Úvod > Články > Pár sobotních postřehů

Pár sobotních postřehů

Jak vypadá hlídač výdajů, který vám nabízí, jak více utrácet? Po regulaci internetu přichází regulace produktové reklamy – oboje asi tak stejně přínosné. Googlu se zapírání o snímání citlivých dat vymstilo a ministerstvo financí trumflo obávanou BSA.

Až moc chytrá karta

Na bankovním trhu je prudká novinka v podobě platební karty, která hlídá výdaje. Má pomoci omezit nadměrné útraty tím, že si majitel nastaví limity pro jednotlivé kategorie nákupů a karta ho pak upozorní, že limit překročil. Zablokuje platbu nebo ji povolí, opět podle nastavení.

K čemu to je, fakt nevím. Ten, kdo chronicky utrácí, bude utrácet i nadále. Nevěřím na takovou výchovu. Většina lidí ví, kolik na kartě má a má přehled o svých výdajích. Jsme sice často na konci měsíce „překvapeni“, kolik jsme utratili, ale jde o ohromení jen krátké a záhy jsme v obraze.

Pravý přínos karty je samozřejmě jiný. Společnost kartu provozující bude sumarizovat hodnotné statistické údaje o nákupech, které pak bude obchodníkům poskytovat. Ti získají silný nástroj v podobě zjišťování zájmu zákazníků o jejich zboží. Jako příklad MasterCard uvádí obeslání těch, co si dané zboží koupili, s nabídkou či informací o slevách a jiných akcích.

Osobní profil prý obchodníkům dávat nebude, ale to už je detail. Majitelé nových karet budou obtěžovaní nabídkami a nepřímo inspirovaní k útratám, které by, nemajíce příslušné informace, neuskutečnili.

„Chytrá“ platební karta je tedy spíše „vychcaná“.

Produktová reklama s divnými pravidly

Od prvního června přinesly novely zákona o audiovizuálních službách (Zákon o audiovizuálních službách na vyžádání a změně některých zákonů) kromě regulace internetu de iure i de facto také další novinku. Je jí povolení skryté reklamy (jak média nedůvtipně, přesněji řečeno hloupě, překládají termín product placement), přesněji okaté propagace výrobků a služeb ve filmech a dalších pořadech.

Televize tomu z nějakých důvodů odolávala, i když šlo a jde o pokrytectví. I ve filmech. Když jde hrdina nakoupit, nelze přece pozakrývat název obchodu, regály se zbožím a podobně. Když jede autem, ani Spielberg by neuměl přirozeně nasnímat scénu tak, aby logo auta nebylo znát.

Naopak, situace je taková, že film se dá snadno zkazit přehnaným zdůrazňováním značky, jako tomu bylo například ve filmu Já, robot. Kvůli audi byl pro mě film prakticky nekoukatelný, na vině byla i otázka prosté logiky: bude v budoucnosti firma Audi opravdu existovat?

Zpět k televizi. Jacísi mudrci vymysleli ptákovinu v podobě pravidel pro reklamu v televizi: dílo bude muset být zřetelně a jasně označeno jako nositel komerčních sdělení, a to před jeho uvedením i po něm. V titulcích musí být uveden výčet firem, jejichž produkty se v dílu objevily. Jinak řečeno, aby i blbec věděl, že... co vlastně?

Že je ve filmu reklama na to a to? Stejně jako u zmíněné platební karty jde zase o kravinu, která se tváří jako přínos pro klienty, ve skutečnosti ji valí do hlavy šrouby pobízející je k nekontrolovanému nakupování. Zákon sice požaduje, aby forma reklamy nenabádala k nákupu a nepatřičně neupozorňovala či zdůrazňovala kvalitu výrobku, ale co tím je myšleno, neví zatím ani moudrá Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

A jen tak vědět nebude.

Google zjistil, že se mýlil

Jestliže Google při natáčení měst "omylem" nahrával i komunikaci bezdrátového provozu osob a institucí, je to problém. Dvojí. Napřed se totiž dušoval, že to nedělá, pak prozkoumal zpětně databáze a najednou zjistil, že v ní nepovolené záznamy jsou. Teď to napravuje.

Upřímně řečeno, na takové omyly nevěřím. Nějak mi nejde do hlavy, jak někdo může tvrdit, že něco nedělá, a pak, jsa přistižen, obrátí, přizná se, odvolává se na omyl a kaje se, aby se vyhnul postihu. To dělají děti a politici.

Je totiž rozdíl mezi tím, když se někdo náhodou a shodou okolností dostane k utajovaným či běžně nepřístupným informacím, a mezi tím, když se o to někdo usilovně snaží a sem tam se mu to povede.

Poslání ovšem přichází až teď: Zb. Petráček se ve svém komentáři k této události (LN 17. 5. 2010) servilně přiklání k moudrým americkým právníkům, kteří prohlásili (jak jinak), že k porušení zákona je nutný úmysl. Je to stejné, jako kdyby řidič jedoucí pod vlivem alkoholu prohlásil, že netušil, že v sobě nějaký má, a kdyby to věděl, nejel by.

Konečně nástroj proti pirátství

Česká pobočka protipirátské organizace BSA se před nedávnem pyšnila snížením míry softwarového pirátství a ve své správě operovala bůhví jak vykalkulovaným pseudočíslem údajných finančních ztrát firem i státu. Komentoval to kolega Oldřich Klimánek. Ministerstvo financí vzápětí přišlo s jinou aktivitou na tomto poli.

Daňová správa totiž zvyšuje pozornost věnovanou kontrole uznatelnosti výdajů za hardware. Hodlá sledovat legálnost instalovaného softwaru s tím, že u hardwaru, na kterém bude provozován nelegální software, neuzná výdaje. Tím se firmě zvýší základ daně. Navíc ji postihne ještě doměřením daní z přidané hodnoty za nelegálně používaný software. Samozřejmě včetně penále.

Po často chaotických a problematických krocích BSA, namířených proti pirátům, se tak boj s nimi přenáší tam, kde měl být od počátku. Postup MF se někomu sice nemusí líbit, stejně jako pokuta od revizora cestujícímu na černo, ale pravidla to jsou jasná a logická.

 

5. 6. 2010

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Technika s lidskou povahou

O prázdninách převážím notebook mezi domovem a návštěvami s dětmi u babiček a dědů. Pokaždé, když jej pak zapojuji...

 

Furt něco mažu

Používám dvě e-mailové adresy. Jednu soukromou, jednu pracovní, vlastně firemní. Na soukromou mi chodí hromady...

 

5 zajímavých pivních webů

O prázdninách, v parném létě, přijde dobré pivečko vhod. Měl jsem štěstí i na nová piva jako Rampušák, a chtěl jsem...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.