Internet a sociální sítě pronikají do všech koutů světa a nejnověji také na oběžnou dráhu, do kosmu. Přes dvacet astronautů NASA např. rutinně používá twitterový účet - v rámci celkové PR koncepce NASA, jak být otevřenou a transparentní organizací. Používají ho i tehdy, když právě pobývají na Mezinárodní kosmické stanici.

Díky tomu mohou zájemci o kosmické lety v reálném čase sledovat postřehy a fotky kosmonautů přímo z oběžné dráhy a diskutovat s nimi. Zanedlouho se k nim také připojí první robotický astronaut - Robonaut. I s jeho twitterovou personifikací bude možno zanedlouho diskutovat.

Robonaut má účet na Twitteru

Za několik týdnů odstartuje ke své poslední kosmické cestě raketoplán Discovery (aktuální termín hovoří o datu po 30. 11. 2010). Zvláštností tohoto letu (mise STS-133) je mj. fakt, že lidské astronauty vůbec poprvé v historii doprovází do kosmu humanoidní robot, který jako kdyby vypadl ze sci-fi filmů.  Jmenuje se Robonaut 2, neboli jde o Robonauta druhé generace, a vyvíjejí ho společně NASA a firma General Motors. Co je cílem této snahy, tedy úkolu vytvořit robo-astronauta podobného člověku, když doposud (víceméně) nebylo potřeba něco podobného do kosmu posílat?

V kostce jde o to, aby roboti mohli pracovat jemněji než jejich předchůdci - a také společně s lidmi, v jejich prostředí a skupinách. Aby tedy pracovali co nejvíce "lidským způsobem" a v "lidských dimenzích". Proto je důležité, aby se tvarem i svými pohyby tito robonauti člověku podobali (fotky). Tato podoba je zvláště vhodná při dálkovém ovládání robota, čili při jisté formě tzv. teleprezence. A to je přesně Robonautův případ, i když jeho ovládání probíhá v poloautomatickém režimu, není tedy ovládán přímo, jako loutka. Operátor bude moci na dálku používat oči a ruce robota na Mezinárodní kosmické stanici způsobem analogickým tomu, jakým ovládá své tělo. Resp. mu vysílat odpovídající pokyny.

Robonaut také ponese různé senzory, kterými lze dobře mapovat, co by se dělo s člověkem v daném místě, v dané situaci. Robonaut tedy bude jakýmsi "dvojníkem" člověka.  Aby byl "umělecký dojem" dokonalý, NASA nabízí celému světu možnost twitterové konverzace s Robonautem, tedy spíše s jeho lidským "kolegou", který o něm ví prakticky vše. Během twitterového rozhovoru s redaktorem magazínu BBC Focus (3. 11.) vyšlo mj. najevo, že momentální exemplář Robonauta nebude mít s sebou v kosmu své "nohy", nejsou totiž ještě připraveny. Dostane je však příští rok.

V beztížném stavu ale naštěstí nebudou příliš často zapotřebí. Kdo chce pomocí Twitteru položit "Robonautovi" otázku, musí začít svůj tweet výrazem @AstroRobonaut a vložit do něj (zpravidla nakonec) hashtag #4R2. Na webu NASA je také k dispozici bohatá interaktivní, multimediální a 3D prezentace Robonauta. Robonaut zůstane na ISS navždy, jeho druhý kolega bude k dispozici pro pozemní testy a trénink kosmonautů.

Pokud mluvíme o sociálních sítích, nejčastěji si asi představíme něco jako Twitter či Facebook. Avšak dnešní sociální sítě poskytují mnohem rozmanitější obraz či spektrum možností. Jedním ze zajímavých typů jsou sociální sítě zaměřené hlavně na chytré mobilní telefony a registrující momentální polohu jejich uživatele na Zemi. Nyní i tento typ sítí, nějčastěji reprezentovaný službou Foursquare či nověji extenzí Facebook places, proniká pomalu do kosmu.

