Úvod > Články > Když velké firmy kradou, co to jde...

Když velké firmy kradou, co to jde...

Velké firmy mají neuvěřitelnou schopnost přicházet s nápady, jak své zákazníky holit natvrdo.

Kam se hrabou inovace! Oddělení lidí, přicházejících s nápady, jak elegantně přiholit zákazníky, musí být výrazně větší než oddělení věnované výzkumu.

Klasickým příkladem jsou plynárny, vodárny a elektrické podniky, které dávno přišly na trik vybírání záloh. Peníze sice na konci roku spolehlivě vrátí, ale úroky za peníze, které během roku končí v jejich kasičkách, si samozřejmě nechají. U jednotlivce se jedná o drobné, u miliónu zákazníků pak cinká ve firemních kasách výrazně lépe.

S trochu jiným trikem přišly před léty výrobci počítačů. V ceně je zakalkulována spousta softwarového odpadu, který sice nikdo nechce, ale který dostaneme s novým počítačem, ať děláme, co děláme.

Dřív to přicházelo v podobě přiložených cédéček, takže jsme mohli nejrůznější SE či Limited Addition jednoduše házet rovnou do popelnice. Později pak všechen tenhle nepoužitelnej softwarovej humus přichází výhradně nainstalován s nadějí, že se někdo chytne a objedná plnou verzi.

Výrobci počítačů samozřejmě za tyto programy buď platí (a cenu přisadí k ceně počítače), nebo naopak dostávají od výrobců softwaru s patřičným obolusem, o který se s budoucím majitelem pochopitelně dělit nehodlají.

S podobným podfukem přišly i firmy poskytující mobilní či telefonní sítě. Můj Samsung kupovaný přes AT&T obsahuje 43 aplikací, které přišly s telefonem. Ani jednu z nich nechci, ani jednu z nich nepotřebuju. A vymazat nejdou, o to se softwaroví mágové postarali.

Když vynechám to, že zabírají tři displeje, a k tomu, co opravdu chci, se musím prodírat závějí softwarového svinstva, tak horší je to, že tyto aplikaci neustále vyžadují upgrade. Samozřejmě, mohu žádost o upgrade odmítnout. To ale funguje jen tři hodiny, potom se stejná žádost objeví znovu.

No a upgrade je teoreticky zadarmo, ale ne každej má doma wifinku nebo je ochoten běžet bůhví kam, kde je to zadarmo. Všichni ostatní platí svým paušálem na data, který se buď zdražuje, nebo snižuje (ve značném množství případů pak platí oboje).

Některé čiperné, o to méně zajímavé aplikace, zvládnou updatování až třikrát týdně. Na první pohled se to nezdá, ale velikost updatů se pohybuje od 1,5 MB až po 10 MB, takže za týden to je pěkný balík, navíc spíše pro PC než pro mobil.

Otázkou pak bude, s čím přijde nějaký čipera příště? Zacvakneme za zmáčknutí nějakého vybraného tlačítka speciální poplatek? Budou hovory u přetížené sítě či věže dražší? Když může letecká společnost přijít s poplatkem za použití záchodu, nepochybuji o tom, že nějaká telefonní společnost přijde s podobnou ptákovinou. 

9. 5. 2012

Autor: Václav Větvička

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Florida omezila sociální sítě pro děti a mladistvé

Florida přijala nový zákon omezující působení mladistvých na sociálních sítích. Děti ve věku do 14 let mají...

 

WhatsApp brzy nabídne AI nástroje pro úpravu fotografií

V beta verzi aplikace WhatsApp pro Android se objevily další novinky. Uživatelé už brzy dostanou možnost upravovat...

 

Na Spotify nově najdete videokurzy

Spotify ve Velké Británii začal nabízet videokurzy. Uživatelé si mohou vybrat ze čtyř kategorií – tvorba hudby...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...