Úvod > Články > Bojí se výrobci PC Amazonu?

Bojí se výrobci PC Amazonu?

Na jedné straně se spousta firem obává Applu a jeho šestého smyslu, tj. schopnosti přijít s něčím, co zákazník chce ještě před tím, než to vůbec tuší.

Trochu to bylo dáno tušením Steve Jobse, který prostě o některých projektech tušil, že budou dobré. Buldočí vůle se pak postarala o to, že to firma skutečně dotáhla do úspěšného konce. Zbytek je potom firemní politika, díky níž Apple vyvíjí produkty, které jeho šéfové chtějí sami používat. 

Jak nikdo z šéfů o nějakou myšlenku neprojevil zájem vlastnit, vývoj se zastavil. Přitom nutně nemusí vyvíjet něco nového, „pouze“ vezmou něco, co už na trhu je, a udělají to lépe. Koneckonců přehrávače mp3 byly na trhu dlouho, potom přišel iPod a zbytek je historie. S iPhonem a iPadem to nebylo jinak.

Skutečné peníze jsou ale v dalším kroku – Apple vytvoří kolem daného produktu celý ekosystém aplikací a služeb, a už to cinká v kasičce. Díky tomu je s Applem těžko bojovat.

Ale jestli je jeden gigant v podobě Applu málo, Amazon se velmi svižně dostává do podobné situace. Udělátka jako Kindle či Kindle Fire používá k tomu, aby jejich pomocí prodával další služby. Koneckonců tuto firemní politiku ověřil otec zakladatel Jeff Bezos slovy: „Chceme vydělávat tím, že lidé budou používat naše výrobky, ne tím, že budou kupovat naše výrobky.“

Amazon tak přepisuje pravidla stejně, jako to udělal Apple. Marže na počítačích a digitálních perifériích jsou stále menší a v podstatě se blíží k nule, jen pár výrobců může doufat v tak vysoká čísla prodaných kusů, že se na tom vydělá.

Taktiky Applu a Amazonu jsou zatím odlišné. Apple se snaží vyrábět nejlepší výrobky a díky tomu si udržuje 27procentní marži. A jako bonbónek na dortu pak inkasuje za aplikace a služby.

Amazon je naopak ochoten prodávat s nulovou marží (někteří dokonce tvrdí, že pod cenou) a je spokojen se ziskem z prodeje sekundárních produktů.

Funguje oboje, a pro výrobce železa to znamená prakticky nulovou možnost konkurovat. A když žádný výrobce počítačů nenabízí ani vzdáleně ekosystém služeb a produktů, který nabízí Amazon, je jasné, o co jde. 

Přitom je to sebevražedné, protože úspěch iTunes musel každému ukázat, kterým krokem se vydat. Microsoftu to došlo, ale z nepochopitelných důvodů to vždy dělá tak nějak nedomrdle, napůl a s chybami.

A nejsou to jen výrobci počítačů, kteří při vyslovení slova Amazon dostávají kopřivku. Nedávno přestaly prodávat ebooky Kindle jak supermarkety Wallmart, tak Target, protože oběma řetězcům došlo, že si z nich Amazon udělal výkladní skříň, ve které si zákazníci mohli osahat neznámý výrobek. 

1. 11. 2012

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...