Úvod > Články > Cloud – pro někoho protivná nezbytnost, pro někoho ostuda

Cloud – pro někoho protivná nezbytnost, pro někoho ostuda

Ať se nám to líbí nebo ne, cloud a na něm postavené služby tady jsou a budou. Samotná myšlenka není nijak mimořádně složitá – jak hromadíme digitální udělátka, které umí téměř totéž, pamatovat si, na kterém z nich máme zrovna tuhle písničku, je stále těžší.

A nejde jen o písničky, klasická synchronizace adresáře, jak ji kdysi zavedl Palm blahé paměti (teď jsem si při psaní musel dát pauzu na zamáčknutí slzy), je dnes už také překonaná, protože by to znamenalo nekonečné tahání kablíků sem a tam. Chtít od výrobců něco tak samozřejmého jako využití standardních kabelů je zřejmě nemožné. 

Proto je pohodlnější vybudovat virtuální server, moderně nazvaný cloud, tak si nahrajeme co máme (koupíme/ukradneme), doplníme adresáře a kalendáře a přehrávat či kontrolovat pak můžeme ze všeho, čím se připojíme k internetu. Lhostejno jestli máme v ruce něco s jablíčkem ve znaku či něco, v čem tluče srdce Androidu, o perifériích kopajících v dresu Microsoftu ani nemluvě. Výhod to má kupu, o nevýhodách (kterých je také kupa) se většinou cudně mlčí – firmě musí servery frčet pořád a ve chvíli kdy kleknou, jsme vedle. Navíc nemusí padnou server, nevrzneme si ani ve chvíli, kdy ztratíme připojení ať již poruchou nebo tím, že se cachtáme u bazénu tety Agáty.

Možnost fungovat napříč platformami je myšlenka chvályhodná, ale velkým hráčům, a to byly především Apple a Google, se nijak nezamlouvala, proto obě firmy o novince víc mluví nežli pro ni dělají. A těm drobným nezbyde, nežli univerzálnost propagovat.

Nakonec se ale ukázalo, že oběma gigantům vzal vítr z plachet další hráč, od kterého to zrovna nečekali: Amazon se spuštěním cloudové služby Cloud Drive. Že to udělal poněkud nefér díky tomu, že zatímco ostatní poctivě čekaly na podepsání smluv, Amazon službu prostě spustil, už není důležité.

Zajímavější je iCloud od Applu, protože vize Applu víceméně odpovídá vizi Microsoftu. A tady jsme u té ostudy – Microsoft o své vizi dlouhodobě řeční, ale skutek utek’ a Apple je dnes tam, kde (v této oblasti) měl Microsoft už dávno být. Google totiž cloud vidí jako kombinaci cloudu s webem, pro Apple je to naopak kombinace cloudu se softwarem, kde internetové pinožení probíhá v pozadí.  Proto také pro Google jsou všechny součásti, od emailu přes textový editor až po spreadsheet, součástí browseru, pro Apple by cloud měl prostě „pouze“ vylepšovat současné programy.

A to je právě to, co Microsoft již dlouhé doby říká, koneckonců firemní slogan „Software plus Services“ to říká přímo. Rozdíl je v tom, že zatímco pro Microsoft byla oblast cloudu po deset let pouhým řečnickým cvičením, Apple se snažil a snažil. To, že opakovaně narazil s programy jako MobileMe a .Mac, nic neznamená, protože nakonec se mu to povedlo.

A tak se zdá, že zatímco pro Google je cloud do určité míry nepříjemnou nutností, protože ukazuje již tak podařené iOS v ještě lepším světle, pro giganta z Redmondu je cloud spíše další ostudou. 

11. 8. 2011

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...