Úvod > Články > Internet Explorer na historickém minimu, Windows 7 zastiňují Visty

Internet Explorer na historickém minimu, Windows 7 zastiňují Visty

Irská společnost StatCounter monitorující zastoupení webových prohlížečů, operačních systémů a vyhledávačů na webu uveřejnila zprávu, v níž stojí, že poprvé v novodobé historii podíl Internet Exploreru klesl pod 50 %. Kdysi s přehledem vládnoucí webový prohlížeč neustále ustupuje jiným, jeho místo během let postupně přebíraly prohlížeče jako Mozilla Firefox a v poslední době zejména Google Chrome.

Podíl Internet Exploreru celosvětově v září klesl na 49,87 procenta. Pro Microsoft takový výsledek stále znamená první místo. Za Internet Explorerem se umístil prohlížeč Mozilla Firefox, který si získal podíl 31,5 procenta. Překvapivý je vzestup Google Chrome, mladého prohlížeče, který spatřil světlo světa teprve na podzim roku 2008. Za dva roky se mu podařil raketový skok – v září tohoto roku se dostal na 11,54 procenta. Pro srovnání, před rokem, v září 2009, jeho podíl činil jen 3,69 procenta, což je meziroční nárůst o 213 procent.

"Jde bezesporu o milník v souboji internetových prohlížečů," uvedl Aodhan Cullen, výkonný ředitel StatCounter. "Ještě před dvěma roky Internet Explorer celosvětovému trhu dominoval s podílem 67 %."

Stejně jako další pozorovatelé se domnívá, že současný pokles podílu Internet Exploreru – a vzestup Google Chrome – byl způsoben z velké míry tzv. ballot screen, nabídkou instalace různých prohlížečů.

Ta se objevuje v systémech Windows po instalaci a prvním spuštění. Uživatelé si mohou ihned nainstalovat konkurenční prohlížeče jako Firefox, Chrome, Operu nebo Safari. Nabídku konkurenčních prohlížečů musel Microsoft ve svém systému zprostředkovat z nařízení Evropské komise, která po vyšetřování – iniciovaném stížností Opera Software – došla k závěru, že Microsoft integrací Internet Exploreru do Windows zneužívá svého dominantního postavení na trhu. Ballot screen se ale zobrazuje pouze uživatelům ze zemí Evropské unie.

V samotné Evropě si stále první Internet Explorer získal 40,26 procenta, což je meziroční pokles o více než 13 procent (v září 2009 mu patřilo 46,44 procenta).

V Severní Americe jeho podíl byl nad 50 procenty (52,3 %), druhý Firefox si získal 27,21 procenta a Chrome 9,87 procenta. "Vzestup Google Chrome v Severní Americe byl rovněž působivý. V červnu poprvé jeho podíl překonal i Safari," stojí ve zprávě firmy StatCounter.

Opera si celosvětově získala jen 2,03 %. Přitom na trhu je již 14 let. První verze vyšla v roce 1996, celých osm let před Firefoxem. I přes inovace, které do světa webových prohlížečů přinesla, se ji nepodařilo významněji prosadit.

Rychlou volbu stránek (Speed Dial), se kterým přišla, přitom používá i Google Chrome nebo Internet Explorer 9 (dnes ještě v beta verzi). Opera jako první přišla s tzv. tabovaným prohlížením, tj. panely pro jednotlivé webové stránky v rámci jednoho okna prohlížeče. Mnozí neúspěch Opery vidí v tom, že původně šlo o placený program – neúspěch je to však částečný; a to "pouze" na desktopu. V segmentu softwaru pro mobilní nebo herní zařízení je lídrem.

I přes nasycený trh se prohlížeči od Google podařilo za krátký čas prorazit a podíl Opery mnohonásobně překonat – úspěch Chrome je působivý, ale také pochopitelný. Silná firma přinesla prohlížeč nejen velice rychlý (podle testů dnes nejrychlejší), ale hlavně obrátila trend ve vývoji desktopových aplikací. Chrome byl od počátku minimalistický, bez zbytečné záplavy málo využívaných funkcí a i jeho grafický kabát byl odpočátku minimalistický. Tímto směrem se poté vydala Opera, Firefox, ale i Internet Explorer 9, který Chrome v mnohém připomíná.

Co se týká zastoupení prohlížečů podle lokalit, uveďme si ještě následující. Podle StatCounter Operu v Evropě používá 4,32 % uživatelů, prakticky stejně jako Safri od Applu. Tradiční baštou Opery je Ruská federace, kde ji používá více než 30 procent uživatelů (září 2010, 30,18 %). Podle téže datové sady pak Operu v České republice používá asi 10 procent uživatelů (9,89 %) a Chrome 12,19 procent.

Nejpoužívanějším prohlížečem u nás zůstává Firefox (42,56 %), druhý je Internet Explorer (32,44 %).

Sedmičky už před měsícem přeskočily Visty

Ohledně statistik na konec něco málo o podílu Windows. Nejpoužívanějším systémem z rodiny Windows, ale i ze všech dalších desktopových systémů, zůstávají stále devět let staré XPéčka. V září jim celosvětově patřilo 55,4 % trhu (v Česku podle StatCount v srpnu 57,45 %, v září pak 54,1 %). Za necelý rok se však Sedmičkám (Windows 7) podařilo přeskočit podíl Windows Vista – celosvětově Windows 7 používalo 19,4 % uživatelů, kdežto Windows Vista jen 17,7 % online lidí. Podíl tolik kritizovaného systému bude klesat i nadále. Na vzestupu Sedmiček se nejvíce podepsaly trhy v Africe, Asii a Jižní Americe. Důvodem je větší nákup nových počítačů s OEM verzemi Windows 7. I když Sedmičky zaznamenaly výrazný růst i v Evropě a Severní Americe, souboj s Windows Vista je v těchto lokalitách stále vyrovnaný.

Co se týče Linuxu na desktopech, v České republice jej v září používala 2 % online uživatelů, celosvětově si pak z koláče ukrojil jen 0,78 %. Mac OS X od Applu si v Česku v září připsalo 2,64 %, celosvětově 5,9 %.  

8. 10. 2010

Autor: Oldřich Klimánek

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mafra posiluje své postavení na realitním trhu

Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...

 

Elop končí v Microsoftu, co s ním bude teď?

Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...

 

Hlídejte si své účty před kyberútoky

Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...