Úvod > Články > BlackBerry bojuje o život

BlackBerry bojuje o život

Ještě nedávno miláček amerických manažerů a dodnes miláček neumětelů v amerických obchodech s mobily, tedy firma RIM s jejich mobily řady BlackBerry, se v posledních měsících potácí ve finančních i výrobních potížích. To, že mne neschopní prodavači v obchodech ještě včera přesvědčovali o tom, ať si koupím BlackBerry, že se jedná o nejprodávanější mobil světového trhu, prodeji nijak nepomůže.

A není divu, výrobky kanadské firmy RIM nebyly nikdy pověstné ani designem ani operačním systémem, o kvalitě výroby ani nemluvě. Popularitu si postavily na možnosti posílat email přes firemní server, což ostatně ve Spojených státech platí dodnes. 

Nicméně levnější datové plány, všudypřítomné wifinky a nástup aplikace googlemail výrazně snížily jak důležitost, tak zisky emailů přes RIM. Navíc firemní IT opouštějí línou politiku maximálních hardwarových restrikcí a konečně umožňují zaměstnancům, aby si kupovali periférie podle svých potřeb a tužeb.

Potíže na sebe nedaly dlouho čekat. Za poslední čtvrtletí se podíl na trhu smartphonů smrsknul na 24,7 procent. To je sice stále ještě úctyhodné číslo, ovšem ve chvíli, kdy si uvědomíme, že se jedná o 17procentní propad, pochopíme, proč v Kanadě bijí na poplach. Dalším krokem bylo ohlášené propuštění deseti procent zaměstnanců. Ale ani to Wall street nijak nenadchlo a hodnota akcií za posledních dvanáct měsíců klesla o plných padesát procent.

RIM se pokusilo vsadit na tablet, ale žádnou díru do světa neudělalo a místo slibovaného zabijáka iPadu se objevil povšechně průměrný tablet, který firmu zařadil mezi „také se zúčastnili“. Další, zatím pouze ohlašovaná záchranná akce má spočívat v uvedení nového operačního systému. Sedmička bude ve skutečnosti operační systém QNK, který RIM získala zakoupením celé firmy.

Operační systém se objevil již v tabletu PlayBook, ale do nového smartphonu se překvapivě dostane až někdy v polovině příštího roku. To ale, pokud můžeme soudit z osudu Nokie, může být pozdě. Navíc to celé připomíná dohánění Applu – vždy ve chvíli, kdy konkurence přijde s přístrojem či službou, která se vyrovná té s nakousnutým jablíčkem ve znaku, zlomyslní hoši kolem Jobse přijdou s novou verzí, která posune dotyčnou periférii zase o kus dopředu.

Také QNK by měl v příštím roce dát BlackBerry operační systém, který umožní lépe konkurovat Androidu a Applu. Bohužel těm letošním.   RIM tak zatím musí sázet stále jen na BlackBerry Enterprise Server, který je dnes plně otevřen jako pro smartphony Applu, tak mobily s Androidem.

Pád z vedoucí pozice na oblasti taky přítomen není ve světě digitálních technologií ničím neobvyklým. Dnešní pohled na hlavní hráče na poli chytrých mobilů jasně ukazuje, že pozice Applu je výtečná, Samsungu by byla v případě, že se s Applem dohodne. Ovšem v případě Nokie a Motoroly se jedná o výrazně jinou kávu. Vzestup Applu je o to zázračnější, že na tento trh nastoupil před pouhými čtyřmi lety a prodává jen dva produkty, iPhone 4 a iPhone 3GS.

Samsung, kterého pronásledují žaloby od Applu, zažívá gigantický nárůst a to se ještě jeho nejúspěšnější řada Galaxy S II nedostala na americký trh. Jako obvykle, ve chvíli, kdy se na něj dostane a Samsung získá šanci na první pozici, Jobs představí iPhone 5.

Nokia sice stále vyrábí nejvíce mobilů na světě, ale prodej pokles o alarmujících 20 procent. A jelikož nejvíc potíží má firma v Evropě a v Číně, což jsou zrovna oblasti, kde se Samsungu daří nejvíce, je jasné, že bude hůř. Přechod od vlastní OS Symbian k nepopulárnímu OS Windows Phone 7 je riskantní sázka, jejíž výsledek si netroufne odhadovat nikdo. Ani tradičně velkohubý šéf Microsoftu neměl v posledních prohlášeních nic povzbuzujícího a musel přiznat, že „podíl jejich OS se o minimálního přesunul na minimální.“

V kasách Nokie sice finanční injekcí Microsoftu pořádně zacinkalo, ale na delší trvání to nevypadá. Nejhorší je, že Microsoftu to může být jedno – na pravidelné a gigantické ztráty jednotlivých divizí jsou v Redmondu zvyklí. Pro Nokii by však neúspěch znamenal katastrofu.

Mizerně na tom je i Motorola, která v posledním čtvrtletí zaznamenala ztrátu, zapříčiněnou malou nabídkou nových mobilů a nezájmem zákazníků o tablety. Situace se opakovala – tablet Xoom, inzerovaný jako zabiják iPadu, za poslední čtvrletí zaujmul oproti iPadu 20x méně zákazníků ochotných sáhnout do prasátka. 

16. 8. 2011

Autor: Václav Větvička

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Po Instagramu přijde o počet lajků i Facebook

Facebook si už dlouho pohrává s myšlenkou skrytí počtu lajků. Na Instagramu tuto novinku testuje a nyní se rozhodl...

 

5 tipů, jak využít starý smartphone

Koupili jste si nový telefon, ale toho starého se nechcete zbavovat? Podívejte se na našich 5 tipů, jak ho ještě...

 

Android doporučí konkurenční vyhledávače, ty za to ale musí zaplatit

Google dostal loni od Evropské komise rekordní pokutu za zneužívání svého dominantního postavení. Společnost už...

Nejčtenější články

T-Mobile od září nabídne tarif s neomezenými daty

 

Po úspěšném neomezeném datovém létě se T-Mobile rozhodl, že internet bez limitu budou moci zákazníci využívat i...

O2 nezvládá zájem diváků o fotbal

 

V úterý odehrála v rámci 4. předkola Ligy mistrů pražská Slavie utkání s rumunskou Kluží. Zákazníky O2 TV, kteří si...

5 mýtů o nabíjení telefonu. Co děláte špatně?

 

Většina smartphonů vydrží na jedno nabití den nebo dva. Pokud ale nejste s výdrží svého telefonu spokojení, může to...