Úvod > Články > Vypráskaný dárek od Facebooku

Vypráskaný dárek od Facebooku

Facebook v urputné snaze přesvědčit investory, že umí vydělat peníze, přichází s dárkem, bez kterého jsme opravdu mohli být. Jedná se o dárkový obchod v podobě služby Gifts (prozatím fungující pouze ve Spojených státech), s jejíž pomocí můžeme svým přátelům kupovat a posílat dárky.

V Jižní Dakotě je připravené celé centrum a bude se rozesílat. Uživatelé Facebooku se mohou těšit na neustálé bombardování nabídkami, především potom v době, kdy někdo z přátel bude mít výročí nebo narozeniny. Prostě s miliardou účastníků se musí pravidelně zatřepat, aby v kasičce zacinkalo. A protože podobné kšefty mají marži kolem 15 procent, pro Facebook to bude relativně bezpracný zisk.

Horší ovšem bude to, že do sbírky informací, které Facebook o každém účastníkovi má, přibydou další, zvláště nebezpečné. Facebook dnes zná naši e-mailovou adresu, svatební fotografie i politické přesvědčení.

Teď získá další údaje. Informace o číslech kreditních karet má zatím Facebook pouze tam, kde jsme si koupili něco pro hry. Teď jich bude ještě mnohem víc. A ve své dobrotě nám připomene, že si je uloží navždy, pokud je specificky po nákupu nevymažeme. Jak laskavé, kdo by odolal.

Vedle našich kreditních karet ale Facebook získá i domácí adresu toho, komu jsme dárek koupili, takže sbírka se bude utěšeně rozrůstat. Dávat informace o vlastním soukromí je jedna věc, ale firmě strkat do huby informace o kamarádech, je nehoráznost.

Pro začátek Facebook prudí s připomínáním, který z přátel má které výročí a že by dárek nebyl od věci. Ve chvíli, kdy se služba Gift rozjede, budou algoritmy přežvejkávat kombinace současných informací s tím, čím jsme dotyčného chudáka podarovali.

A stejně jako paní Fuksová, i Facebook všechno vidí, všechno slyší, všechno zkombinuje a všechno vykecá. A tak nebude dlouho trvat, než nám Facebook poradí, co máme koupit sekretářce k vánocům.

Reklamy na Facebooku se stávají stále protivnější. Dokud to byl jen sloupek na pravé straně monitoru, tak se dal prostě přehlédnout. Horší je to dnes, kdy se objevují reklamy maskované jako doporučení kamarádů. Po soudním debaklu v Kalifornii se to celkem přestává objevovat, ale zcela zrušené to není.

Další reklamní nápor je potom nejen v podobě toho, co na základní ploše naivní přátelé lajkují (a při snaze o odstranění nám Facebook licoměrně běduje, že dotyčnou reklamu odstraní z Blízkých přátel, kde ten jedinec či firma nikdy nebyli, ale i přímo jako reklama bezostyšně vmezeřená mezi normální novinky.

Asi už to nepotrvá moc dlouho, než se novinky budou pracně hledat mezi záplavou reklam. A na další krok, tj. Facebook zdarma s reklamou a placená verze bez reklam, je nepochybně někde za blízkým rohem. A tak se chce zavolat společně s Julkem – lidé, bděte. 

29. 11. 2012

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Proč se na pořádný fotbal nepodíváte ani na ČT?

 

Britskou Premier League, Sky Bet Championship a španělskou ligu mohou čeští diváci sledovat pouze na Nové Digi TV a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v říjnu 2016

 

Rychlost mobilního LTE internetu byla v říjnu nejvyšší u operátora O2. V síti 3G je nejrychlejší T-Mobile. Co se...

DSL internet nabídne rychlost připojení až 250 Mb/s

 

Společnost Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) zavádí technologii VDSL3, díky které nabídne v květnu vyšší...