Úvod > Články > Bojí se výrobci PC Amazonu?

Bojí se výrobci PC Amazonu?

Na jedné straně se spousta firem obává Applu a jeho šestého smyslu, tj. schopnosti přijít s něčím, co zákazník chce ještě před tím, než to vůbec tuší.

Trochu to bylo dáno tušením Steve Jobse, který prostě o některých projektech tušil, že budou dobré. Buldočí vůle se pak postarala o to, že to firma skutečně dotáhla do úspěšného konce. Zbytek je potom firemní politika, díky níž Apple vyvíjí produkty, které jeho šéfové chtějí sami používat. 

Jak nikdo z šéfů o nějakou myšlenku neprojevil zájem vlastnit, vývoj se zastavil. Přitom nutně nemusí vyvíjet něco nového, „pouze“ vezmou něco, co už na trhu je, a udělají to lépe. Koneckonců přehrávače mp3 byly na trhu dlouho, potom přišel iPod a zbytek je historie. S iPhonem a iPadem to nebylo jinak.

Skutečné peníze jsou ale v dalším kroku – Apple vytvoří kolem daného produktu celý ekosystém aplikací a služeb, a už to cinká v kasičce. Díky tomu je s Applem těžko bojovat.

Ale jestli je jeden gigant v podobě Applu málo, Amazon se velmi svižně dostává do podobné situace. Udělátka jako Kindle či Kindle Fire používá k tomu, aby jejich pomocí prodával další služby. Koneckonců tuto firemní politiku ověřil otec zakladatel Jeff Bezos slovy: „Chceme vydělávat tím, že lidé budou používat naše výrobky, ne tím, že budou kupovat naše výrobky.“

Amazon tak přepisuje pravidla stejně, jako to udělal Apple. Marže na počítačích a digitálních perifériích jsou stále menší a v podstatě se blíží k nule, jen pár výrobců může doufat v tak vysoká čísla prodaných kusů, že se na tom vydělá.

Taktiky Applu a Amazonu jsou zatím odlišné. Apple se snaží vyrábět nejlepší výrobky a díky tomu si udržuje 27procentní marži. A jako bonbónek na dortu pak inkasuje za aplikace a služby.

Amazon je naopak ochoten prodávat s nulovou marží (někteří dokonce tvrdí, že pod cenou) a je spokojen se ziskem z prodeje sekundárních produktů.

Funguje oboje, a pro výrobce železa to znamená prakticky nulovou možnost konkurovat. A když žádný výrobce počítačů nenabízí ani vzdáleně ekosystém služeb a produktů, který nabízí Amazon, je jasné, o co jde. 

Přitom je to sebevražedné, protože úspěch iTunes musel každému ukázat, kterým krokem se vydat. Microsoftu to došlo, ale z nepochopitelných důvodů to vždy dělá tak nějak nedomrdle, napůl a s chybami.

A nejsou to jen výrobci počítačů, kteří při vyslovení slova Amazon dostávají kopřivku. Nedávno přestaly prodávat ebooky Kindle jak supermarkety Wallmart, tak Target, protože oběma řetězcům došlo, že si z nich Amazon udělal výkladní skříň, ve které si zákazníci mohli osahat neznámý výrobek. 

1. 11. 2012

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

CETIN už od ledna navýší rychlost na 1 Gb/s

 

Česká telekomunikační infrastruktura CETIN od 1.1. 2018 navýší rychlost internetu v optických přípojkách. Více než...

5 holek v tuk tuku: Ženské do expedic (ne)patří!

 

V roce 2012 vyhrála Lucie Radová cestu kolem světa, která jí změnila život. Vznikl totiž blog luckycesta.cz, díky...

Co se stane, když doma řeknete, že jedete do Jižní Ameriky?

 

Lucie dala dohromady tým pěti holek. Společně procestují Jižní Ameriku a my budeme u toho, abychom zjistili, jak...