Jeden z jasných ukazatelů toho, že blogy patří na propadliště dějin, je zrušení bloggerské platformy na webu Novinky.cz i krach Naší adresy.

Internetové mediální formáty se vyvíjejí. Kde jsou doby diskusí šířených pomocí diskety. Kde jsou doby největší slávy diskusních serverů typu Mageo, Okoun, Nyx a další. Kde jsou ty časy, kdy bylo populární mít blog. Jeden blogger četl další bloggery, čímž vznikala další podivuhodná subkultura, která vytvářela čtenost lokálním celebritám, z nichž ale naprostá většina nikdy nepřerostla vlastní blogísek.

Kdo je to vlastně blogger? Či kdo jím byl? Vždy se jedná o člověka, který má z nějakého důvodu pocit, že má co sdělit světu – nejčastěji je to přesvědčení o dokonalosti sebe sama, občas se našli jedinci, kteří pojali blog jako sebeterapii. Asi promile všech blogů tvořili odborníci na slovo vzatí, kteří se na vlastní platformě věnovali zcela profesionálně svým oborům, ať už byly jaké chtěly. Právě ti poslední patří i dnes mezi vyhledávané a čtené. Jejich články obsahují relevantní informace, které míří ven z bloggerské komunity, a proto jsou zajímavé pro specializovanou, ale přesto širší veřejnost.

Nezávislé blogy v ČR

Zlatá éra blogů u nás se dá datovat zhruba mezi roky 2002 – 2005. Blogy byly nové, dali se najít neotřelí autoři, pro které nebyl problém soustavnou prací oslovit denně stovky čtenářů. Rodí se bloggerské celebrity, mezi nimiž v nekomerční a neodborné scéně jasně září Ostravak se svými historkami, u nichž není jasné, zda jsou čirou fabulací, nebo skutečnými příběhy. Ostravak jako jeden z mála bloggerů vydal hned tři knihy svých sebraných zápisků, nějakou chvíli dokonce psal na konci své kariéry sloupky do tištěných médií. Jeho blog byl prakticky ukončen ke konci roku 2006. Toto datum můžeme také symbolicky pokládat za konec jedné internetové kapitoly s názvem Nezávislé blogy v ČR.

Podobně jako u každého jiného odvětví trvá maskultuře, než stihne zareagovat a chopit se trendů, které zacvičily světem, potažmo médii. Podobně je tomu u blogů. Respekt přichází s blogy na svých stránkách v září 2006. Novinky.cz spouštějí svůj blogovací systém v listopadu 2006. Aktuálně.cz následuje 30. 3. 2007. Ještě později, až v červnu 2007, se spuštění blogů dočkali čtenáři iDnes.

Druhá generace bloggerů

Tato druhá generace bloggerů už jen stěží dokázala někoho zaujmout. Média sázela na známá jména, která už byla dostatečně „provařená“ a měla natáhnout čtenáře a psavce z publika. Bohužel celebrity mají jednu nevýhodu – musí se jim platit. Pokud už něco napíšou, nebývá pro ně problém otisknout článek v jakémkoli médiu. Důvod zaobírat se blogem zkrátka nemají.

Psavci z lidu sice dokázali zaplnit blogy dostatečně, často se jim podařilo nalákat na článek i několik tisíc čtenářů, ale popravdě se jednalo o jednotlivé články, kde hlavním faktorem bylo jedno určité téma. Žádné nové hvězdy se nerodily. Příliš mnoho psů je zajícova smrt a navíc spustit s velkou slávou platformy formátu, který je již viditelně na ústupu, nemohlo vést k ničemu převratnému.

Je pravda, že blogy alespoň z počátku zazářily a třeba Novinky.cz si udržely od dubna 2007 až do konce tohoto roku měsíčně přes 300 tisíc čtenářů. Od roku 2008 ale doslova živoří a v prosinci 2010, který byl jejich posledním, si na blogerský příspěvek kliklo pouhých 18 tisíc uživatelů internetu. 31. 12. 2010 proto můžeme bezostyšně prohlásit za Absolutní konec blogů v ČR.

Předzvěstí konce byl krach Naší adresy, která se pokusila vzít z bloggerství to nejlepší – tedy vytvořit v Česku mediální platformu mikroregionální žurnalistiky a publicistiky. Nápad to byl zcela jistě bohulibý, ale šanci na úspěch by měl se stejně štědrou finanční dotací (200 milionů korun) o pár let dříve. Pokoušet se ale o něco podobného v červnu roku 2009 byla holá sebevražda.

Důvody vyhynutí blogů

Jaké jsou příčiny zániku blogů? Je jich pochopitelně více, ale jednu z nich můžeme označit za zástupnou: Facebook. S masovým rozšířením sociálních sítí u nás - které velmi pěkně koresponduje se všemi důležitými daty uvedenými výše - se stal každý svým vlastním bloggerem. Ovšem Facebook nepřeje dlouhým komentářům. Není na ně prostor, ani čas. Všichni, kdo mají potřebu rozepsat své sdělení do více než tří řádků, jsou házeni novou superrychlou generací internetových uživatelů do pytle s označením grafoman (podtitul dinosaurus).

Blogy, které přežily, sázejí daleko více na multimédia. Přinášejí fotky, audia a videa. Jen pár z bloggerů zvládlo tento nástup a propojilo svoje deníčky s Facebookem a Twitterem, čímž obratně získali nový reklamní prostor zdarma. Také oni ale pochopili, že veškeré info o tématu se musí vejít do perexu, který se zobrazí na Facebooku. Není čas ani prostor na dlouhé výlevy. Nikdo na ně není zvědavý a konkurence je obrovská.

Dá se předpokládat, že tento trend se bude prohlubovat. Bloggeři v podobě, v jaké je známe, jsou odsouzeni k zániku. Novinky byly první médium, které blogy zrušilo, ale s jistotou nebude poslední. V době, kdy média přebírají videa z YouTube a staví na nich oficiální zpravodajství, není už pro neznámé autory neznámých textů místo. Čest jejich památce. 

26. 1. 2011

Autor: Richard Klíčník

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...