Úvod > Články > Opisování v digitálním věku

Opisování v digitálním věku

O amerických studentech se dlouhá léta vyprávělo, že pojem opisování nebo napovídání ve škole neznají. Důvodů prý byla celá kupa, od vrozené americké poctivosti až po nezájem podporovat konkurenci.

Podobná tvrzení občas pomáhala povzbuzovat náš habsburský komplex méněcennosti.

Je docela možné, že něco podobného dříve bývala pravda, s nástupem digitálního věku je však situace docela jiná. Američtí studenti dnes píší jednu esej za druhou a celé toto spisovatelské úsilí hledá stále více a více inspirace na webu.

Podle květnových údajů Rutgers University se ke stažení alespoň části nějaké práce přiznala celá polovina z 4 500 dotázaných studentů.  Když jsem se naposled koukal, kde moji studenti hledají inspiraci, našel jsem více než 500 webových stránek, nabízejících články s tou nejširší tématikou. Někteří čiperové si otevřeli stránky s nic nezakrývajícím názvem jako třeba SchoolSucks. Některé práce vystavují sami studenti, někdy si dokonce přivydělávají učitelé, některé firmy najímají autory, kteří nedělají nic jiného, nežli chrlí eseje z několika oborů.

Stačí se zaregistrovat, vybrat si vhodné téma, zaplatit, stáhnout, připsat vlastní jméno a vytisknout. Pokud je student pracovitější, složí novou esej z několika stažených a má pocit, jak se nadřel.

Je celkem pochopitelné, že když se profesorům sejde v ruce několik identických esejů, je dost obtížné si toho nevšimnout. Bostonská univerzita dokonce podala proti některým sajtům žalobu, protože podobné podvádění snižuje hodnotu diplomu.

V sedmnácti amerických státech je dnes podobná činnost ilegální. Někteří profesoři se snaží dávat dohromady seznam podobných sajtů a posílají ho kolegům po Americe, ale podobná činnost se podobá nabírání vody vidlemi.

Internet se tak stává dalším bitevním polem školního podvádění. Nikdy nebylo podvádění ve škole tak jednoduché, nikdy nebylo jeho potírání složitější. Je ale docela možné, že co digitální technika dává, digitální technika také vezme zpět. Alespoň pokud se rozšíří způsob, kterým proti webovým plagiátům bojuje skupina profesorů sdružená pod webovou stránkou Turnitin.com.

Studenti jsou nuceni odeslat svoji práci na tuto stránku, kde je jejich svěží dílko porovnáno s 220 milióny školních esejí, které rejdí po internetu. Za pouhých 24 hodin pak lstivý profesor dostane výsledky potvrzující stupeň originality. Provoz stránky hradí university, náklady jsou celkem nepatrné, kolem 20 centů na jednu posouzenou esej.

Technologie využívající „digitální otisky prstů“  porovnají text s databází, neošálí je ani změny slov či parafrázování použitého textu. Prakticky stejné služby nabízí i sesterská stránka Plagiarism.com.

Celá záležitost tak dále pootevírá dveře diskuzi o tom, jak dalece dnešní internet naráží na problematiku ochrany autorských práv. V podstatě identickou diskuzi rozvířily soudy kolem populárního Napsteru a volného stahování empétrojek.

Studentům sice při prokázaném plagiátorství hrozí nejrůznější postihy od opakování kurzu až po vyloučení ze školy, nicméně při troše šikovnosti bylo až dosud riziko přistižení při činu prakticky nulové, ono také napsat takový rozbor tisíckrát omletého klasického díla tak, aby dílko nepřipomínalo žádné jiné je úkol složitý i pro profesionálního spisovatele a těžko můžeme očekávat od pologramotných studentů amerických středních škol, že najdou v Shakespearovi nějaké neotřelé a nepublikované myšlenky.

Ve schopnosti zacházet s novými technologiemi jsou na tom navíc studenti většinou podstatně lépe nežli jejich učitelé, kteří si často více rozumí s psacím strojem nežli s digitální technikou, v tom se zase Spojené státy od Čech tak příliš neliší.

Čím dále tím více amerických studentů přistupuje k informacím na internetu jako k něčemu, co je zadarmo a na co mají nezadatelné právo. Stáhnout něco z internetu a přidat k tomu vlastní jméno je v době, kdy má každá americká škola a knihovna přístup k internetu zdarma, a lidé zvládnou cut-and-paste, velice lákavé. Vydávání celých prací za vlastní dílo však není nic jiného nežli podvod, a na věci nemění nic to, že jsou tato dílka nabízena buď zdarma, nebo za mírný poplatek.

Nečekaně vysoké procento amerických studentů se však o podobné „drobnosti“ nijak nestará, prostě chtějí co nejpohodlněji a nejrychleji dostat diplom a sehnat práci. A naivní snahy některých univerzit nutit studenty k podpisu čestného prohlášení, že nebudou za studií podvádět, toho na celé situaci pramálo změní, podobné akce připomínají snahu zabránit studentům v sexuálním životě podpisy prohlášení, že až do manželství zůstanou panici. 

2. 6. 2012

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Technika s lidskou povahou

O prázdninách převážím notebook mezi domovem a návštěvami s dětmi u babiček a dědů. Pokaždé, když jej pak zapojuji...

 

Furt něco mažu

Používám dvě e-mailové adresy. Jednu soukromou, jednu pracovní, vlastně firemní. Na soukromou mi chodí hromady...

 

5 zajímavých pivních webů

O prázdninách, v parném létě, přijde dobré pivečko vhod. Měl jsem štěstí i na nová piva jako Rampušák, a chtěl jsem...

Nejčtenější články

CETIN zrychluje VDSL na 50 Mb/s a chystá rychlost až 250 Mb/s!

 

Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) opět aktualizovala svoji nabídku pro přístup k veřejné pevné...

Zakrýváte si kameru u notebooku?

 

Kvůli obavám ze sledování hackery, uživatelé používají krytky, se kterými zakrývají nejen kamery u notebooků, ale i...

dTest podává žalobu na O2 kvůli datovým tarifům

 

Od pátku 15. července budou u O2 platit nové podmínky ohledně datových tarifů. O2 neumožní zákazníkům odstoupit od...