuje žádná další stránka na internetu. 

Klíčová slova 

Klíčová slova jsou už tak trochu ohraným tématem. Někteří vývojáři již příliš nespoléhají na jejich význam. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že zejména pro některé vyhledávače (Seznam apod.) mají velký význam. Rozhodně je dobré klíčová slova v kódu stránky uvádět a při jejich tvorbě se dobře zamyslet nad jejich počtem a významem. Klíčová slova by měla ve stručnosti co nejlépe vystihnout zaměření webových stránek. Je dobré si položit otázku: co byste zadali do vyhledávače, pokud byste chtěli dojít na vaši stránku? Více informací o použití klíčových slov naleznete na tomto místě nebo také zde

Prolinkování mezi weby 

Je poměrně účelné, pokud na váš web vedou odkazy z jiných webových stránek, pokud možno hojně navštěvovaných. A pozor, nemusí jít o odkazy viditelné. Pokud například spravujete web různým společnostem, je vhodné do patičky uvést odkaz na váš web coby správce. V případě, kdy zákazník s tímto evidentně nesouhlasí, lze využít malinkou fintu a vložit tzv. prázdný odkaz, který se nikomu nezobrazí, ale který lze nalézt ve zdrojovém kódu. Jen je potřeba zvážit, co by se stalo, až by na tuto fintičku přišel váš zákazník, resp. zaměstnavatel. 

Výměnné systémy bannerů 

Tato metoda má stále svá pozitiva, jen je nutné zvážit, zda chcete mít na svém webu zobrazenou reklamu ve formě reklamního banneru. Některé návštěvníky by to mohlo odradit a navíc ne vždy lze banner šikovně zařadit do designu stránek. Nicméně jde o snadný způsob, jak prolinkovat vaši stránku s různými stránkami, které disponují slušnou návštěvností. Přehled služeb s výměnnou reklamou je kupříkladu na tomto diskuzním fóru. Jestliže byste požadovali zobrazení vlastního banneru jinde bez nutnosti vystavovat cizí banner na vašem webu, museli byste zakoupit zobrazení svého banneru. To ale spadá již čistě do segmentu placené reklamy. 

Google PageRank a SRANK 

V českých vodách internetu je také vhodné využít hodnocení vašeho webu z pohledů hlavních vyhledávačů Seznam a Google. Google PageRank může mít hodnotu na stupnici nula až deset, u SRANKU je maximum 100. Hodnocení ovlivňuje spolu s dalšími faktory pozici vašeho webu ve vyhledávači, má také vliv na kvalitu odkazů, které směřují z vašeho webu jinam. To je důležité pro případ, že později budete chtít svůj web financovat prodejem zpětných odkazů. Google PageRank a SRANK zjistíte například pomocí toolbarů nebo také on-line zde.

RSS a linkovací služby 

Kanály RSS jsou v dnešní době mobilního internetu využívány poměrně hojně. Například já si čtu na svém mobilu články až na základě projití vláken, nadpisů a perexů. Pokud umístíte na své stránky XML výstup obsahu ve formě RSS, máte přidanou hodnotu. Podobné je to s linkovacími službami. Čtenáři rádi využívají možnost zaslat odkaz na článek pomocí takovéto služby svým známým. Těm je pak odkaz doručen elektronickou poštou. Na těchto stránkách se o linkovacích službách a dalších metodách zvýšení návštěvnosti dočtete více. 

Komunitní sítě 

Co si budeme nalhávat, komunitní sítě jako je Facebook nebo Twitter dnes vládnou světem. Dokonce i zapřisáhlí odpůrci těchto projektů - jako například já - jsou již registrováni, alespoň ze zvědavosti. A právě komunitní sítě skýtají jisté možnosti šíření odkazů na weby mezi přáteli nebo širokou veřejností. Samosebou, že nabízejí placenou reklamu – tedy placenou a při dobré koncepci i velmi účinnou. Nic vám ale nebrání v zakládání skupin. V popisu skupiny týkající se určitého tématu lze uvést i odkaz. A věřte nebo ne, i blog lze tímto způsobem dobře prosadit a zvýšit mu návštěvnost. Není to sice úplně košer, chce to určité marketingové myšlení, ale jde to. 

Umělé zvyšování návštěvnosti 

Možná teď tak trochu přemýšlíte, k čemu by mohlo být umělé zvyšování návštěvnosti dobré? Důvodů může být více. Kdysi to mohly být například touhy vydělat peníze na zobrazení banneru, dnes třeba zvýšení návštěvnosti ve statistikách Toplist nebo Navrcholu apod. Nebo ještě jinak. Například autoři článků a textů jsou placeni za čtenost svého textu. Čím více čtenářů, tím více peněz. Takových důvodů může být mnoho a je jen na vás, k čemu byste umělé zvýšení návštěvnosti využili. Otázkou je, jak na to. Upozorňuji, že nejde o nelegální činnost, ale rozhodně odporuje jakési internetové etice. 

Tak kupříkladu Websurf, které nabízejí po registraci a stažení jejich prográmku zdarma něco jako vzájemné prohlížení stránek. Program funguje tak, že se vám načítají cizí webové stránky, za toto prohlížení získáváte kredity a za ty se pak vaše stránky zobrazují jinde. Právě to, že se nějaká stránka otočí třeba deset tisíc krát za den, má velký vliv na Pagerank. Proč? Protože většina českých počítadel nemá nástroj (nebo ho nechce mít), kterým by autosurfy eliminovala, takže tyto stránky se objevují v žebříčcích na vysokých pozicích. 

Co ale dělat, pokud návštěvnost webu záleží na jedinečných IP adresách? Ani zde není nic ztraceno. Například jeden můj kolega potřeboval z jistých důvodů zvýšit návštěvnost určité stránky a vymyslel geniálně jednoduchou metodu. Předpokladem byl mobilní telefon s mobilním internetem a počítač. V počítači si vytvořil program v Delphi, který přistupoval na rozhraní modemu v mobilním telefonu, provedl připojení (tím dostal jedinečnou a pokaždé jinou IP adresu) a načetl danou stránku. Pak se odpojil. Toto kolečko opakoval mnohokráte.  

Z doslechu vím také o šikovném správci univerzitní sítě, který si zase na každý školní počítač nakopíroval skript, který provedl podobnou věc. Tím, že škola měla vyhrazeno několik stovek veřejných IP adres, dosáhl zvýšení návštěv určitého webu. Tato činnost má ale i stinné stránky. Někomu by totiž mohlo být podezřelé, že drtivá většina návštěv pochází od stejného poskytovatele, resp. jeho určité služby. Další informace o umělém zvyšování návštěvnosti jsou uvedeny v této diskuzi.

28. 7. 2009

Autor: David Procházka

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...