Marketingoví specialisté už sice tvrdí, že Facebook je jako marketingový kanál mrtvá záležitost a co jste na něm neprodali doteď, už prodáte jen těžko, ale - stejně jako v jiných případech - i zde Česká republika přece jen notně zaostává za světem. Víte ale, jak se na Facebooku propagovat?

Všechny velké zábory už byly učiněny, a pokud se vrhnete do propagace či přímo podnikání na Facebooku, zbude na vás pouhé paběrkování. Přesto se dá s trochou štěstí a pilnou prací slušně prosperovat. Před dvaceti lety začínalo platit heslo, že kdo není ve Zlatých stránkách, jako by nebyl. Jejich úlohu později přebral Seznam.cz, bez odkazu na něm jste přestávali existovat. Pochopitelně i on byl napaden konkurencí a obsah českého internetu se rozplizl do několika portálů a mnoha specializovaných serverů na to či ono. 

To, že byl Facebook spuštěn už na začátku roku 2004, u nás zaznamenala jen hrstka geeků, kteří sledují zahraniční internetové dění, a pár lidí se zahraničními přáteli, kteří jim poslali pozvánku. O nějaké propagaci přes něj nemohla být řeč. 

Víra ve Facebook 

S trochou nadsázky můžeme Facebook velmi pohodlně přirovnat ke křesťanství – a to včetně fanatismu obstojného počtu jeho vyznavačů. V počátcích (a ani dnes) nebyl zdaleka jedinou sociální sítí svého druhu. Internet jich byl plný, ale Facebook podobně jako křesťanství nečinil rozdíl mezi bohatými a chudými či chytrými a hloupými. Stal se proto světovou vírou, kterou dnes vyznává více než půl miliardy lidí z celého světa (ano, je podstatně rychlejší, než bylo svého času křesťanství). 

Češi přišli až do rozjetého vlaku, masivní obliba „Ksichtovníku“ trvá ani ne polovinu doby jeho trvání. U nás ještě chvíli potrvá, než okouzlení ztrátou vlastního soukromí a potřebou sdělit všem úplně všechno zcela vymizí, ale cílové skupiny produktivního věku si už uvědomují, co je ve hře. Facebook má informace a informace jsou peníze. Jenže jakmile se to s reklamou přežene, začíná působit zcela opačně, než byl její záměr. Facebook bude brzy zahlcen a lidé budou na jeho reklamy alergičtí. Ale to ještě chvíli potrvá. 

Založení skupiny 

Stále máte čas založit si skupinu či stránku svojí firmy a zajímavým vedením získat nové zákazníky. Předně je potřebné určit si, pro koho je váš produkt určen. Vymezením cílové skupiny si budete moci snáze určit, komu by se měla zobrazit vaše placená reklama. Stejně záleží na tom, aby info na vaší stránce bylo relevantní a zároveň tak stručné, jak to jen jde. Na delší popisy jsou tu stránky vaší firmy, na které povede prolink. Facebook je médiem zkratky. 

Toho se držte i při zveřejňování novinek, které by neměly být delší než čtyři řádky – zbytek Facebook stejně schová a rozklinkávat je stejně nikdo nebude. 

Falešní fanoušci? Ale jistě! 

Abyste úspěšně rozjeli novou skupinu založenou za účelem propagace, bez falešných profilů se neobejdete. Pověření skupiny lidí – zaměstnanců – aby sem přispívali, je neefektivní. Čím méně se bude o skupinu starat lidí, tím lépe. Pokud seženete psavého schizofrenika, který se bude denně angažovat na rozvoji skupiny, máte v podstatě vyhráno. Stránka musí být živá a vaše novinky musí někdo ocenit (na škodu není ani předstíraný útok, který je přeměněn v blaho stránky). Hravá a živá komunikace je klíčem k úspěchu. 

Pokud přemýšlíte o tom, že založit falešná ID není tak jednoduché a že by na to mohl někdo přijít, kdyby se podíval, kdy byly profily založeny, měli byste si uvědomit, kdo dnes Facebook používá a kdo bude chodit do vaší skupiny. Ano, pokud jste firma specializující se na rozvoj IT technologií, hrozí, že se mezi zákazníky najde někdo, kdo si stránku proklepne. Jinak je ale každému průměrnému uživateli Facebooku zcela jedno, jestli jsou ID skutečná nebo falešná. Nejde o odbornou veřejnost, jde pouze o uživatele. 

Jaký je správný obsah? 

Vést úspěšnou skupinu na Facebooku dnes vyžaduje spoustu práce a jen málokdy se stane, že by se podařilo nashromáždit bez velkého úsilí stovky a tisíce fanoušků. Přesto se citlivou prací dá dosáhnout zajímavých výsledků a stále se dá výrazně podpořit vaše nová zajímavá značka. Citlivá práce znamená, že skupina bude mít relevantní obsah s přijatelnou periodicitou publikování. Skupina musí být živá, ale nesmí tapetovat.  

Vybalancovat tyto dva póly není tak snadné a zcela záleží na produktu, který nabízíte. Zajímavým extrémem jsou na současném českém Facebooku oplatky Manner. Hyperaktivní stránka se zaměřila na ženské publikum (které rádo mlsá) a prakticky denně publikuje víceméně prostoduchý status. Vše funguje jen díky velkému množství soutěží, za jejichž zodpovězení můžete dostat oplatky. Budete-li nabízet např. cisterny, určitě to nebudete mít tak lehké. Ani s novinkami, ani se soutěžemi. Přesto byste měli čas od času alespoň nalinkovat relevantní článek k obsahu, aby zákazníci viděli, že se u vás něco děje. Přesto jde vždy především o invenci. Nebojte se s Facebookem experimentovat. Lepší hračku na testování marketingu vám nikdo neposkytne. 

1. 2. 2011

Autor: Richard Klíčník

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...