Úvod > Články > Jak nám firmy lžou

Jak nám firmy lžou

Mobilní operátoři najednou zničehonic sníží o tři čtvrtiny ceny za neomezené volání. Mají pak tu drzost mluvit o tom, že jde o dlouhodobou globální strategii. Přitom ani nestíhají aktualizovat e-shop.

Žijeme ve světě, kde se lidem neříká pravda do očí. Lže se, kde to jen jde, a dokonce se předpokládá, že to budeme brát za pravdu.

Vláda nám lže, že zvyšování daní je pro naše dobro. Ale nemluví o svých platech, výhodách, prémiích a podezřelých státních zakázkách. Výrobci elektroniky nám lžou, jak jsou jejich výrobky úžasné, spolehlivé a přesné. Přitom dobře vědí, že tu nejnamáhanější součástku vyrobili z plastu, místo z kovu, takže přístroj vydrží přesně po dobu záruční lhůty.

Lžou nám další výrobci, že vymýšlejí nová a nová vylepšení pro náš komfort. Kolik z nás potřebuje všechny ty vychytávky v autě nebo 3D televize či ledničku s připojením na internet? Nakonec je s tím jen více starostí, kdepak komfort.

Nebo ty společnosti, co distribuují a vydávají filmy nebo písničky. Moc dobře vědí, že by jim jeden stahovač filmů neudělal ani náhodou miliónové škody. Ani kdyby se blockbuster objevil na DVD den před uvedením filmu do kin, neprodělali by.

Protože na dobrý film lidé přijdou tak jako tak, i ta reklama stále spolehlivě funguje. A na blbý film nikdo nepřijde ne proto, že si ho lidé stáhli, ale protože je to film hloupý a nepovedený a šuškanda veliká.

Že se distribuční firmy snaží ovládnout svými pětihvězdičkovými hodnoceními pro kdejaký škvár server ČSFD, je natolik zřejmé, že už na tato hodnocení nikdo rozumný nehledí. Ale co mají distribuční firmy dělat, když jim nabízejí nahnilé produkty, na něž by i potravinový inspektor TV Nova byl krátký?

Firmy nám dodávají nedodělky, nepovedené zboží, rychlokvašky. Udělají okolo toho halasnou reklamu – a běda vám, spotřebitelé, jak to neukoupíte! Hnedle se objeví nějaká forma daně, díky níž si ty firmy vyberou rozdíly. Třeba autorská daň. Nebo poplatek za prázdná média. Či podobný nesmysl.

Nyní mobilní operátoři ze dne na den snížili cenu paušálu za neomezená volání z nějakých 2100 – 3300 Kč na šest, sedm set korun. Ne všichni, v době psaní článku v T-Mobilu ještě neměli jasno, jestli nějak zareagují. Nejsou tam moc pružní a nikdy nebyli.

Oproti zahraničí je i těch sedm set korun pořád hodně. V některých zemích jsou neomezená volání v přepočtu za tři sta korun. Přesto lidé vzali e-shopy Vodafonu a O2 útokem. E-shop Vodafonu dokonce v pátek večer nefungoval. Nějak podcenili zájem lidí i v této firmě.

Ostudné však je, jak mluvčí těchto mobilních společností reagovali v televizních vyjádřeních. Místo, aby řekli na plnou pusu, že nás tady okrádali horem dolem až do chvíle, kdy situace byla skutečně neudržitelná (a kdy lidé možná přestávali tolik volat nebo využívat tarify a přecházeli na předplacené karty, kde měli výdaje víc pod kontrolou), tak místo pravdy zase plácali nesmysly. Které jim ani pes nežere.

Takové ty marketingové nesmysly, že jde o dlouhodobé rozhodnutí (Proč tedy ten zmatek kolem nových tarifů a proč přišly tak nahonem?), globální koncepci, vyjití vstříc zákazníkům... Snad ani oni sami nevěří, že jim tyhle řečičky někdo spolkne.

A tak nám firmy stále lžou – jak jsou jejich výrobky úžasné, trvanlivé, bezpečné a zdravé... Možná proto Danone ve vší tichosti stáhlo jogurty Dobrá máma, v nichž byly pro děti naprosto nevhodné přísady a látky, a nahradili je – opět ve vší tichosti – novou řadou Jemný, ve které už ty sajrajty nejsou.

Dělají z nás kašpárky, když nám do očí tvrdí zjevné nesmysly. Už ve chvíli, kdy je vyslovují, jsou ta slova všem k smíchu, protože každý ví, jak to přesně je.

Dokud ale lidé budou chtít hodně konzumovat, podobné báchorky firmám vždy, rádi a ochotně spolknou. A žel nejen firmám, ale i vládám.

Záleží jen na nás, jak moc rádi si necháváme mazat med kolem pusy a jak dlouho budeme polykat všechna ta nepravdivá slova, než v sobě najdeme odvahu říci podobným firmám ne. Ne, řekněte nám věci prosím pěkně na rovinu.

13. 4. 2013

Autor: Jan Lipšanský

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Technika s lidskou povahou

O prázdninách převážím notebook mezi domovem a návštěvami s dětmi u babiček a dědů. Pokaždé, když jej pak zapojuji...

 

Furt něco mažu

Používám dvě e-mailové adresy. Jednu soukromou, jednu pracovní, vlastně firemní. Na soukromou mi chodí hromady...

 

5 zajímavých pivních webů

O prázdninách, v parném létě, přijde dobré pivečko vhod. Měl jsem štěstí i na nová piva jako Rampušák, a chtěl jsem...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.