Úvod > Články > Facebook – jakou pro něj máme cenu?

Facebook – jakou pro něj máme cenu?

O ceně Facebooku, který se v nedávných dnech stal akciovou společností, se v posledních měsících mluví, především ve Spojených státech, doslova denně.

A právem, cena společnosti se vyšplhala před uvedením akcií do astronomických výšek někam ke 105 miliardám dolarů. Investoři slintají nadšením, ještě mnohem větším nadšením slintá samotný otec zakladatel, který se přes noc stane miliardářem. Pro ostatní, pokud nejsou zrovna ve firmě od začátku, to může být jedno.

Zajímavější otázkou může být to, jak moc si Facebook váží svých členů. Pokud to převedeme na peníze, tak lze konstatovat, že nijak valně, tak někde na úrovni malého piva. Z finančního pohledu vydělává Facebook každý kvartál zhruba miliardu dolarů. To je samozřejmě slušná sumička, ale při 900 miliónech uživatelů to vyjde asi na dolar dvacet. Pokud bychom nepočítali celý svět ale jen Spojené státy s Kanadou, dostaneme se k závratným dvěma dolarům dvacet. Když použijeme stejný metr na jiné firmy, dojdeme k 444 dolarům u Verizon FIOS nebo k 348 dolarům u Time Warner Cable.

 A pokud se chceme Facebooku přiblížit víc, tak u Googlu je to 7,14 dolaru a u potácející se AOL 2,39 dolaru. Pravdou je, že zákazníci (zatím) Facebooku nic neplatí, ten pouze bohatne na osobních informacích, kterou s naivitou hodnou lepších cílů dobrovolně poskytujeme. My prostí uživatelé pak za odměnu dostáváme reklamu. Ten, kdo se na Facebook mrkne jednou za měsíc, je celkem za vodou, ale ti, co tam tráví většinu dne, musí spolknout tisíce a tisíce reklam. Ano, podobné počítání je do značné míry postavené na hlavu, ale může si za to Facebook sám, protože sám dobrovolně zveřejnil údaje ve formě ARPU (Average Revenue Per User).

Existuje ale i další způsob výpočtu jakou hodnotu má pro Facebook průměrný uživatel. Firma Abine to udělá za nás. Musíme k tomu odpovědět sedm otázek, mezi nimi kolik máme přátel, jak často mačkáme tlačítka „like“ nebo kolik vyděláváme. Výsledek je překvapivý, brábrdelník někde ve východní Africe má hodnotu několika centů, zatímco Američan, trávící na Facebooku řadu hodin denně, posílající spousty fotografií a mající příjem nad sto tisíc dolarů má hodnotu přes stovku.

Zuckerberg bude mít za pár dnů před sebou dvě základní možnosti – buď se s potěšením kačera Skrblíka bude kochat vlastním veletučným kontem a na dalším osudu Facebooku mu bude záležet asi tak jako na včerejších novinách, nebo bude vysílat střelnou modlitbičku k nebesům, aby se hodnota účastníků začala přesouvat od toho nešťastníka v Africe k tomu bohatému Američanovi. 

Ve chvíli, kdy se z Facebooku stala akciovka, zmizela možnost nabubřelého tvrzení, že na stránkách uvidíme jen to, co Zuckerberg chce, ale bude tam to, co si Wallstreet poručí. A ten si začne poroučet velmi rychle. Něco takového, jako dnešní úprk společnosti General Motors, která prohlásila, že už další reklamu na Facebooku platit nebude, protože byla naprosto neúčinná, si Zuckerberg nebude moci dovolit.

6. 6. 2012

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...