Úvod > Články > Kabelový přístup neztrácí dech

Kabelový přístup neztrácí dech

Rychlým přípojkám na celém světě dnes dominuje DSL. Přístup po kabelových sítích zdánlivě pomalu ustupuje do pozadí, ale kabelové modemy jdou stále na odbyt a kabelovky mají nové zbraně.

Ještě před nedávnem světu vládly širokopásmové přípojky po kabelových sítích. Teprve pořádné zapojení se telekomunikačních provozovatelů posunulo nasazení DSL výrazně dále a dnes je DSL dominantním prostředkem pro širokopásmové služby do domácností a začíná se prosazovat také do podniků. Nicméně rychlé kabelové přípojky nestagnují, stále je o ně zájem, pouze bude jejich růst zvolna klesat.

2004: o čtvrtinu více kabelových přípojek

Podle Infonetics Researchvzrostl v loňském roce počet uživatelů kabelových přípojek celosvětově skoro o čtvrtinu (přesně 22%) na celkových 41 miliónů (z celkových 150 miliónů všech rychlých přípojek, viz též článek Statistické střípky: nárůst DSL a pokles cen). Hlavním trhem z geografického hlediska zůstává stále severní Amerika s 56% podílem.

I když tento nárůst zatím nijak nesvědčí o „úpadku“ kabelových přípojek, vývoj celkového trhu s rychlými přípojkami napovídá, že je to možná naposled, kdy se takto výrazně zvýšily počty kabelových přípojek. Do roku 2008 se podle předpovědí analytiků počet zákazníků širokopásmových služeb kabelových provozovatelů zvýší jen na 58 miliónů.

Připomeňme poslední oficiální statistiky ITU (International Telecommunication Union) podílu různých technologií na trhu širokopásmových přípojek u prvních dvaceti zemí na žebříčku širokopásmových velmocí:





zdroj: http://www.itu.int/ITU-D/ict/statistics/at_glance/top20_broad_2004.html

Pokles trhu s CMTS

Na počátku letošního roku již došlo k poklesu trhu se zakončovacími systémy provozovatelů (CMTS, Cable Modem Termination System): oproti rekordnímu poslednímu čtvrtletí 2004 se v prvních třech měsících 2005 prodalo CMTS jen za 145 miliónů dolarů, což znamená pokles o 25% (podle Infonetics Research). A to je poprvé za sedm úspěšných na sebe navazujících sledovaných čtvrtletí. Podíl jednotlivých regionů není nijak překvapivý: 51% připadá na severní Ameriku, 26% na Evropu a střední východ a 20% na Asii.

Triumvirát výrobců CMTS - Cisco Systems Inc., Motorola Inc. a ARRIS– dohromady ovládá 94% celkového trhu, a to v uvedeném pořadí, kdy ovšem Cisco pozřelo přes polovinu příjmů z celkového trhu s CMTS a zaznamenalo také největší podíl na trhu s prodanými porty.

Kabelovky ale mají nové zbraně

Nicméně zejména s nástupem IP telefonie i do kabelových sítí lze předpokládat nový zájem o moderní CMTS. Podobně mohou trhem pro kabelové MSO (MultiService Operators) zamávat konkurenční možnosti založené na moderních technologiích jako PacketCable Multimedia a také slibná specifikace DOCSIS 3.0 (Data Over Cable Service Interface Specification). I když Evropa zaznamená tyto modernizace asi jako poslední ze všech kontinentů, přesto se k nám docela jistě dostanou.

Zřejmé je, že kabeloví provozovatelé budou investovat, protože opět mají prostředky, jak zesílit své konkurenční postavení oproti agresivním poskytovatelům DSL a nastupujícímu tlaku optických přípojek (FTTH, Fiber To The Home). Vzhledem k zajímavým kapacitním možnostem kabelových sítí a zejména schopnosti poskytovat video jako jednu ze tří aplikací, na niž se v poslední době soustřeďuje asi největší pozornost, mají MSO stále co nabídnout – alespoň těm zákazníkům, kteří jsou v dosahu.

Cena také stále rozhoduje

Květnová zpráva Point Topicaktualizuje pohled na vývoj cen DSL a kabelových přípojek, z něhož vyplývá, že kabelovky redukovaly své základní ceny za poslední dva roky (červen 2003-březen 2005) o celých 21% (DSL za stejné období jen o 12%, viz obrázek). Takže cenově se základní „výbava“ kabelového přístupu v průměru téměř vyrovnala DSL.
 
Z uvedené analýzy vyplývá ještě jedna dost překvapivá zajímavost: v Evropě začíná být rychlý přístup levnější než v USA (podle PPP, Purchasing Power Parity), a to se týká jak DSL tak kabelovek. Evropa samozřejmě nemůže ale v DSL cenově konkurovat Asii, kde je tento přístup zdaleka nejlevnější.



zdroj: http://point-topic.com/content/dslanalysis/bbprices050519.htm

31. 5. 2005

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Facebook: Chceme do virtuální reality vzít bilion lidí!

Facebook pokračuje v úsilí stát se hlavním tahounem ve světě virtuální reality. Vyvíjí proto vlastní headset Oculus...

 

Levnější tarify nebudou! Operátoři se odmítli zúčastnit aukce Licitu

Operátoři opět odmítli požadavek na levnější mobilní tarify. Sdružení Licit čítá skoro 80 tisíc žadatelů, přesto je...

 

Vodafone jako první v ČR aktivoval NB-IoT síť

Jako první v ČR a jeden z prvních na světě dokončil Vodafone pokrytí sítí úzkopásmového internetu neboli NB-IoT pro...

Nejčtenější články

Recenze: O2 Smart Box pod drobnohledem

 

O2 poctivě monitorovalo výtky, dotazy a stížnosti svých zákazníků na pevný internet tak dlouho, až díky tomu...

Rozhovor: Zeptali jsme se, co je to Internet HD

 

Máte představu, co je Internet HD? Zajímá vás, proč vlastně vznikl Smart Box? A co je pro O2 při zvyšování rychlosti...

Pozor! Zákazníky O2 čekají další změny!

 

O2 neváhá a s říjnem vyslalo do světa další ranec změn. Přinášíme vám je všechny hezky pohromadě. Týkají se jak...