Úvod > Články > Bude na e-mail nutná známka?

Bude na e-mail nutná známka?

O tom, že se spam řítí po internetu způsobem připomínajícím povodeň, ví každý, kdo používá e-mail.

Stejně tak nevím o nikom, komu by denní nabídka prostředků na zvětšování penisu, zpevňování ňader, přístupu k okukování krásné Naděždy a možnosti rychlého zbohatnutí z opuštěného nigerijského konta nelezla krkem. Horší je, že nikdo neví, jak ze spamové pasti ven.

Již před delší dobou se našli internetoví odpadlíci, kteří přišli s myšlenkou vylepšit odesílání e-mailů jakousi internetovou známkou. Tito věrozvěstové zkázy tvrdili, že částka v hodnotě řekněme 30 haléřů nebude pro jednotlivce ani solidní firmu nijak závažná (a jednotlivci si alespoň nebudou psát 10 jednořádkových mailů a pošlou celou stránku najednou), zatímco i nízká částka finančně položí dobráky, co rozesílají desítky miliónů spamů denně.

Celkem očekávaně byli tito experti opakovaně zašlapáváni v prach poukazem jak na nepraktičnost, tak na obecnou filozofii internetu.

Postupně ale získala myšlenka internetové známky nečekaného zastánce. Tím se nestal nikdo jiný než Velký Bill. Ano, jedná se o všemocného guru Microsoftu Billa Gatese. Ten na Světovém ekonomickém fóru prohlásil, že spam do dvou let zmizí, neboť za e-mail se v té době již bude platit.

Lehce bylo tehdy možné nad Billovou poznámkou mávnout rukou a připomenout jeho podobně neúčinné výroky o tom, že do roka budou jeho programy neprůstřelné.

Skutečnost, že podobnou myšlenku reálně připravoval i portál Yahoo, který tiše testoval systém e-mailových známek vyvinutý firmou Goodmail, však naznačovala, že Gates výjimečně nemluví do větru.

Jednotlivcům se pochopitelně vzteky kroutí prsty u nohou, protože představa platit za e-mail je mimořádně nepříjemná, cena internetové známky by sice byla na počátku opravdu zanedbatelná, ale nepochybně by rychle rostla.

O to nadšeněji k “novému” nápadu přistupovali jednotliví poskytovatelé připojení, pro něž představuje nečekaný a v budoucnosti stále vzrůstající zdroj příjmů.

Zastánci systému tvrdí, že soukromá pošta by zůstala zdarma, kdo ale bude rozlišovat mezi komerční a soukromou poštou?

Někteří šílenci dokonce navrhují složitý systém, ve kterém by každý mohl nasadit vlastní cenu požadovanou za to, aby e-mail mohl vklouznout do jeho virtuální schránky. Gates navrhuje něco podobného s tím, že by zadání umožňovalo možnost vyjmutí kamarádů z placení.

Systém, který prosazovala firma Goodmail, by za každý masově rozeslaný mail inkasoval jeden americký cent, který by zazvonil v kasičkách internetových providerů. Tento systém by měl fungovat i v případě, že na něj nepřistoupí všechny firmy a všichni odesílatelé.

V podstatě by šlo o to, že spamer se upíše firmě Goodmail a koupí si od ní blok internetových známek (nic jiného nežli zakódované číslo), které budou v záhlaví e-mailu. Pokud bude provider v systému, dekóduje číslo, pošle jej firmě Goodmail a v jeho kasičce cinkne centík (minus drobný poplateček, který si dobráci z Goodmailu strhnou).

Výhodou pro platiče by bylo, že jejich spam nebude filtrován, neplatiči sice pojedou dál zdarma, ale riskují, že se jejich internetová “zásilka” ztratí v hlubinách málo účinných filtrů providerů. Co získá obyčejná veřejnost, to není zcela jasné.

AOL šla na celou záležitost z jiné strany, snažila se vyvinout systém. který by v rámci internetové domény rozlišoval, jestli mají jednotlivé počítače právo odesílat zprávy s adresou dané domény. Známou pravdou je, že většina spamu má falešné adresy odesílatele.

S něčím podobným si pod názvem “caller ID” hraje i Microsoft, který tak zůstává věrný své politice pokrýt všechny možnosti. Tyto systémy by v podstatě zamezily odesílání internetových kartiček s gratulacemi, neboť ty povětšinou chodí s adresou odesílatele, nicméně ze zcela jiné domény.

O něco podobného se desítky firem, od prcků až ty pořádné, snaží nejméně od roku 2004. Zatím ale skutek utek(l) a většina firem to vzdala, dokonce ani velký Bill, který si na věštění budoucnosti mimořádně potrpěl, o likvidaci spamu již nemluví. 

13. 6. 2012

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...