Úvod > Články > Internet v letadle

Internet v letadle

Hodně dlouho se o něm mluvilo, stále více cestujících po něm toužilo. Když se WiFi v letadle stává skutečností, zdá se, že zájem je mizivý.

Jednou z příčin může být narůstající nespokojenost se službami leteckých společností, které si nechávají platit pomalu již za vzduch, který v letadle dýcháme, další může být ekonomická krize nutící řadu lidí obrátit každý dolar či korunu. Americké společnosti za posledních 18 měsíců vybavily připojením k internetu nejméně 600 letadel. Situace je ale velmi podobná té, kterou zažila v roce 2004 firma Boeing – pasažéři projevují zdvořilý nezájem.

Některé společnosti lákaly veřejnost na připojení zdarma, ale ve chvíli, kdy se poplatky dostaly na minimální úroveň jednoho dolaru, zájem prudce poklesl. Společnost Aircell, která leteckým společnostem prodává svoji technologii GoGo Inflight, přitom vydává jedno optimistické prohlášení za druhým. 

Ani letecké společnosti, ani firma Aircell, se pochopitelně nechlubí počtem zákazníků. Podle prohlášení několika zasvěcených je ale procento zájemců někde kolem 9 procent cestujících. Většina z nich se ale připojuje zdarma, existuje totiž téměř nekonečná záplava slev či kupónů, které připojení nabízejí. Dvě americké společnosti, které mají nejvíce letadel vybavených technologií WiFi (Delta a American Airlines), navíc nabízejí jedno připojení zdarma, Virgin America jej nabízejí díky sponzoringu firmy Google zdarma všem a AirTran ke každému zaplacenému připojení přidá druhé zdarma.

Původní cena za jedno připojení, které mohlo trvat po celou dobu letu, byla 12,95 dolaru. Když se možnost připojení objevila i u kratších letů, cena se snížila na 9,95. Pro nezájem pak došlo k dalšímu snižování až na dnešních 12,95 za celý den či 24,95 USD za měsíc.

To by ještě firma Aircell mohla zkousnout, finančně krvácející letecké společnosti ale trvaly na tom, že Aircell musí uhradit větší část nákladů na instalaci WiFi do letadel, což přijde zhruba na 100 000 dolarů pro jedno letadlo.

Firma Aircell má prakticky jedinou konkurenci ve společnosti Row 44, které se na podobný systém připojení podařilo uzavřít smlouvu s dnes prakticky jedinou úspěšnou americkou leteckou společností Southwest Airlines. Také tato společnost ale musí zaplatit náklady na instalaci, které jsou v jejím případě téměř třikrát vyšší, neboť používá nákladnější systém letadlo-satelit.

Boeing na svém systému, který vydržel necelé dva roky, prodělal téměř miliardu dolarů. V případě firem jako Aircell či Row 44 to sice bude podstatně méně, ale situace rozhodně nevypadá nijak růžově.

9. 12. 2009

Autor: Václav Větvička

Témata

připojení k internetu

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Na co si dát pozor ve smlouvě o poskytování internetu?

V roce 2015 vstoupilo v platnost evropské nařízení, které stanovuje opatření pro přístup k internetu. ČTÚ při...

 

Asijští operátoři do 5G sítí investují přes 8 bilionů korun

Asijští mobilní operátoři podle analýzy svazu GSMA investují do výstavby nových 5G mobilních sítí mezi roky 2018 a...

 

ČTÚ zveřejnil pravidla aukce kmitočtů pro 5G sítě

Český telekomunikační úřad zveřejnil návrh podmínek aukce kmitočtů v pásmu 700 MHz a 3,5 GHz. Nyní je k dispozici...

Nejčtenější články

Neomezený internet na léto za 200 korun? Otestovali jsme nový balíček od T-Mobilu!

 

T-Mobile před týdnem oznámil nový balíček “Neomezená data na léto”, který slibuje mobilní internet bez jakýchkoliv...

Omezuje T-Mobile rychlost neomezených dat v zahraničí?

 

V posledních dnech se na internetu objevují komentáře kritizující rychlost neomezených dat od T-Mobilu v zahraničí...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v červnu 2019

 

Jaké rychlosti internetového připojení přinesl červen? Jak tentokrát dopadl váš poskytovatel? Mohli jste surfovat...