Úvod > Články > Zabiják iPadu – tentokrát z dílny Amazon?

Zabiják iPadu – tentokrát z dílny Amazon?

O přístroji, který se stane tutovým zabijákem iPadu, už jsme slyšeli mnohokrát, stejně jako předtím o iPhonu či o iPodu. A zatímco psi štěkají, Apple kráčí dál k modrým obzorům a dalším ziskům. Podaří se tedy Amazonu, firmě, která doslova silou vůle postavila na nohy skomírající trh s ebooky, vyšlápnout si na iPad?

Nový tablet bude vyrábět tajwanská firma Quanta Computer, která již vyrábí Playbook a Sony S1. Podílet se bude také společnost E Ink Holdings, která pro Amazon vyvíjí barevný dotykový displej využívající technologie FFS (Fringe Field Switching technology). První tablety by se měly dostat do Spojených států v druhé polovině tohoto roku a výrobce předpokládá, že by koncem roku již vyráběl kolem 700 000 tabletů měsíčně.

Potřebuje vlastně Amazon novou čtečku? Kindle je zatím ve Spojených státech stále populární, k čemuž přispělo jak výrazné snížení ceny, tak i zahájení prodeje v klasických obchodech. Vedle Spojených států je ale Kindle úspěšný jen v Evropě, zbytek světa zůstal imunní. Jediná šance na další zisky je tak prudké snížení ceny a zaměření na jiné oblasti trhu, zejména na školy. Tablet by potom měl využít své výhody (očekává se zejména lepší displej a novinky v softwaru) a zaútočit na iPad2. 

Tohle všechno je sice pěkné, ale stále ještě neznamená, že se nový tablet chytí. Tabletů je totiž na dnešním trhu pověstných dvanáct do tuctu, ale díru do světa dělá stále jen iPad. Všem totiž chybí jedna věc, na kterou výrobci zapomínají – zákazník musí během pár minut, nejlépe při prvním pohledu, pochopit, k čemu mu nová hračka bude dobrá. A tuhle zprávu zatím nedokáže prosadit nikdo jiný než právě Apple. 

Je to poznat už na marketingu – Apple se vyhýbá názvu tablet, neprudí informacemi o tom, kolik emailových kont si můžeme nastavit. Místo toho nám ukazuje, co s iPadem můžeme dělat. A zákazník to „chápe“ a kupuje. Když dostane někdo iPad poprvé do ruky, během pár vteřin přístroj zapíná, píchne prstem do první ikonky a začne si hrát. Zkuste to s Motorolou XOOM a výsledek bude opačný, protože Google nacpal do XOOMu počítačové rozhraní, které má do intuitivnosti daleko. Devět z deseti dotázaných amatérů, kteří dostaly tento tablet do ruky, se po pěti minutách zeptalo, co s ním mohou dělat. U deseti lidí s iPadem se nezeptal nikdo. A když se v obchodě nechytí první pocit, je prohráno. 

Google se vůbec v tomto ohledu nijak mimořádně nepředvedl. U podobných přístrojů dnes kralují aplikace, Google přitom dal všem výrobcům jasně najevo, že OS předcházející Honeycomb (který také není žádná sláva) jsou pro tablety k ničemu, takže se toho moc nestihlo. A firma sama se přípravou jakékoliv aplikace odmítla zabývat. Nedávno nabídnutá aplikace podporující Google Docs je fajn, ale na XOOMu měla být od začátku. Pokud Google nevyšle jasný signál o tom, že hodlá propagovat vlastní službu na vlastní periférii, je jasné, že nezávislí výrobci frontu stát nebudou.

A nejde jen o výrobce, marketing nedochází ani reklamním agenturám. Hlavní reklamní šot, podporující nástup XOOMu, ukazoval, jak se uživatel změní na cyborga s tabletem v ruce. Někoho to vystrašilo, někoho nudilo, ale nikomu to nevysvětlilo, proč by si ho vlastně měl koupit.

A dokud to ostatním nedojde, bude iPad kralovat. 

18. 5. 2011

Autor: Václav Větvička

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Florida omezila sociální sítě pro děti a mladistvé

Florida přijala nový zákon omezující působení mladistvých na sociálních sítích. Děti ve věku do 14 let mají...

 

WhatsApp brzy nabídne AI nástroje pro úpravu fotografií

V beta verzi aplikace WhatsApp pro Android se objevily další novinky. Uživatelé už brzy dostanou možnost upravovat...

 

Na Spotify nově najdete videokurzy

Spotify ve Velké Británii začal nabízet videokurzy. Uživatelé si mohou vybrat ze čtyř kategorií – tvorba hudby...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...