Úvod > Články > Eric Schmidt: Inovace potáhne velká čtyřka bez Microsoftu

Eric Schmidt: Inovace potáhne velká čtyřka bez Microsoftu

Jeden z čelních představitelů Google definoval velkou čtyřku světových inovátorů – Google, Facebook, Apple a Amazon. Nevešel se tak do ní Microsoft, což jen ilustruje skutečnost, že pro Google jsou souboje s ním již pasé.

Eric Schmidt je předsedou správní rady Google a jeho bývalým šéfem. Jde o člověka, který z Google udělal společnost, která se dokázala prosadit na globálních trzích, najít si obchodní model a úspěšně zlikvidovat konkurenci.

A je to opět on, kdo klade důraz na diverzifikaci příjmů a produktů. Pokud bych měl najít jednoho člověka, který z Google učinili světovou jedničku na internetu, jistě by to nebyl ani Page ani Brin, ale právě Eric Schmidt. Jeho přesun z pozice SEO byl veřejně komunikován jako snaha uvolnit mu ruce pro jednání s velkými partnery a státy, což se mu zatím velice dobře daří.

Ve svém nedávném rozhovoru pro AllThingSD uvedl hned několik zajímavých postřehů. Předně se věnoval problematice růstu digitálního odvětví, které se mění více než kdy dříve. Snižující se ceny a rostoucí výkon umožňují dramatické změny v ekonomice, ale také v chování lidí a o existenci informační společnosti dnes snad již nikdo nepochybuje.

Asi každý si v této souvislosti vzpomene na jednu z upravených verzí Moorova zákona, podle které se každých osmnáct měsíců sníží cena konkrétního čipu na polovinu nebo se jeho výkon zdvojnásobí. 

Realita je taková, že běžně kupujeme každých osmnáct měsíců čipy levnější a výkonnější, někde mezi oběma extrémy. Co podle Schmidta digitální ekonomiku brzdí, jsou patentové spory. O těch jsme již psali několikrát a lze říci, že skutečně představují oblast, která neprospívá téměř nikomu. Snad nepočítaje některé právníky.

Velká čtyřka

Druhým mimořádně zajímavým tématem byla diskuse nad tím, kdo vlastně představuje základní hybatele inovací. Schmidt ukázal na novou velkou čtyřku – je to Facebook, který je lídrem v oblastí komunikací (nebo o to alespoň usiluje), Amazon, kterému se daří mimořádně dobře v obchodu, Apple a Google jako hegemoni služeb. Právě souboj mezi Apple a Google určuje v celé řadě oblastí (především u mobilních zařízení) to, jak budou vypadat celé segmenty trhu. A právě toto soupeření by podle něj mělo mít pozitivní dopady na koncové uživatele, což je trochu kažené zmíněnými patentovými spory.

Zajímavé je, že do této skupiny čtyř inovátorů nezahrnuje Microsoft, který označil za stabilní, zavedenou společnost s dobrým obchodním modelem, ale nikoli zásadně inovující. To ukazuje na téma virtualizace, kdy je stále důležitější zajisti SaS či IaS, tedy nabídnout možnost dokoupení si služeb, výkonu či infrastruktury na přání, než bazální operační systém nebo klasický kancelářský balík.

Právě nástup nových služeb a technologií dělá Microsoftu velké problémy. Budoucnost operačních systémů je nepochybně právě ve virtualizaci a cloudu, což jsou oblasti, kde se společnosti dlouhodobě nedaří. Když k tomu připojíme sadu propadáků v oblasti mobilních technologií, můžeme s exšéfem Google jen souhlasit.

Ostatně ona velká čtyřka nemusí být něčím definitivním. Velký otazník visí především nad výlučností pozic Facebooku a Amazonu. Facebook má obrovské problémy na burze, nemá žádný funkční model monetizace a to, že je dnes tahounem sociálních sítí neznamená, že si svoji pozici udrží. 

Ostatně neschopnost využít koupené služby pro něj může být smrtící. Amazon má slabiny někde zcela jinde. Předně v nízkých dividendách, které mohou znamenat ztrátu zájmů investorů, kteří potřebují získávat peníze a také v možné konkurenci. Přece jen se obchodu konkuruje lépe než rozsáhlým technologiím a ani v cloudu nemá Amazon tak pevné postavení, aby se jím nedalo otřást.

Naopak Apple i po smrti Jobse roste mimořádným tempem a téměř všude, kam vstoupí, slaví úspěchy. Bude zajímavé sledovat, zda se mu to podaří zopakovat také v oblasti televizí a televizního obsahu, ale skoro by se chtělo říci, že ano. A to i přes to, že propracovaný a silný konkurent Google TV spíše paběrkuje a nemůže se uchytit, především proto, že proti němu stojí silné kabelové televize.

Další příležitosti

Rozhovor se dotkl celé řady dalších zajímavých témat. Především by se Google rád vrátil do dalších zajímavých oblastí sociálních aplikací informatiky, jako je zdravotnictví, kde vidí velký potenciál pro růst. Jeho eHealt služba přitom relativně nedávno skončila pro nepříliš velký zájem uživatelů. Další oblastí zájmu je pak umělá inteligence a rozšířená realita, což jsou služby, které se budou postupně stále více promítat do jednotlivých již etablovaných služeb.

Došlo také na otázku, zda by Google rád koupil Twitter. Eric Schmidt tuto možnost popřel s poukazem na skutečnost, že jeho společnost zásadním způsobem investovala do Plus, který se jeví jako relativně úspěšný specifický komunikační produkt. Jistě pak není náhodná ani skutečnost, že zatímco Google uznává zbylé tři hráče na trhu inovací, sám se jim snaží konkurovat. Proti Amazonu částečně stojí Google Play a proti Facebooku Plus.  

Porovnávat jednotlivé služby Google a Apple by bylo na tomto místě zřejmě zbytečné. Internetová jedničky tyto oblasti chápe jako perspektivní a nechce v nich chybět. Případné ztráty je schopná kompenzovat akvizicemi. Ostatně minulý týden začala společnost půjčovat peníze svým inzerentům. Jednak tím zvyšuje vlastní zisk a obrat, ale také získává konkurenční výhodu. Jde ale také o jasný signál, že má volné peníze, které zatím nemá kam smysluplně investovat.

Slova Erica Schmidta je možné samozřejmě vnímat jako celkové PR, které okolo své společnosti vytváří, ale i tak si myslím, že jistě stojí za zvážení. Překvapivě dobře ilustrují, jak současná digitální ekonomika vypadá očima jednoho z jejích hlavních hybatelů. 

17. 10. 2012

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...