Úvod > Články > Když velké firmy kradou, co to jde...

Když velké firmy kradou, co to jde...

Velké firmy mají neuvěřitelnou schopnost přicházet s nápady, jak své zákazníky holit natvrdo.

Kam se hrabou inovace! Oddělení lidí, přicházejících s nápady, jak elegantně přiholit zákazníky, musí být výrazně větší než oddělení věnované výzkumu.

Klasickým příkladem jsou plynárny, vodárny a elektrické podniky, které dávno přišly na trik vybírání záloh. Peníze sice na konci roku spolehlivě vrátí, ale úroky za peníze, které během roku končí v jejich kasičkách, si samozřejmě nechají. U jednotlivce se jedná o drobné, u miliónu zákazníků pak cinká ve firemních kasách výrazně lépe.

S trochu jiným trikem přišly před léty výrobci počítačů. V ceně je zakalkulována spousta softwarového odpadu, který sice nikdo nechce, ale který dostaneme s novým počítačem, ať děláme, co děláme.

Dřív to přicházelo v podobě přiložených cédéček, takže jsme mohli nejrůznější SE či Limited Addition jednoduše házet rovnou do popelnice. Později pak všechen tenhle nepoužitelnej softwarovej humus přichází výhradně nainstalován s nadějí, že se někdo chytne a objedná plnou verzi.

Výrobci počítačů samozřejmě za tyto programy buď platí (a cenu přisadí k ceně počítače), nebo naopak dostávají od výrobců softwaru s patřičným obolusem, o který se s budoucím majitelem pochopitelně dělit nehodlají.

S podobným podfukem přišly i firmy poskytující mobilní či telefonní sítě. Můj Samsung kupovaný přes AT&T obsahuje 43 aplikací, které přišly s telefonem. Ani jednu z nich nechci, ani jednu z nich nepotřebuju. A vymazat nejdou, o to se softwaroví mágové postarali.

Když vynechám to, že zabírají tři displeje, a k tomu, co opravdu chci, se musím prodírat závějí softwarového svinstva, tak horší je to, že tyto aplikaci neustále vyžadují upgrade. Samozřejmě, mohu žádost o upgrade odmítnout. To ale funguje jen tři hodiny, potom se stejná žádost objeví znovu.

No a upgrade je teoreticky zadarmo, ale ne každej má doma wifinku nebo je ochoten běžet bůhví kam, kde je to zadarmo. Všichni ostatní platí svým paušálem na data, který se buď zdražuje, nebo snižuje (ve značném množství případů pak platí oboje).

Některé čiperné, o to méně zajímavé aplikace, zvládnou updatování až třikrát týdně. Na první pohled se to nezdá, ale velikost updatů se pohybuje od 1,5 MB až po 10 MB, takže za týden to je pěkný balík, navíc spíše pro PC než pro mobil.

Otázkou pak bude, s čím přijde nějaký čipera příště? Zacvakneme za zmáčknutí nějakého vybraného tlačítka speciální poplatek? Budou hovory u přetížené sítě či věže dražší? Když může letecká společnost přijít s poplatkem za použití záchodu, nepochybuji o tom, že nějaká telefonní společnost přijde s podobnou ptákovinou. 

9. 5. 2012

Autor: Václav Větvička

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Instagram by měl fungovat i jako prodejní platforma

Server The Verge uvěřejnil zprávu o tom, že Instagram vytváří speciální appku pro online na nakupování. Společnosti...

 

O2 TV vysílá první vizuální rádio

Český rozhlas ve spolupráci s IPTV od O2 představují tzv. vizuální rádio. Jako první otestují tuto novinku na...

 

Prostřednictvím GPay zaplatíte už i v ČR

Do nedávna jsme měli možnost zaplatit mobilem pomocí jednoduché a bezpečné platební brány jen u zahraničních...

Nejčtenější články

CETIN spouští vectoring. Co to pro vás znamená?

 

CETIN tento rok navýšil náklady na modernizace sítě na 27 miliard korun. Z doposud investovaných 11 miliard padla...

TV speciál: Kde vysílají nejlepší fotbal?

 

Jste zapáleným fanouškem fotbalu a nemůžete se rozhodnout, od kterého poskytovatele si pořídit televizi? Připravili...

Vodafone rozšiřuje služby spoluprací s Quadruple

 

Vodafone uzavřel smlouvu o spolupráci se společností Quadruple, která podniká v oblasti poskytování vysokorychlostní...