Možností, jak sdílet fotografie prostřednictvím internetu, je celá řada a v podstatě každá nabízí řadu pozitivních i negativních aspektů. V následujícím článku si ukážeme, jak můžete sdílet fotografie z Vánoc či oslav Silvestra (nejen) se svými přáteli.

Vánoce a oslavy Nového roku jsou spojeny s pořizováním velkého množství fotografií, které chcete dále sdílet se svými přáteli či známými, ale ne vždy je chcete publikovat pro celý svět. V následujícím článku si představíme některé možnosti, jak sdílet a publikovat fotografie co nejjednodušším a přitom vyhovujícím způsobem. Řeč tak bude o Facebooku, webových albech i fotoblogu.

Facebook

Když přijde řeč na sdílení fotografií na internetu, tak dnes téměř každého jako první varianta napadne Facebook, tedy největší a nejsilnější sociální síť, která je ke sdílení fotografií na první pohled téměř ideální a na rozdíl od většiny ostatních služeb, které ke sdílení snímků slouží také, se může v bezplatném provedení pyšnit neomezenou kapacitou. Nahrávání fotografií na Facebook má minimálně tři základní nevýhody – zhoršená kvalita snímků, jen omezené nastavení práv pro čtení, které je spojené s identifikací obličejů a omezené možnosti, jak ze snímků vytvořit logicky uspořádaný celek. 

Z výše napsaného je zřejmé, že existují přinejmenším dvě skupiny uživatelů, pro které je Facebook na sdílení snímků velmi nevhodný – předně fotografové, kteří mají své snímky rádi a vnímají je jako umění - a dále ti, kteří netouží po přílišné široké popularizaci snímků, o něž se chtějí podělit s poměrně úzkou skupinou lidi. Samostatnými problémy jsou pak možnosti přístupu uživatelů mimo Facebook nebo vyvolávání fotografií. 

Facebook s novým profilem vylepšil možnosti víceúrovňového omezení obsahu, ale i tak skýtá řadu možných problémů, a pro fotografie, které nejste ochotni široce publikovat, se stále příliš nehodí. Na druhou stranu nabízí optimální řešení, pokud se chcete o své fotografie podělit právě s těmi, kteří na Facebooku jsou a zveřejnění snímků pro vás nebude ničím problematickým. Výhodou pak bude snadná zpětná vazba a poměrně velká publicita. 

Rajče

Další možností, jak zveřejňovat fotografie, představuje například český projekt Rajče, který provozuje MAFRA. Nabízí zdarma neomezené množství nahraných snímků, které je možné členit do alb, vkládat k nim komentáře nebo tagy. Pro nahrávání slouží speciální program, který je k dispozici zdarma, ale jen pro operační systém Windows. Jinak je možné nahrávat z webového prostředí, což není právě pohodlné. 

Uživatele jistě potěší možnost si ke každému albu nastavit přístupové heslo, které sdělíte jen konkrétnímu okruhu osob. Samozřejmostí je podpora také veřejných alb. Stejně jako fotografie je možné vkládat také videa. Nahrané fotografie se zmenší na maximálně 1200 bodů (rozměr delší strany). VIP uživatelé, tedy ti, co pravidelně vkládají, vhodně komentují a současně dobře fotografují (automaticky pak ti, co vyhrají soutěž či fotografii dne), jsou na tom o něco lépe, neboť mají k dispozici o 200 Px navíc. 

Rajče se snaží dělat vše proto, aby v poměrně silné a kvalitní konkurenci uspělo - a zatím se mu to, zdá se, daří. Může být vhodnou volbou pro „důvěrné“ či „soukromé“ snímky z oslav, od kterých nevyžadujeme žádnou vysokou kvalitu. Příjemným bonusem je jak snadno zapamatovatelná adresa vašeho foto alba (ve tvaru http://VašePřezdívka.rajce.net), tak napojení na další služby, jako například tisk. Snímky si navíc prohlédne i ten, kdo účet na Rajčeti nemá. Přes výše zmíněné klady se nehodí pro ty, kteří od prezentace fotografií požadují vyšší kvalitu a nezmenšené snímky. 

