Úvod > Články > LinkedIn: profesionální vizitka i vstupenka do odborné společnosti

LinkedIn: profesionální vizitka i vstupenka do odborné společnosti

Mezi odborníky na ICT, PR či média je LinkedIn poměrně známou a hojně používanou sociální sítí, která je určena pro hledání obchodních či pracovních kontaktů, prezentaci vaší kariéry nebo pro personalisty. Aktuálně má více než 100 miliónů členů a nedávno vstoupila úspěšně na burzu. O co vlastně v této síti jde? A proč je v mnohém perspektivnější než Facebook?

Mezi laickou veřejností není u nás LinkedIn  právě nejpopulárnější a nejpoužívanější sociální sítí. V této oblasti kraluje Facebook, doplňovaný lokálními projekty jako jsou Lidé, Spolužáci či Líbím se ti. Tyto sítě mají zajišťovat sociální kontakt či komunikaci mezi lidmi, kteří se nějakým způsobem znají – ať již reálně nebo virtuálně.

Vždy jde o sdílení soukromí a komunikaci ve své podstatě většinou volnočasovou. To je vidět také na reklamách, které se na těchto webech objevují, a které se právě snaží o to, aby vstoupily do nějakých osobních či volnočasových potřeb uživatele. Ale zdá se, že tyto obchodní modely mají více nevýhod nežli pozitiv. Facebook může být dobrou reklamou na produkt či událost, ale mnoho peněz na něm není a asi ani nikdy nebude. 

Komunitní weby představují velkou bublinu, která je stále více přeceňována – ať již uživateli, podnikateli, inzerenty či investory. Není proto divu, že se stále více mluví o tom, že se tento segment trhu blíží svému vrcholu a že nás čeká dotcomová bublina druhé generace. Zda bude zapříčiněna chováním uživatelů nebo situací na akciovém trhu, je jen velmi obtížné říci. A v tomto kontextu se právě LinkedIn začal ve všech pádech skloňovat také v tuzemských médiích – byl první velkou sociální sítí, která vyrazila na akciový trh a hned začal lámat všechny prognózy a očekávání, když se o jeho cenné papíry strhl litý boj a jejich cena se pohybuje kolem dvojnásobku vstupní částky. 

Co je ale na LinkedIn tak mimořádného? A proč jej vyzkoušet? Co stojí za jeho úspěchem na burze? To jsou tři základní otázky, na které se pokusíme odpovědět v následujícím článku. 

LinkedIn – sociální síť zaměřená na práci

LinedIn je postavený na poměrně odlišném modelu, nežli ony volnočasové soukromé aktivity, o kterých jsme mluvili výše. Základní myšlenkou je, vytvořit síť pracovních a profesních kontaktů, které budou sloužit jednak pro základní odbornou komunikaci, ale také například jako substrát pro pracovní trh – ať již co se týče poptávky nebo nabídky. Vše je tedy orientováno více méně pracovně a celý systém je tedy tomuto požadavku podřízen. 

Místo koníčků a základních názorů na hudbu či film na svět hraje prim vyplněný životopis. V podstatě hned po registraci se do něj můžete pustit – je třeba vyplnit vzdělání, pracovní zkušenosti, vložit fotografii – na rozdíl od Facebooku solidně reprezentující, souhrnnou informaci o tom co děláte či čemu rozumíte. Nesmí chybět ani možnost vložení „papírového“ CV nebo možnost od předchozích zaměstnavatelů či spolupracovníků získávat doporučení. Profil je možné vytvořit ve více jazycích. 

Vytvářet klasickou sociální síť jde samozřejmě také a je to žádané, jen model je trochu jiný než u Facebooku. Uživatele, se kterými se chcete propojit musíte oslovit zprávou a zařadit je do určité skupiny – ať již kolegů, spolužáků, atp. Mimo to je možné se připojovat do určitých skupin, které mají obvykle pracovní náplň – setkáte se v nich s odborníky z daného segmentu lidské činnosti, obdržíte obvykle pravidelný souhrn novinek nebo můžete diskutovat o aktuálních problémech. 

Již z toho, co bylo uvedené je zřejmé, že LinkedIn funguje na zcela jiném principu než klasické sociální sítě – jeho uživatelé jsou často vysocí manažeři či odborníci, užívají jej běžně personalisté(mimochodem právě ze služeb pro ně má LinekedIn nejvíce finančních příjmů) a v řadě oborů je již naprosto nezbytné mít na něm profil. 

Mimo tyto základní služby nabízí také zasílání pravidelných přehledů o tom, co se v uplynulém týdnu na této síti nejvíce řešilo. K dispozici tak máte v podstatě okamžitě přehled všech nových trendů a aktualit, což je důležité jak v práci, tak například pro matky na mateřské dovolené, které tak neztratí kontakt se svým oborem. 

K čemu mít profil?

Asi základní otázkou, kterou budou potencionální uživatelé řešit je, k čemu je vlastně užitečné mít na LinkedIn profil a případně v jakém jazyce jej tvořit. Aktuální situace je taková, že primárním jazykem by měla být angličtina – jiný jazyk se na síti hromadně téměř nepoužívá, nepočítaje některé lokálně orientované skupiny. Pro profil ale rozhodně doporučuji sáhnout po angličtině, případně dodělat českou (či jinou) jazykovou mutaci. 

Základní motivací pro to, mít na LinkedIn profil, je zřejmě snaha být v kontaktu s odbornou komunitou, přesáhnout hranice malého českého rybníčku a případně získat práci. Profil na LinkedIn může být pro získání dobré pracovní pozice výhodou, jste snadno k nalezení pro potenciálního zaměstnavatele a působíte moderně. Pokud pracujete v oblasti PR, médií, IT či telekomunikací, je profil téměř nezbytný. V dalších segmentech se u nás zatím spíše rozjíždí a lze předpokládat, že jeho význam poroste. 

Myslím, že dobře udělanou pracovní vizitkou na LikendIn nic nezkazíte, základní výhody sítě je možné využívat v podstatě hned a dalším pozitivem může být snadný a rychlý zisk transparentního doporučení. Navíc vám pohodlně nahradí profesní životopis, o který se tak nemusíte pečlivě starat. Obecně tedy platí, že pro vyšší pracovní pozice či pro technické obory by měl být profil samozřejmostí. 

Závěrem

Pokud se podíváme na důvody, které vedli k tomu, že se LikedIn podařilo téměř zdvojnásobit hodnotu ceny emitovaných akcií, pak jako hlavní důvody je možné uvést výborné socio-ekonomické složení uživatelů, do budoucna perspektivní obchodní model a především užitečnost v pracovním procesu. Oproti Facebooku nabízí možnosti, které skutečně umožňují další rozvoj a dlouhodobý růst počtu uživatelů, kterým je možné nabízet velmi drahé a velmi specializované služby. 

Z osobní zkušenosti mohu říci, že i když nebudete na LinkedIn nikterak aktivní a jen budete sledovat zprávy, občas projdete nějakou skupinu nebo navážete jen několik málo kontaktů, přesto se členství v této síti vyplatí. Jste na tepně aktuálního dění a máte šanci toho kdykoli využít. Ač vás nečeká tolik zábavy jako na Facebooku, užitečnost pro vás může být mnohem vyšší. Čas strávený na LinkedIn totiž není obvykle „zbytečně prosurfovaný.“ 

9. 6. 2011

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.