Úvod > Články > Proč se američtí šéfové chovají na netu jako blbci?

Proč se američtí šéfové chovají na netu jako blbci?

Od lidí, kterým příroda nepřidělila zrovna nejvyšší IQ, celkem očekáváme, že čas od času budou podle toho reagovat, a to ať v reálném životě, nebo na netu. Občas se ale jako naprostý idiot zachová i člověk nepochybně inteligentní, ba chytrý.

Příkladem může být americký generál Petraeus, který svoji úspěšnou kariéru zakončil v pozici hlavního amerického špióna, čili šéfa CIA. Na vojenské akademii West Point byl mezi 5 procenty nejlepších, dočkal se i titulu PhD. K tomu měl ocelovou vůli a legendární disciplinu. Bylo by proto možné očekávat, že coby čtyřhvězdičkový generál a šéfšpión bude vědět něco o tom, že e-mail není zrovna to nejbezpečnější na světě.

Nedávná aféra, po které musel Petraeus odstoupit, ale ukázala, že tomu tak nebylo. Hned několik lidí, včetně generála, si vyměňovalo zamilované, sexuální a výhružné e-maily, jen to fičelo. Konec byl jasný, kariéry a manželství v ruinách. A to jen proto, že generál byl idiot a netušil, co všechno lze z Gmailu vytáhnout.

Patraeusovi sice došlo, že e-mail založený na cloudu asi nebude to pravé ořechové, ale myslel si, že když od Al Kajdy okouká bezpečnostní trik, bude za vodou. Generál prostě napsal e-mail, ale místo odeslání ho nechal v Draftu. A jelikož druhá osoba měla k účtu přístup, tak se nalogovala a e-mail přečetla.

Generál byl očividně stižen stejnou chorobou, díky které po světě kolují z mobilů ukradené tisíce nahých fotografií hollywoodských hvězd, díky které se manželství rozpadají pro to, co ten druhý dělá na počítači, nebo proč jsou lidé vyhazováni z práce kvůli něčemu, co šoupli na Facebook. Lidstvo totiž trpí mylnou představou, že potenciální publikum se rovná předpokládanému publiku.

Samozřejmě optimální by bylo, kdybychom na net věšeli pouze takové texty a obrázky, které bychom se neobávali ukázat synovi, mamince a šéfovi. To je ale pouhým zbožním přáním, protože lidstvo, očividně neschopné myslet na dvě věci najednou, prostě používá jen část mozku a u e-mailu vidí jen předpokládaného adresáta.

Možná by se vyplatilo, kdybychom na monitoru měli přilepené heslo, které se kdysi říkalo v Británii při zatýkání zločinců: Všechno co řeknete, může být použito proti vám.

Petraeus ale nebyl jedinou vysoce postavenou figurou, která se na internetu zachovala jako idiot. O pár dnů později ho následoval šéf Netflixu Reed Hastings, který si na své facebookové stránce pustil hubu na špacír na téma, kolik firemní zákazníci streamují video. Nadšeně líčil, jak se jedná o více než miliardu hodin měsíčně.

Zprávy si všiml kdekdo, pustil ji do oběhu a ještě stejný den stouply akcie o 13 procent. To si ale nenechala líbit kontrolní agentura SEC, která tuto informaci nedostala. Hastings dostal obratem namíchnutý dopis, který mu hrozí nejrůznějšími sankcemi. Podobné veřejné oznámení totiž nemají regulátoři burzovních operací v oblibě, což každý CEO musí dobře vědět.

Firmy totiž mají povinnost informovat o důležitých finančních otázkách veřejnost, a ne pouze omezený okruh lidí. Většinou se jedná buď o zprávu na webové stránce, nebo o oficiálně vydanou zprávu.

Hastings tady buď nemyslel vůbec, nebo se naopak snažil toto nařízení obejít a doufal, že sociální síť bude pro komisi SEC natolik šedou zónou, že to projde. Neprošlo to, a tak se Hastings zařadil do zástupu internetových blbů.         

13. 12. 2012

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mafra posiluje své postavení na realitním trhu

Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...

 

Elop končí v Microsoftu, co s ním bude teď?

Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...

 

Hlídejte si své účty před kyberútoky

Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...