Flickr, Picasa

Další možností, kterou lze využít, je Google Picasa Web album. Nezmenšuje fotografie a umožňuje zabezpečený přístup. Ke každému snímku navíc můžete připojit komentář, lokalizaci nebo mu nastavit konkrétní práva. Základní omezení jsou zde především dvě – jednak ne příliš pěkný vzhled alba, který nejde nijak ovlivnit a pak omezená kapacita – zdarma dostanete jen 1 GB místa, více za netriviální příplatky. 

U Flickr je možné bezplatně každý kalendářní měsíc nahrát 100 MB fotografií (po max. 10 MB) a 2 videa s délkou do 90 sekund. Projekt je zaměřen na pravidelné uživatele, kterým postupně navyšuje objem dat, která je možné na něj uložit a nabízí i funkce pro komunitní činnost. K fotografiím je opět možné nastavit veřejnost alba i autorská práva ke snímkům. Flickr tak stojí funkčně někde mezi Picasa a Rajče(tem). 

Fotoblogy

Další, stále poměrně opomíjenou variantou, jsou fotoblogy. Nabízejí asi největší komfort a možnosti pro fotografa – od nastavení vzhledu, přes možnost nastavení sdílení až práci s vodoznaky, komentáři a další užitečné funkce. Omezení, která jsou spojená s bezplatnými variantami, spočívají především v omezení toho, kolik fotografií je možné za den nahrát. To ostatně odpovídá myšlence fotoblogů – pravidelně nahrávat jen vybranou, maximálně kvalitní či zajímavou fotografii. 

Dle mého soudu nejlepším, zdarma dostupný fotoblogem, který jsem měl možnost vyzkoušet, je Aminus3. Ten nabízí poměrně bohatý výběr nastavení vzhledu blogu, ke každému snímku je možné doplnit licence, komentář, vodoznak nebo alt popisek. V bezplatné verzi je možné nahrát pouze jeden snímek na jeden den – to ale neznamená, že byste nemohli nahrát více snímků naráz – některé do budoucnosti (ty budou publikovány až v den, který mají připojený) a jiné do minulosti (zobrazí se hned). Pokud si připlatíte, dostanete přístup k pokročilým administračním funkcím a řadě nejrůznějších vychytávek. Jedná se o řešení, které je pro „fotografa nadšence“ optimálním. 

Z dalších fotoblogů je možné uvést známý Photoposts, který ale vykazuje poněkud větší chybovost. Problémy jsou spojené s mazáním snímků a celkově nedotaženou administrací. Naopak pozitivně je možné hodnotit velmi širokou nabídku vzhledů blogů nebo možnost zařazení do poměrně podrobných skupin. Pokud stojíte o odezvu od komunity, pak můžete sáhnout po jednoduchém Photoblog, který je k dispozici také v češtině nebo po poněkud netradičním EyeFetch. Obě posledně zmiňované služby ale nabízejí hodně omezené možnosti nastavení fotoblogu a jsou vhodné opravdu především pro sociální vazbu s dalšími fotografy. 

Závěrem

Jak vidno, možností, jak publikovat snímky pořízené nejen o Vánocích či oslavě Nového roku, je celá řada - a vždy je potřebné zvážit, co od dané služby vlastně očekáváte – zda širokou publikaci, odezvu od komunity, nebo sdílení s přáteli a omezení přístupu. Výběr je každopádně poměrně široký, a proto není nutné se vždy zaměřovat jen na populární Facebook. I když i ten má samozřejmě své podstatné výhody. U něj je ale nutné myslet především na ochranu soukromí. Zvláště když probíhá postupné spouštění automatické rozpoznávání obličejů na všech nahraných snímcích.

4. 1. 2011

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.