Úvod > Články > Kabelový přístup neztrácí dech

Kabelový přístup neztrácí dech

Rychlým přípojkám na celém světě dnes dominuje DSL. Přístup po kabelových sítích zdánlivě pomalu ustupuje do pozadí, ale kabelové modemy jdou stále na odbyt a kabelovky mají nové zbraně.

Ještě před nedávnem světu vládly širokopásmové přípojky po kabelových sítích. Teprve pořádné zapojení se telekomunikačních provozovatelů posunulo nasazení DSL výrazně dále a dnes je DSL dominantním prostředkem pro širokopásmové služby do domácností a začíná se prosazovat také do podniků. Nicméně rychlé kabelové přípojky nestagnují, stále je o ně zájem, pouze bude jejich růst zvolna klesat.

2004: o čtvrtinu více kabelových přípojek

Podle Infonetics Researchvzrostl v loňském roce počet uživatelů kabelových přípojek celosvětově skoro o čtvrtinu (přesně 22%) na celkových 41 miliónů (z celkových 150 miliónů všech rychlých přípojek, viz též článek Statistické střípky: nárůst DSL a pokles cen). Hlavním trhem z geografického hlediska zůstává stále severní Amerika s 56% podílem.

I když tento nárůst zatím nijak nesvědčí o „úpadku“ kabelových přípojek, vývoj celkového trhu s rychlými přípojkami napovídá, že je to možná naposled, kdy se takto výrazně zvýšily počty kabelových přípojek. Do roku 2008 se podle předpovědí analytiků počet zákazníků širokopásmových služeb kabelových provozovatelů zvýší jen na 58 miliónů.

Připomeňme poslední oficiální statistiky ITU (International Telecommunication Union) podílu různých technologií na trhu širokopásmových přípojek u prvních dvaceti zemí na žebříčku širokopásmových velmocí:





zdroj: http://www.itu.int/ITU-D/ict/statistics/at_glance/top20_broad_2004.html

Pokles trhu s CMTS

Na počátku letošního roku již došlo k poklesu trhu se zakončovacími systémy provozovatelů (CMTS, Cable Modem Termination System): oproti rekordnímu poslednímu čtvrtletí 2004 se v prvních třech měsících 2005 prodalo CMTS jen za 145 miliónů dolarů, což znamená pokles o 25% (podle Infonetics Research). A to je poprvé za sedm úspěšných na sebe navazujících sledovaných čtvrtletí. Podíl jednotlivých regionů není nijak překvapivý: 51% připadá na severní Ameriku, 26% na Evropu a střední východ a 20% na Asii.

Triumvirát výrobců CMTS - Cisco Systems Inc., Motorola Inc. a ARRIS– dohromady ovládá 94% celkového trhu, a to v uvedeném pořadí, kdy ovšem Cisco pozřelo přes polovinu příjmů z celkového trhu s CMTS a zaznamenalo také největší podíl na trhu s prodanými porty.

Kabelovky ale mají nové zbraně

Nicméně zejména s nástupem IP telefonie i do kabelových sítí lze předpokládat nový zájem o moderní CMTS. Podobně mohou trhem pro kabelové MSO (MultiService Operators) zamávat konkurenční možnosti založené na moderních technologiích jako PacketCable Multimedia a také slibná specifikace DOCSIS 3.0 (Data Over Cable Service Interface Specification). I když Evropa zaznamená tyto modernizace asi jako poslední ze všech kontinentů, přesto se k nám docela jistě dostanou.

Zřejmé je, že kabeloví provozovatelé budou investovat, protože opět mají prostředky, jak zesílit své konkurenční postavení oproti agresivním poskytovatelům DSL a nastupujícímu tlaku optických přípojek (FTTH, Fiber To The Home). Vzhledem k zajímavým kapacitním možnostem kabelových sítí a zejména schopnosti poskytovat video jako jednu ze tří aplikací, na niž se v poslední době soustřeďuje asi největší pozornost, mají MSO stále co nabídnout – alespoň těm zákazníkům, kteří jsou v dosahu.

Cena také stále rozhoduje

Květnová zpráva Point Topicaktualizuje pohled na vývoj cen DSL a kabelových přípojek, z něhož vyplývá, že kabelovky redukovaly své základní ceny za poslední dva roky (červen 2003-březen 2005) o celých 21% (DSL za stejné období jen o 12%, viz obrázek). Takže cenově se základní „výbava“ kabelového přístupu v průměru téměř vyrovnala DSL.
 
Z uvedené analýzy vyplývá ještě jedna dost překvapivá zajímavost: v Evropě začíná být rychlý přístup levnější než v USA (podle PPP, Purchasing Power Parity), a to se týká jak DSL tak kabelovek. Evropa samozřejmě nemůže ale v DSL cenově konkurovat Asii, kde je tento přístup zdaleka nejlevnější.



zdroj: http://point-topic.com/content/dslanalysis/bbprices050519.htm

31. 5. 2005

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

MateBook od Huawei: levnější verze MacBooku?

Applu je často spíláno za to, že na jeho produkty normální smrtelníci nedosáhnou a je určený jen markeťákům z...

 

Podívejte se do sídla CETINu než ho zboří

CETIN opouští své letité sídlo a stěhuje se do Libně. Zvědavým zákazníkům ale ještě předtím nechce upřít poslední...

 

Digi TV spustí Golf Channel pro všechny tarify

Pusťte si na Digi TV specializovaný program Golf Channel. Poskytovatel ho ku příležitosti prestižní americké PGA...

Nejčtenější články

Co přináší nové tarify O2 Data?

 

O2 příšlo s nabídkou nových tarifů, které nabízejí data za zvýhodněnou cenu. Zatraktivnilo svou nabídku taky pro...

Vodafone oficiálně koupil UPC

 

Vodafone Group oficiálně oznámil, že část Liberty Global půjde pod jeho křídla. Americká společnost má sítě v Česku...

Velké srovnání rodinných tarifů

 

V minulých týdnech jsme detailněji zkoumali jednotlivé rodinné tarify největších operátorů. Rozhodli jsme se ale i...