Lidé si potřebují hrát. Nebo alespoň sdílet čas s ostatními lidmi. Dříve se dralo peří, dnes hrajeme FarmVille. Pokud jste v síti hraní s přáteli uvízli, řekneme vám proč.

Psychologové a antropologové popisují člověka jako tvora společenského. Jako takový žije v komunitách a společenstvích, která si vytváří od prvobytně pospolných časů. Tehdy byl cíl takových skupin zcela jasný – zajistit potravu a přežití. V hloučku se lidé cítí lépe také dnes, v jednotě je přece síla. 

Na stranu jednu se nám může zdát smutné, že Facebook vlastně nikdy nepřišel s ničím novým a že se lidstvo jako takové zase příliš neodlišuje od našich prapředků. Podíváme-li se na celou věc ale z technokratického hlediska, musíme jásat. To, jakým způsobem se dnes totiž můžeme přidávat do nejrůznějších skupin a spolků, aniž bychom vytáhli paty z domu a aniž bychom často dokonce znali – nebo alespoň viděli – lidi, se kterými tuto skupinu či zájem sdílíme, je unikátní.

Západní civilizace řeší pocit odcizení a přehnaného individualismu svých členů. Internet k tomuto dokonale přispěl a Facebook (ale buďme upřímní, on World of Warcraft taky umí svoje) už jenom dokončuje dílo zkázy. Zcela jistě nemůžeme generalizovat a je mnoho lidí, kteří využívají Facebook pro domlouvání reálných schůzek, ale i tak slouží celý tento fenomén pro podporování představy, že nejsme nikdy sami, že naši přátelé jsou neustále s námi. Tak nám dodávají pocit jistoty (mj. je to důvod, proč zejména mladí uživatelé informují ve svých statusech i o tom, že jdou na záchod – potřebují být ujišťováni, že někoho zajímají).

Jenže spolubytí na Facebooku je sice hezká věc, ale kolektiv se tuží při společné činnosti, jak by vám řekl kterýkoli personalista v libovolné firmě. Pokud není možná společná činnost, pomůže hra. Primárně je sice míněna hra fyzická, ale vzhledem k pokročilosti digitalizace nebude pro většinu lidí problém považovat klikání na myš např. za společné zrytí záhonu.

Tímto dlouhým, ale potřebným úvodem se tedy dostáváme k problematice, či lépe řečeno fenoménu, her na komunitních sítích. Jejich sílu si uvědomují i velké firmy (Google letos investoval do společnosti Zynga dvě stě milionů dolarů), právě tyto hry mají do budoucna potenciál, i když na reklamu v nich podle výsledků společnosti Zynga kliknou asi čtyři procenta uživatelů. Pokud se vám to zdá málo, je třeba uvědomit si, kolik lidí má účet na Facebooku a kolik z nich hraje některou z komunitních her.

Čísla jsou závratná a počty hráčů jednotlivých úspěšných her se pohybují v řádech desítek milionů lidí. Kupodivu nejúspěšnější z nich je Farmville právě od společnosti Zynga (která krom obrovské obliby čelí také obvinění z toho, že prodávala osobní údaje svých klientů třetí straně za účelem obohacení se). Když se ale podíváte na začátek tohoto článku, dojde vám, proč tomu tak zákonitě musí být.

Společenství lidí se postupně z lovců a sběračů přetvořilo v zemědělskou společnost, která až na výjimky během období neklidu a válek trvala v podstatě několik tisíc let. To jsou kořeny tak hluboké, že se nám je dvěma stoletími průmyslové a technické revoluce určitě zahladit nepodaří. Mít svoje políčko, na kterém si vypěstujete vlastní kedlubny (byť jsou to kedlubny virtuální), to je něco, čemu lidé v hloubi duše více než rozumějí.

Přičteme-li fakt, že hned vedle vašeho políčka může virtuálně ležet políčko vašeho kamaráda, potažmo mnoha kamarádů, dostaneme přesně to, po čem dnešní homo solitarius touží, aby nebyl sám.

Princip i působení na podvědomí je u všech podobných her stejný. Pojďme společně budovat, zemědělčit, zabíjet draky, ovládnout podsvětí, zničit zločin, vybít všechny upíry, chovat rybičky, starat se o ZOO a tak dál a tak dál... Je jedno, na co konkrétně se nachytáte vy. Vždy jde jen a pouze o slovo „společně“, na kterém je vždy celé snažení postaveno.

Abyste vykazovali dobré výsledky, potřebujete nejdříve další přátele. V jednotě je síla. Přátelé vám totiž mohou pomáhat a posílat dárky, díky kterým rychleji rozšíříte statek/teritorium/cokoli. Čím víc přátel, tím lépe. Čím víc jich pozvete sami, tím více dostanete bonusů, protože tím více vydělají poskytovatelé peněz.

Peníze jsou zde předmětem také více než zajímavým a opět se zde uplatní poznatky z psychologie. Ve všech podobných hrách totiž existují dva druhy peněz. Jedny, které vyděláte sami a bez problémů během hry. Ty slouží k běžnému provozu vaší hry. Pak jsou zde ještě peníze bonusové, které jsou – světe div se – za reálnou měnu a můžete je nakoupit přes telefon, Paypal atp.

Pokud si myslíte, že neexistuje nic, co by vás mohlo přimět investovat třeba do virtuálního statečku na Facebooku, nic z předchozího textu jste nepochopili. Nesmíte zapomínat na „ducha pospolitosti“! To ten pracuje dnem i nocí, abyste se při hraní cítili lépe. Z počátku nikdo nechce investovat peníze do něčeho podobného. Jednoho dne, když vám to už všechno tak hezky jde a běží, přidají programátoři předmět, který vám zaručeně pomůže k dalšímu rozvoji! Ale co, obejdete se bez něj.

Jenže to si řekne devět z vašich přátel, zatímco desátý nadšeně vykřikne a v herní euforii jej koupí. Každý příklad najde následovníky, ať je sebehloupější. A navíc... Když se tak skvěle u té hry bavíte, proč byste si čas od času nezaplatili pár dolarů, abyste se bavili ještě lépe?

Lidstvo podobné hry potřebuje. Každý je rád, když má kolem sebe přátele, kteří mu posílají dárky a myslí na něho při budování něčeho společného – i když je otázka, zda třeba už ono pověstné budování vzdušných zámků nebylo přece jen o něco užitečnější.

9. 11. 2010

Autor: Richard Klíčník

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.