Úvod > Články > Stahování není, co bývalo – raději si koupím originální CD

Stahování není, co bývalo – raději si koupím originální CD

Nevím jak vy, ale já už nestahuji hudbu a videa z internetu v takové míře, jako tomu bylo v minulosti. Důvodů je několik. Mám za to, že je to ale obecný trend doby. Disky jsou plné balastu, který jsme nadšeně stahovali, ač již v době stažení bylo jasné, že se k materiálům zpětně nikdy nedostaneme.

Tímto článkem nechci problematiku stahování hudby a dat z internetu generalizovat, jen čerpám ze zkušenosti své a svého okolí. Pohybuji se ve společnosti IT fanatiků, vývojářů, grafiků, ale i běžných uživatelů, kteří byli dostupností stahování dat před časem doslova posedlí. Ještě před rokem mi lidé a známí volali a ptali se, kterak zajistit a zaplatit premium účet na Rapidshare a děkovali mi, že jsem sepsal návod, jak něco na tomto datovém úložišti najít a jak obsah efektivně stáhnout do počítače. Dnes se to mění, i lidé nadšení do stahování dat přiznávají, že jejich radost ze shromažďování gigabajtů opadla, a stahují již jen sporadicky. Podívejme se tedy společně na to, proč k této společenské náladě či postoji dochází.

Rapidshare mění podmínky za provozu a maže data

Asi nemá cenu spekulovat o tom, odkud se v současnosti stáhne největší množství dat. Jde o portál Rapidshare, což je vlastně taková česká Úschovna na velkoobjemové soubory. Z pohledu uživatele, který nemá zaplacený tzv. premium účet, se toho zase tak moc nezměnilo. Snad pouze to, že administrátoři pečlivěji mažou závadný obsah, což je konec konců 90 procent obsahu na tomto výměnném úložišti. Odkazy jsou tak často již po pár týdnech nefunkční. Majitelé premium účtů mohou ale plakat o to více, že provozovatelé změnili podmínky stahování za chodu bez nějakého oznámení. Důsledkem je znatelně pomalejší obnova limitu pro stahování v případě vyčerpání základní kvóty. V zásadě Rapidshare už poslední dva roky platící zákazníky stále více omezuje.

Problémy vyhledávání a diskusních fór

Další nesnáze vznikají u zprostředkovatelů  odkazů na výměnné úložiště – a nemusí  se zrovna jednat pouze o Rapidshare, diskusní fóra obvykle odkazují i na jiné provozovatele. Rychlému hledání dost výrazně ublížil fakt, že drtivá většina velkých komunitních diskusních skupin dovolí prohlížet a prohledávat svůj obsah jen na základě registrace. Tím pádem vyhledávače indexující obsah nejsou s to proniknout skrz registrační bariéru a vy si tak příliš nezagooglíte. Musíte cíleně vědět kam jít, musíte být na daném místě registrováni a ve výsledku procházet několik diskusních fór - a v jejich rámci stovky vláken. To je velmi nepohodlné a odrazující.

DVD v každé trafice za padesátku

Často se na výměnných sítích a serverech stahovaly filmy a seriály. Seriály lze sledovat pohodlně on-line, například svůj oblíbený seriál Simpsonovi sleduji jen a pouze na této stránce. V každé trafice dnes zakoupíte stovky filmů, hudebních DVD, dokumentů i erotiky za pár desetikorun. Za tuto cenu dostanete originální lisovaný nosič, často s informacemi o snímku a jeho autorech, navíc DVD obsahují bonusový materiál, mají dobrou kvalitu a jednoduše je přenesete mezi domácností a chatou. Podobné je to v případě hudby. Lidé mají pár oblíbených autorů a těm jsou obvykle ochotni zaplatit originální nosič za tři stovky v obchodě. Nehledě na fakt, že ceny lisovaných audio CD výrazně klesly.

Mobilní datové služby a Youtube

Sám jsem si zvykl využívat na hudbu Youtube. Není to bůhvíjaký zázrak, ale nemusím nic stahovat do počítače, hudbu si přehraju i s klipem, je-li dostupný. A díky provázanosti celého portálu se stále dostávám k novým a neoposlouchaným písním. Youtube využívám také v mobilu. Rychlé datové přenosy 3G sítě nebo wifi připojení dovolí v pohodě sledovat hudbu a videa na mém HTC, takže si před spaním několik písní pustím přímo z mobilu. Datové služby v mobilech obecně dostávají multimédia úplně do jiné roviny, obsah internetu dnes máte dostupný kdekoli.

Společnost se mění

Hlavní příčinu snížení downloadu ale vidím v měnící se společnosti. Nevím, zda jste si toho také všimli, ale konzum oslabil. I v obchodních domech vídám lidi, kteří vždy měli plné košíky nesmyslného zboží, jak obhlížejí výrobky a zamýšlejí se na jejich významem pro sebe a svou rodinu. Uživatelé internetu pociťují fakt, že mají disky plné obsahu, který nemají šanci nikdy shlédnout. Euforie ze stahování co možná největšího počtu dat je pryč. A myslím, že je to jen dobře.

21. 8. 2009

Autor: David Procházka

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...