Úvod > Články > HP a další velké firmy vzdávají mobilní boj

HP a další velké firmy vzdávají mobilní boj

V oblasti mobilních telefonů probíhají převratné změny, vedle spolupráce Nokie s Microsoftem a zakoupení mobilní divize firmy Motorola Googlem se začíná mluvit také o tom, že dalším vhodným soustem bude RIM i se svojí BlackBerry. Vře to ale také v oblasti počítačů a tabletů. Hewlett-Packard tento týden oznámil, že hází ručník do ringu tablet a mobilních telefonů a uvažuje o prodeji divize počítačů.

Oznámení robustních změn ve struktuře firmy HP zároveň znamená několik důležitých věcí. Jednou z nich je definitivní konec Palmu, který po sobě nenechal následovníka. Škoda, protože klasický Palm Pilot dodnes nemá konkurenci a aplikace od samého začátku vyšolíchané do dokonalosti strčí svojí jednoduchostí cokoliv, co dnes nabízí cloud. 

Pamětníci doufali, že po sérii kiksů, za nichž si Palm, neustále štěpený a prodávaný, mohl do značné míry sám, firma pod HP ožije jak politá živou vodou. Nestalo se tak, přes pochvalné review neměl o mobily s WebOS nikdo zájem a HP odepsal téměř 1,2  (jiní mluví o 1,8) miliardy dolarů, které do Palmu nasypal.

Šéfové HP sice mumlají cosi o možné nabídce WebOS k licenčnímu využití nebo dokonce v případě mizivého zájmu o, světě div se, převodu na open source. Ani v jednom případě nestojí zájemci zrovna frontu, takže pravděpodobnější by byl spíše přímý prodej. Ale potřebuje vůbec někdo externí operační systém, který přes své nesporné kvality selhal v přímém souboji s Androidem a Applem?

Druhou věcí je to, že ještě hůř dopadl tablet TouchPad, který padl po pouhých několika měsících. Prodej se nezvedl ani ve chvíli, kdy se cena snížila o 20 procent. Tady se HP přesvědčil o tom, že porazit iPad je v současné době téměř nemožné, teda alespoň tak dlouho, dokud někdo nepříjde s opravdu revolučním hardwarem. Navíc na to HP nešel zrovna od lesa, prodej probíhal přes velké řetězce jako je Best Buy, kde TouchPad prostě ležel na polici mezi ostatními tablety, aniž by měl právo něčím zvláštním upoutat.

Ve skladech Best Buy leží 270 000 neprodaných TouchPadů, které prodejce hodlá vrátit. Mezitím Apple ve svých obchodech využíval dokonale naolejovanou marketingovou mašinu a prodával, až se hory zelenaly (jen v posledním čtvrtletí dosáhl prodej iPadu 6 miliard dolarů).

Co se PC divize týče, tak se údajně bude HP rozhodovat nejméně 12 měsíců, ale zatím se přiklání k prodeji, protože marže dosahující pěti procent není pro firmu zajímavá. Necelých 10 let potom, co HP investoval nemalý peníz do zakoupení počítačového výrobce Compaq, zmizí i kombinovaná značka.

Otázkou zůstává, jestli si tuto divizi vůbec někdo koupí, mimo čínských ručiček, sedících na pytlech peněz a ochotných nakupovat americké firmy ve velkém, tuto divizi nikdo nepotřebuje. Počítače od HP nejsou ani levnější, ani hezčí, ani lepší nežli ty od konkurenčních firem a vyšší výrobu zvládne každý, aniž by se musel zakrvácet investicí do části HP.

Co tedy bude HP dál dělat? Divizi tiskáren si prý hodlá nechat v každém případě, zbytek firmy se potom soustředí na velké společnosti a na nabídku lukrativních služeb. K tomu se mu bude hodit zakoupení softwarové společnosti Autonomy, za kterou hodlá HP vysolit 10 miliard dolarů. HP se prostě snaží jít v krocích IBM, opustit oblast drobných zákazníků a zaměřit se na lukrativnější oblast softwaru a přidružených služeb pro firemní zákazníky.

Co z toho všeho může vyplývat? Zdá se, že řada zaběhlých značek buď opuští bitevní pole, nebo sice po prodeji či pohlcení konkurencí udrží své jméno, ale bude kopat v dresu někoho jiného. Motorola Mobility již padla, pohrobek Palmu právě také, po přesunu divize PC z IBM na Lenovo padne i HP. O tom,  že RIM brzy opustí neúspěšný tablet si již cvrlikají vrabci na střeše.

V základech se ostatně otřásá celá firma RIM, nejen její divize tablet a první úvahy o tom, že bude dobrým kandidátem na prodej, jsou již na světě. V tomto případě se nejčastěji mluví o Microsoftu, nikdy jiný by totiž asi neměl důvod.

Další možností je potom pomalý konec hegemonie Wintelu. Prodej PC stagnuje a ve Spojených státech dokonce klesá, nárůst prodeje laptopů a netbooků se zastavil již dávno. Koneckonců podívejme se třeba na Nokii 8110, která byla ve chvíli, kdy ji ukázali v Matrixu, tak cool, a na dnešní nejnovější smartphone.

A když se koukneme na počítač, pravděpodobně na něm najdeme 10 staré Windows XP. Ano, dnešní Win 7 a Core procesory druhé generace jsou mnohem silnější nežli to, co bylo na trhu před deseti lety, ale na rozdíl od mobilních telefonů, pořád mají stejné funkce. A když přidáme, že ARM již ovládlo trh s mobily a brzy ovládne i tablety, není divu, že jak stratégové Intelu, tak i Microsoftu se začínají zatraceně drbat na hlavě. 

23. 8. 2011

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mafra posiluje své postavení na realitním trhu

Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...

 

Elop končí v Microsoftu, co s ním bude teď?

Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...

 

Hlídejte si své účty před kyberútoky

Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...