Astronaut poprvé využil v kosmu síť Foursquare 

Výrazem geografického podchycení internetu jsou v poslední době zejména služby založené na poloze uživatele (location-based services, LBS). Někdy se jim také říká "geosociální sítě", protože umožňují sociální interaktivitu mezi geograficky blízkými uživateli, zejména těmi s mobilními přístroji. Mezi nejpopulárnější služby tohoto typu dnes patří systém Foursquare. Tyto služby mohou vysílat zprávy např. o návštěvách registrovaných míst (venues) i do obecných sociálních sítí, jako jsou Facebook nebo Twitter.
Základním projevem či prvkem těchto služeb jsou v současnosti registrace či přihlášení (check-in) na významných místech jako jsou muzea, restaurace, obchodní domy, památky apod. Umožňují také sledování ostatních uživatelů, koordinaci cest a výměnu zkušeností a informací o jednotlivých místech. Uživatelé přitom sbírají body, hodnosti nebo odemykají tzv. "badges", tj. odznaky daných míst, což vyjadřuje historii jejich aktivity. Hodnotí se zde např. i to , kolikrát se uživatel přihlásil (provedl registraci, check-in) v nějakém místě nebo jakého jiného stupně či míry aktivity dosáhl.
Zároveň tím dávají "cestovatelé" ostatním uživatelům z jejich sociálního okolí informaci, kde se právě zdržují (někdy to vede i k dohodnutým hromadným výskytům uživatelů na jednom místě, tzv. rojům/swarmům). Tyto informace však také mohou být výchozím bodem pro další a nejrůznější datové interakce mezi přístrojem uživatele a jeho (geografickým) okolím, pro široké spektrum služeb a operací s danou lokalitou spojených.

Unikátního a zároveň symbolického vesmírného prvenství tohoto typu dosáhl nedávno současný velitel Mezinárodní kosmické stanice ISS - Doug Wheelock. 22. října na ISS odemkl pomocí své registrace na ISS v rámci sítě Foursquare pro sebe odznak "NASA Explorer". Stalo se tak ve výši 354 km nad zemí. V této souvislosti byla na mateřském webu Foursquare také otevřena speciální tématická stránka pro NASA, která nyní soustřeďuje mnoho míst spojených s organizací NASA a jejím výzkumem.
Ten, kdo se nyní zaregistruje na některém z těchto (většinou pozemských) míst, získá také odznak "NASA Explorer". Zároveň mu budou nabídnuty různé informační tipy s těmito místy spojené. Paralelně s touto aktivitou začala NASA spolupracovat i s konkurenční geosociální službou Gowalla. Zde došlo k vytvoření sítě míst, která přechovávají nějakou část hornin přivezených z Měsíce.

24. 11. 2010

Autor: Redakce ADSL.cz

Témata

multimedia

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Google spustil předplatné Play Pass

Google oficiálně představil předplatné v Obchodu Play, Play Pass. Služba je zatím dostupná pouze v USA, ale odhaluje...

 

Google nemusí mazat data o všech uživatelích

Evropský soud rozhodl, že Google nemusí smazat data o uživateli, který o to požádá, ve všech státech své působnosti...

 

Po Instagramu přijde o počet lajků i Facebook

Facebook si už dlouho pohrává s myšlenkou skrytí počtu lajků. Na Instagramu tuto novinku testuje a nyní se rozhodl...

Nejčtenější články

Velké srovnání tarifů s neomezeným internetem

 

Ještě na začátku letošního roku byly v Česku tarify s neomezenými daty skoro nepředstavitelné. Pak ale přišel...

CETIN vytvoří milion gigabitových přípojek

 

CETIN v nové tiskové zprávě slíbil, že do sedmi let připojí pomocí optické přípojky jeden milion českých domácností...

Jaké výhody přinese Wi-Fi 6?

 

V obchodech se objevují první zařízení s podporou nového bezdrátového standardu Wi-Fi 6. V čem je lepší než...