Úvod > Články > Crowdfunding – sdílením zdrojů k lepšímu světu

Crowdfunding – sdílením zdrojů k lepšímu světu

Crowdfunding je fenomén, který těžko mohl někoho neoslovit – možnost přispět určitou finanční částkou na účel, který si vybereme, umožňuje díky internetu podporovat nejen charitu, ale i velice speciální projekty z oblasti filmu, designu, hudby atp.

Internet je jedním z významných prvků v budování informační společnosti, jejímž důležitým rysem je globalizace. K tomu, aby bylo možné realizovat nějaký projekt či aktivitu již není nutní nutné, aby na jeho podporu existovali lidé v nějaké konkrétní lokalitě (jako třeba při sbírce na Národní divadlo), ale mohou být rozprostřeni po celém světě. Právě tento globální charakter dnešního světa přitom umožňuje realizovat aktivity, které by byly ještě nedávno vnímány jako zcela minoritní, naivní a potřebovaly by silného mecenáše či jednoho investora.

Lidé přitom mají podobné projekty rádi. Do velké míry jim připomínají otevřenou společnost či přímou demokracii – určitou možnost svým činem něco velkého aktivně měnit, stát se součástí celku, který usiluje o svět, který bude v určitém ohledu lepší než dříve – o knihu, kvalitní desku nebo třeba film. Právě tento důraz na umění je přitom pro dnešní projekty, které jsou financované skrze crowdfunding, signifikantní. Největší úspěšnost mají (alespoň podle Kickstarter) filmy, následované hudbou či designem. Naopak nejhůře jsou na tom například technologie, hry či software.

Důvodů je možné samozřejmě hledat celou řadu. V případě softwaru je populární fenomén open source, kdy se jednotlivci či korporace společně podílí na programování zajímavých aplikací. Tito lidé tak většinou investují svůj čas (a peníze) do konkrétních již zaběhlých aktivit (nebo těch, za kterými stojí zajímavé osobnosti) než aby investovali naslepo v běžné crowdfundingu.

Internet v tomto kontextu hraje roli média, které mění společnost a její fungování zcela novým a zásadním způsobem, který by bez něj nebyl možný. Dnes je crowdfunding vnímán jako relativně běžná součást získávání finančních prostředků (nejen) na projekty, které mají charakter veřejně prospěšné služby, ale na cokoli, co může určitým způsobem zlepšit svět či podpořit nějaký umělecký počin.

Nejde ale zdaleka o jedinou sociální službu na sdílení zdrojů. Na lidi je zaměřen crowdsourcing, který umožňuje kolaboraci více lidí či subjektů na jednom projektu. Často může jít o placenou spolupráci, ale také se můžeme setkat s modelem sdíleného dobrovolnictví. Jasnou výhodou je začlenění velkého množství lidí do řešení určitého úkolu. Jednak více hlav víc ví, ale také tento koncept pomáhá s propagací, testování a často může snížit celkové náklady. Crowdstorming pak umožňuje hodnocení nápadů a jejich získávání od davů.

Všechny tyto fenomény mají jednotného jmenovatele – práci s komunitou, budování sociálních sítí. Obecně se tomuto fenoménu říká ekonomika sdílení a ukazuje se jako relativně silný a kvalitní nástroj především v oblastech, které leží mimo možnosti klasických obchodních investic. Je zde ale ještě jeden pozitivní rozměr – lidé, kteří potřebují zdroje (ať již lidské či finanční), musí své nápady umět presentovat, přesvědčit veřejnost, že její prostředky investované do dané aktivity jsou skutečně efektivní a smysluplné. To vede často k tomu, že si člověk věci ujasní, více promyslí a  projekt buď zabalí, nebo nabídne ve funkční podobě.

Svět táhne Kickstarter a Indiegogo

V současné době existuje obrovské množství projektů na sdílené financování. Jednoznačně nejznámějším je Kickstarter, který do roku 2009 dokázal vybrat od asi tří miliónů osob 500 miliónů dolarů. Klíčovou roli hraje gamifikace, pomocí které se mají jednotlivé projekty snažit zaujmout donátory – od děkovného štítku na desce, přes jméno hlavní postavy až po osobní koncert od kapely, které přispěje člověk určitou částkou. Podporováno je především umění, technologie, hry a jídlo. Celý projekt také dává jednoznačnou ukázku toho, jak lze na dobročinnosti efektivně vydělávat – z každé darované koruny si vezme provizi.

Nejúspěšnějšími projekty loňského roku byly hodiny Pebble s elektronickým inkoustem a možností programování zobrazených informací 10 milionů dolarů. Úspěšná byla také herní konzole Ouya postavena na Androidu s 8,5 milionem dolarů. I přesto je kultura stále jednoznačně nejúspěšnější.

Popularita roste také konkurenčnímu Indiegogo, které umožňuje nastavit projektům, aby mohly vzít i nižší částky, než o jaké si říkají. Podle toho se také určuje provize. Dnes jde o silně rozšířenou platformu, která by Kickstarteru mohla v budoucnosti zatápět. Zajímavé jsou také úzce zaměřené servery jako je Gambitious pro video hry či Medstartr na medicínu.

V našem prostředí sice podobné projekty začínají vznikat, ale zatím se jim příliš nedaří (až na pár výjimek). Komunita dárců je malá, požadavky projektů vysoké, chybí medializace, gamifikace či spojení komunitních potřeb a obchodu či kultury.

Závěr

Cowdfunding, crowdstorming či crowdsourcing ukazují zajímavou tvář sociálních sítí a toho, jak vzniká světové občanství. Nikoli nějakým politickým nařízením či širší filosofickou diskusí (ač oboje má jistě svůj význam), ale ochotou lidí se spolu spojit a prosazovat společně své zájmy. V devatenáctém století takto vzniká občanská společnost. Bude jistě zajímavé sledovat, co vznikne díky projektům jako je  Kickstarter či Medstartr.

8. 3. 2013

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

DSL internet nabídne rychlost připojení až 250 Mb/s

 

Společnost Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) zavádí technologii VDSL3, díky které nabídne v květnu vyšší...

Proč se na pořádný fotbal nepodíváte ani na ČT?

 

Britskou Premier League, Sky Bet Championship a španělskou ligu mohou čeští diváci sledovat pouze na Nové Digi TV a...

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v říjnu 2016

 

I v desátém měsíci roku 2016 jsme pro vás připravili zajímavé statistiky zaměřené na Wi-Fi providery. Z našeho...