Úvod > Články > Internet v letadle

Internet v letadle

Hodně dlouho se o něm mluvilo, stále více cestujících po něm toužilo. Když se WiFi v letadle stává skutečností, zdá se, že zájem je mizivý.

Jednou z příčin může být narůstající nespokojenost se službami leteckých společností, které si nechávají platit pomalu již za vzduch, který v letadle dýcháme, další může být ekonomická krize nutící řadu lidí obrátit každý dolar či korunu. Americké společnosti za posledních 18 měsíců vybavily připojením k internetu nejméně 600 letadel. Situace je ale velmi podobná té, kterou zažila v roce 2004 firma Boeing – pasažéři projevují zdvořilý nezájem.

Některé společnosti lákaly veřejnost na připojení zdarma, ale ve chvíli, kdy se poplatky dostaly na minimální úroveň jednoho dolaru, zájem prudce poklesl. Společnost Aircell, která leteckým společnostem prodává svoji technologii GoGo Inflight, přitom vydává jedno optimistické prohlášení za druhým. 

Ani letecké společnosti, ani firma Aircell, se pochopitelně nechlubí počtem zákazníků. Podle prohlášení několika zasvěcených je ale procento zájemců někde kolem 9 procent cestujících. Většina z nich se ale připojuje zdarma, existuje totiž téměř nekonečná záplava slev či kupónů, které připojení nabízejí. Dvě americké společnosti, které mají nejvíce letadel vybavených technologií WiFi (Delta a American Airlines), navíc nabízejí jedno připojení zdarma, Virgin America jej nabízejí díky sponzoringu firmy Google zdarma všem a AirTran ke každému zaplacenému připojení přidá druhé zdarma.

Původní cena za jedno připojení, které mohlo trvat po celou dobu letu, byla 12,95 dolaru. Když se možnost připojení objevila i u kratších letů, cena se snížila na 9,95. Pro nezájem pak došlo k dalšímu snižování až na dnešních 12,95 za celý den či 24,95 USD za měsíc.

To by ještě firma Aircell mohla zkousnout, finančně krvácející letecké společnosti ale trvaly na tom, že Aircell musí uhradit větší část nákladů na instalaci WiFi do letadel, což přijde zhruba na 100 000 dolarů pro jedno letadlo.

Firma Aircell má prakticky jedinou konkurenci ve společnosti Row 44, které se na podobný systém připojení podařilo uzavřít smlouvu s dnes prakticky jedinou úspěšnou americkou leteckou společností Southwest Airlines. Také tato společnost ale musí zaplatit náklady na instalaci, které jsou v jejím případě téměř třikrát vyšší, neboť používá nákladnější systém letadlo-satelit.

Boeing na svém systému, který vydržel necelé dva roky, prodělal téměř miliardu dolarů. V případě firem jako Aircell či Row 44 to sice bude podstatně méně, ale situace rozhodně nevypadá nijak růžově.

9. 12. 2009

Autor: Václav Větvička

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Čtvrtý operátor může vzniknout spojením dvou stávajících

Aukce kmitočtů pro 5G sítě se pomalu blíží a s tím se pojí otázka, kdo obsadí post čtvrtého českého operátora...

 

Víme, kde se od prázdnin 2019 připojíte k 5G internetu!

Nordic Telecom i v létě pokrývá svým signálem další lokality. Služby Nordic 5G a Nordic 5G Plus jako jedny z mála...

 

O neomezená data je stále zájem, T-Mobile má přetížené systémy

O balíček neomezených dat, který T-Mobile představil v červnu, je obrovský zájem. Měsíc po spuštění akce jsou znovu...

Nejčtenější články

T-Mobile od září nabídne tarif s neomezenými daty

 

Po úspěšném neomezeném datovém létě se T-Mobile rozhodl, že internet bez limitu budou moci zákazníci využívat i...

O2 nezvládá zájem diváků o fotbal

 

V úterý odehrála v rámci 4. předkola Ligy mistrů pražská Slavie utkání s rumunskou Kluží. Zákazníky O2 TV, kteří si...

5 mýtů o nabíjení telefonu. Co děláte špatně?

 

Většina smartphonů vydrží na jedno nabití den nebo dva. Pokud ale nejste s výdrží svého telefonu spokojení, může to...