Úvod > Články > Konec Facebooku?

Konec Facebooku?

Pokud si evropské regulační komise prosadí svou, on-linové služby, které jsou finančně závislé na reklamách, mohou ukončit živnost. Alespoň takovou, jakou dnes známe.

Zachránit by je mohlo jen přejít na placenou službu. V podobném případě by ale takovému Facebooku z té miliardy účastníků mnoho nezbylo.

Jedná se o návrh razantního omezení možnosti nakládat s osobními daty, o jejich dalším prodeji ani nemluvě. Samozřejmě by nešlo jen o Facebook, zaplakal by třeba i Gmail, prostě každý web, který tyto údaje používá k finančnímu obohacení.

Firmám by nestačil ani dnes platný argument, podle kterého s využíváním jejich osobních dat souhlasíme. No a o tom, že se podmínky během let opakovaně a výrazně mění, ani nemluvě.

O tom, že to v této oblasti v Evropě skutečně vře, svědčí i nedávný boj ve Francii, kde vláda nedávno zakázala firmám poskytujícím internetové připojení blokovat reklamu. Důvodem je tvrzení, že firmám nesmí do obsahu zasahovat.

V podstatě se jedná o boj mezi telekomunikačními firmami a společnostmi jako třeba Google, které bohatnou z aplikací a služeb, které vlastně jsou na internetu díky někomu jinému.

Spor zahájila firma Free, kterou již delší dobu krkalo, že ze zisků Googlu nic nemá. Proto ve chvíli, kdy přišla s novou verzí svého softwaru, reklamy prostě odstřihla. Stanoviskem francouzské vlády bylo, že reklamy jsou sice nepochybně otravné, nicméně je firmy nemohou odlišovat od ostatního obsahu. To ale neznamená, že otázky o tom, kdo by měl platit za vylepšování infrastruktury, nejsou oprávněné.

Firma Free ale nebyla tak docela důsledná o zablokovala pouze reklamy, které se objevily na stránkách, které Google vlastní nebo distribuuje. Je tedy možné, že celá akce byla snahou Google nějak postrčit k tomu, aby poskytovatelům internetu něco odsypal.

A to všechno v době, kdy se na Google kouká zlým okem také francouzský berňák, kterému pije krev, že Google platí ve Francii jen minimální daně a dobrým trikem všechny zisky přelévá do Irska. Proto se také jako jedna možnost objevila myšlenka Google daňově přidusit a získané peníze použít na rozvoj internetu.

16. 1. 2013

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Revolut spouští vlastní eSIM a výhodné datové balíčky do celého světa

 

Revolut, známý spíše pro své finanční služby, představil vlastní eSIM. Zákazníkům nabídne cenově výhodné datové...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...