Úvod > Články > TV budoucnosti

TV budoucnosti

V článcích na téma širokopásmových aplikací často padla zmínka o tom, že jedno z nejčastějších (a pro mnohé také nejoblíbenějších) koncových zařízení – TV přijímač – prochází dramatickými změnami. Podívejme se společně, jakými změnami a jaké služby do budoucna to nám, uživatelům může přinést.

Na trh přichází digitální kabelová televize (DCR, digital cable-ready), ale není nejlevnější a ani toho neumí tolik, kolik by zákazníci mohli na první dojem očekávat. Zájemci si DCR mohou pořídit za cenu v průměru o 80-120 dolarů vyšší než běžný televizní přijímač, podle nedávno zveřejněných výsledků pravidelné studie ABI Research („Digital Set-Top Box Quarterly Service“). DCR umožňuje přijímat veškeré digitální vysílání z kabelové sítě, aniž by bylo potřeba běžné přídavné zařízení STB (set-top box). Zákazníci s těmito přijímači musejí nejprve od svého poskytovatele kabelových služeb získat speciální firemní přístupovou kartu (CableCARD), kterou následně vloží do své TV a mohou přijímat digitální signály.

Podle předpokladů bude o nové přijímače typu DCR značný zájem: kolem jednoho miliónu se jich má prodat jen do konce roku. To jsou ovšem jen spekulace, protože první várka DCR na trhu neuspokojí zdaleka všechny uživatele: karty pro DCR TV první generace totiž umožní pouze tradiční jednosměrnou konektivitu, což samozřejmě nestačí pro interaktivní aplikace jako video na požádání (VOD, video-on-demand) nebo PPV (pay-per-view). Teprve obousměrná komunikace prostřednictvím digitálního kabelového TV přijímače bude znamenat rozvoj trhu s přijímači a samozřejmě i s příslušnými službami, a to se očekává teprve přelomu příštího roku.
 
Přesný zájem uživatelů o jednosměrné DCR tedy ukáže až samotný trh: většina uživatelů totiž o jejich nástupu na trh ani neví, a ti, kteří vědí, možná spíše počkají na zařízení umožňující interaktivní služby. Digitalizace evropských kabelových sítí se bude nadále potýkat velkým rozdílem mezi cenami předplacených analogových a digitálních služeb.

Digitální televize pozemní

Digitální televizní vysílání nastupuje: v EU má být DTT (digital terrestrial television) přítomno v 55 miliónech domácností do roku 2009, což představuje 30% domácností s TV přijímačem (podle nové zprávy Juniper Research). Do konce prvního desetiletí má být v deseti nově začleněných zemích digitální TV přijímač v 5 miliónech domácností.

Digitalizace je v Evropě zatím v průměru na 24% (koncem roku se očekává dosažení hranice 40 miliónů domácností, podle „European Television Report“ společnosti Informa Media– roku 2010 by mělo být digitalizováno 112 miliónů domácností). V Evropě v digitalizaci vede Velká Británie (díky velice levným STB), která do zmíněného roku 2009 má mít 86% digitalizovaných domácností, což ale stále nebude stačit na vypnutí analogového vysílání (práh je 95% digitalizace). Nad 80% hodnotu se v digitalizaci dostanou Finsko a Itálie (díky vládou dotovaným STB) a přiblíží se jí Španělsko. Nejnižší předpokládanou penetraci bude mít Řecko. Itálie bude představovat také největší trh s DTT (13 miliónů domácností), v závěsu s Británii a Německem.
 
DTT služby se budou nejprve orientovat na neplacené vysílání, takže placené služby budou mít omezenou možnost konkurovat. Podle průzkumů a odhadů Euromedia a Advanced-Television.com („European Digital DTH and DTT Databook 2005“) bude do roku 2013 v Evropě jen přes 8 miliónů zákazníků placených DTT služeb, kteří budou dohromady generovat ročně as 1,12 miliardy eur.
 
Mezi předpokládanými 213 milióny přijímačů pro více kanálů bude téměř polovinu v Evropě tvořit DTT (především FTA IDTV, free to air integrated digital television,  používaných jako druhý či třetí přijímač v domácnosti). DTH v Evropě bude asi 30 miliónů a bude generovat 16 miliard eur.

Růst satelitních služeb pro domácnosti (DTH, direct-to-home) se neočekává, protože jim budou konkurovat služby DTT (free-to-air). Nicméně v současnosti DTH nabízí levný přístup k volným kanálům analogových kabelových provozovatelů.

DTH a DTT, vedle video služeb po DSL přípojkách, má šanci na úspěch v zemích s nízkou penetrací kabelových sítí. Do roku 2010 má být v Evropě odhadem 32 miliónů uživatelů digitálních DTH. Obrat DTH na jednoho zákazníka za měsíc činí asi 42 dolarů a bude nadále růst; to je víc jak dvojnásobek obratu z kabelových služeb a o několik dolarů více než u obratu z DSL.

Do roku 2010 mají být služby VoD a NVoD (near video-on-demand) poskytovány do 327 miliónů domácností, přičemž na konci loňského roku se jimi mohlo chlubit pouhých 91 miliónů (podle aktualizované zprávy „On-Demand TV“).

Pořádek v moderních „televizních“ zkratkách

DCR     Digital Cable-Ready
DTH     Direct To Home
DTT     Digital Terrestrial Television
FTA     Free To Air
FTV     Free To View
HDTV   High Definition Television
iDTV    Integrated Digital Television
PVR     Personal Video Recorder
STB     Set-Top Box

29. 7. 2004

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Evropská komise vyšetřuje Apple, Google a Metu, hrozí jim vysoké pokuty

Apple, Google a Meta jsou v EU vyšetřovány kvůli možnému porušení nového aktu o digitálních trzích. Společnostem...

 

USA prý využívají satelity SpaceX pro špionáž, Rusko pohrozilo útokem na ně

Rusko uvedlo, že ví o snahách amerických zpravodajských služeb využívat komerční provozovatele satelitů. Varovalo...

 

Po Pavlovi i Babiš, podvodníci lákají z lidí peníze za pomoci deepfake videí

Sociální sítě v poslední době zaplavila falešná videa politiků, ve kterých lákají na výhodné investice. Místo...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.