Překvapivým ohlášením o pohlcení konkurenční firmy T-mobile zahájila firma AT&T další rošádu na poli amerických bezdrátových sítí. Sice to do poslední chvíle vypadalo na to, že T-Mobile koupí firmu Sprint Nextel, ale nakonec v sítích AT&T zůstala německá firma.

Američtí zákazníci nadšením zrovna nejásají – vznik giganta, který bude největším poskytovatelem na americkém trhu, není důvodem k nadšení. Jeden z šéfů AT&T Randal Stephenson to celkem pochopitelně vidí jinak a mluví o “významných zlepšeních jak pro zákazníky, tak pro majitele akcií”. AT&T doufá, že během několika let díky tomu ušetří nejméně 40 miliard dolarů, první na ráně budou pochopitelně zaměstnanci - AT&T jich dnes má 267 tisíc, T-Mobile dalších 38 000. 

Skutečnost asi bude jiná a situace v oblasti bezdrátového připojení se blíží chvíli, kdy si trh rozdělí pouze dvě firmy, AT&T a Verizon Wireless, které dnes budou vlastnit více než 75 procent trhu. Tyto firmy navíc vlastní většinu infrastruktury v zemi, takže zbytek trhu si ji od nich musí pronajímat.

Když americký antimonopolní úřad v roce 1984 nuceně rozdělil firmu AT&T, více známou pod názvem Bell Telephone (která kontrolovala telefonní služby od roku 1877), na osm poboček, byla hlavním důvodem snaha prorazit monopol, zvýšit konkurenci a snížit ceny. Totéž se ozvalo v roce 1996, kdy byly americké telekomunikace deregulované.

Skutečnost je ale opět úplně jiná, AT&T od té chvíle nakupoval a T-Mobile již představuje jen třešničku na návratu k původnímu monopolu. Základy nákupů tvořily firmy SBS a Ameritech, následovalo pohlcení BellSouth a Cingular. Konkurenční Bell Atlantic (také pohrobek původní Ma Bell) zase fuzoval s GTE a posléze koupil konkurenční MCI. Původně slibovaná konkurence se ztrácí před očima.

Akcionáři zatím váhají, protože na 39 miliard, které AT&T do nákupu investuje, firma nemá a musí si 20 miliard dolarů půjčit. Navíc zaplatí 8 procenty svých akcií, takže Deutsche Telekom se stane největším akcionářem. Jméno T-Mobile z amerického trhu zmizí a zůstane pouze AT&T se 130 milióny zákazníků. Ti přitom nejsou z kvality služeb nijak nadšeni a to, že mělo AT&T monopol na iPhone, přetíženost sítí jen podtrhlo. Byla to právě firma T-Mobile, která ve své reklamní kampani na problémy AT&T opakovaně ukazovala.

T-Mobile měla na americkém trhu problémy. Přes značné investice se nebyla schopná dostat ze čtvrtého místa žebříčku, navíc neměla dostatečné spektrum na to, aby mohla upgradovat na technologie příštích generací. Hlavním problémem byl ale iPhone, protože až do chvíle jeho nástupu rostl počet zákazníků T-Mobile uspokojivou rychlostí, zisky v některých letech dokonce převyšovaly zisky, který měl Deutsche Telekom v domácím Německu. V roce 2006 ohlásila americká pobočka nárůst zisku o 15,5 procenta, zatímco v Německu došlo k pětiprocentnímu poklesu.

iPhone se ale dlouho prodával pouze prostřednictvím AT&T, později také v sítích Verizon Wireless. A T-Mobile začal ztrácet nejlukrativnější segment zákazníků, ty s fixním měsíčním plánem. Jen v roce 2010 ztratil T-Mobile 390 000 zákazníků. To všechno ve chvíli, kdy hrozily miliardové investice do americké infrastruktury, které si žádal přechod na technologii Long Term Evolution.

Situace na americkém trhu se tak konsoliduje. O tom, že Sprint Nextel brzy padne do náručí Verizon Wireless, se již otevřeně mluví, Sprintu totiž nic jiného nezbývá. A potom se již bude čekat jen na to, jak a kdy AT&T a Verizon Wireless provedou fúzi a dojde tak ke spojení South Bell a Bell Atlantic. Ma Bell bude zase na světě. 

19. 4. 2011

Autor: Václav Větvička

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Facebook: Chceme do virtuální reality vzít bilion lidí!

Facebook pokračuje v úsilí stát se hlavním tahounem ve světě virtuální reality. Vyvíjí proto vlastní headset Oculus...

 

Levnější tarify nebudou! Operátoři se odmítli zúčastnit aukce Licitu

Operátoři opět odmítli požadavek na levnější mobilní tarify. Sdružení Licit čítá skoro 80 tisíc žadatelů, přesto je...

 

Vodafone jako první v ČR aktivoval NB-IoT síť

Jako první v ČR a jeden z prvních na světě dokončil Vodafone pokrytí sítí úzkopásmového internetu neboli NB-IoT pro...

Nejčtenější články

Recenze: O2 Smart Box pod drobnohledem

 

O2 poctivě monitorovalo výtky, dotazy a stížnosti svých zákazníků na pevný internet tak dlouho, až díky tomu...

Rozhovor: Zeptali jsme se, co je to Internet HD

 

Máte představu, co je Internet HD? Zajímá vás, proč vlastně vznikl Smart Box? A co je pro O2 při zvyšování rychlosti...

Pozor! Zákazníky O2 čekají další změny!

 

O2 neváhá a s říjnem vyslalo do světa další ranec změn. Přinášíme vám je všechny hezky pohromadě. Týkají se jak...