Úvod > Články > Digitální odpad, neboli crapware, mizí

Digitální odpad, neboli crapware, mizí

Delší dobu se výrobcům či prodavačům mobilních telefonů či počítačů úspěšně dařilo přecpávat mobily (a u smartphonů to platí dvojnásobně) aplikacemi, které byly sice zadarmo, ale nikdo je nechtěl.

Remcání lidu bylo hlasité a vzniklý název crapware nadšení také nepomáhal.  A když už se zdálo, že není možnost nový trend nějak zarazit, chytli se alespoň někteří výrobci za frňák.

Google slibuje, že mobily s novým operačním systémem Android 5 bude prodávat sám. Na jedné straně se tím postará o větší unifikaci operačního systému, na druhé straně bude také výrazně snižovat crapware, který do mobilů cpou samotní výrobci a prodejci.

Microsoft slibuje něco podobného, a protože je to Microsoft, nechá si za to zaplatit. Nová služba Signature PC nabízí, že za 99 dolarů vyčistí počítač od digitálního odpadu a reklamních programů, kterými jsou nové počítače zamořeny.

A pokud si koupíme počítač rovnou ve firemním obchodě (což nebude příliš jednoduché, protože ve Spojených státech jich je zatím pouze 16), dostaneme ho vyčistěný a přímo panenský.

Tady je snahou spíše přiblížit se zkušenostem majitelů počítačů s jablkem ve znaku – Apple si hlídá, aby aplikace a software, se kterým počítač vybalíme z krabice, byly optimální.

U PC si obchodníci přihodí, co chtějí a často se jedná o aplikace, které jsou pro ně finančně výhodnější, ale pro rychlost počítače mohou být zhoubné.

Důvody, proč se crapware začal objevovat, jsou jednoduché. Výrobce dostává za nejrůznější zkušební verze peníze, protože se vlastně nejedná o nic jiného nežli o reklamu. 

U mobilů se také jedná o snahu odlišit se od ostatních, speciálně mobily s Androidem vypadají, jakoby si z oka vypadly, takže pokud by bylo možné v krámě poukázat na vyšší vybavení záplavou aplikací, mohlo by to přinést vyšší prodej.

Výrobci prostě nedokážou odolat možnosti připravit dlouhý seznam aplikací, protože doufají, že se to na stránce Amazonu nebo na plakátu v kamenném obchodě bude lidem líbit.

Když se potom podaří do mobilu nacpat aplikaci mizernou, jako se podařilo v případě aplikací AllShare a Peel, dopal zákazníků se většinou neobrátí na výrobce aplikace, ale na obchod, který mu mobil prodal. Ostatně řada aplikací je vyráběna firmami, o kterých nikdo pořádně neslyšel.

Proč toto pozdní prohlédnutí? S největší pravděpodobností jak Googlu, tak Microsoftu leze na nervy Apple, který sice přidá na počítač také kdeco, od iTunes přes iCloud až po iPhoto a ještě na tom vydělává, ale protože většina majitelů Applu tyto aplikace použije, nejedná se vlastně o crapware.

Jestli ale chtějí mít stejnou kontrolu nad softwarovým obsahem, jakou má Apple, museli by přestat nabízet své operační systémy. A to očekávat nemůžeme. 

23. 8. 2012

Autor: Václav Větvička

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Appka České století: Jak dobře znáte naši historii?

K výročí 100 let republiky vznikla aplikace České století. Má za úkol prověřit, jestli jste v hodinách dějepisu...

 

Twitter blokuje příspěvky dezinformačních webů

Zprávy o zodpovědnosti sociálních sítí a jejich dohledu na obsah nebyly jen prázdnými slovy. Josef Šlerka zveřejnil...

 

Chytré auto bude v červnu jen za 1 Kč!

Přemýšlíte o pořízení služby Chytré auto od T-Mobile? Vzhledem k tomu, že se blíží čas dovolených, je to nasnadě...

Nejčtenější články

Víme, kde za posledních 6 měsíců došlo ke zrychlení DSL připojení!

 

O zrychlování přípojek se hovoří neustále. Jak si má ale běžný člověk ověřit, že se tak opravdu děje? Právě to byl...

Nova a Prima chtějí zakázat přetáčení reklam

 

Televizní skupiny Nova i Prima vyrážejí do boje proti přeskakování reklam. Kvůli IPTV a kabelové televizi přicházejí...

O2 má nový tarif s rychlostí 250 Mb/s!

 

Operátor přidal do své nabídky tarif pevného připojení s názvem ULTRA HD, který má zákazníkům poskytnout rychlost...