Úvod > Články > Apple šilhá po videu

Apple šilhá po videu

Společnost Apple tento týden představila nový přírůstek do rodiny populárních iPodů, nováček je určen pro přehrávání videa. Přehrávač písniček se tak stává multimediální platformou pro všechno možné, od videoklipů až po televizní záznam.

Apple současně podepsal smlouvu s televizní společností ABC, díky které bude nabídka videozáznamů, které bude Apple prodávat online, obohacena i o epizody televizních show Desperate Houswives a Lost. Ty budou za cenu 1,99 dolaru ke stažení vždy den poté, co budou vysílány v televizi.

Stažené video si buď můžeme prohlížet na 2,5palcovém monitoru iPodu nebo přímo na počítači. Nový iPod bude nahrazovat dosavadní 20- a 60GB verze, nyní budou existovat opět dvě verze, s pevnými disky o kapacitě 30 GB a 60 GB.

Novou službou se Apple snaží odstranit strach, který má Hollywood z internetového stahování – nabídnou legální službu, která soubory dostatečně chrání a přitom je pro zákazníky cenově atraktivní. Soubory budou, stejně jako hudební soubory, chráněny technologií FairPlay a nebude je možné kopírovat na DVD. Mezi prvními videozáznamy budou samozřejmě krátké firmy z produkce studia Pixar, což tak nepřekvapí ve chvíli, kdy si vzpomeneme, že studio patří šéfovi Applu. Navíc má Pixar dlouhodobě dobré vztahy se společností Walt Disney, která vlastní ABC.

Klasický iPod se od počátku stal hitem, a do dnešního dne se ho prodalo 28 milionů. V oblasti přenosných videopřehrávačů to ale bude mít Apple těžší, nový iPod není zdaleka tak revoluční, jako tomu bylo na trhu přehrávačů MP3, přístoje od firem jako Creative a Archos jsou již zavedené, navíc Sony má podobný přístroj ve formě PSP, která má navíc lákavou možnost her. Navíc první iPod měl širokou podporu ve formě smluv, které Apple uzavřel s většinou hudebních nakladatelství.

Apple má ale v rukávu jeden trumf – společně s představením nového iPodu obohatil nabídku svého hudebního internetového obchodu o více než 2 000 hudebních videoklipů. Nový iPod vlastně ani není pravým videopřehrávačem, jedná se o klasický iPod, který získal novou funkci a pro Apple slouží do značné míry jako pokusný králík.

Navíc pokud bude zájem zákazníků znatelný, mateřská firma Disney už začala mluvit o tom, že by nabídla show z vlastní produkce, zaměřené zejména na děti.

Novinka samozřejmě nedává spát řadě odvětví, které netrpělivě čekají na to, jestli bude mít Apple v rukách nový hit, nebo jestli Steve Jobs tentokráte šlápl vedle. Nervozita se objevuje u konkurenčních televizních stanic, obávajících se toho, že jim ujel vlak, spát nebudou ani majitelé biografů, kteří v každé novince vidí konec jejich zisků, a u výrobců konkurenčních videopřehrávačů, kteří se budou horečně snažit přijít s nějakou exkluzivní smlouvou.

Znervózní ale také Microsoft a RealNetworks, jejichž platforma streaming video a z ní vyplývající smlouvy, dostane v případě úspěchu nového iPodu těžkou ránu. Plná show jen o pár hodin později a ještě navíc ve vysoké kvalitě, to je přece jenom o něčem jiném nežli potrhaný streaming pomocí broadbandu.

18. 10. 2005

Autor: Václav Větvička

Témata

multimedia

Sdílejte

Přečtěte si také

 

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

 

Po Pavlovi i Babiš, podvodníci lákají z lidí peníze za pomoci deepfake videí

Sociální sítě v poslední době zaplavila falešná videa politiků, ve kterých lákají na výhodné investice. Místo...

 

OpenAI představila AI nástroj pro vytváření videa podle textu

Společnost OpenAI představila nástroj, který zvládne vytvořit vysoce kvalitní video pouze na základě textového příkazu.

Nejčtenější články

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.