Úvod > Články > Yahoo kupuje Tumblr

Yahoo kupuje Tumblr

Podle aktuálních zpráv se Yahoo, někdejší internetový obr a hlavní konkurent Google, chystá zakoupit progresivní blogovací službu Tumblr za jednu miliardu dolarů.

Yahoo je internetový obr, slepenec funkcí a služeb, které spolu příliš nekomunikují a často postupně umírají. Společnost přitom sázela na zcela opačný přístup nežli Google – když koupí nějaký projekt, jen výjimečně se jej snaží integrovat do svého ekosystému ve smyslu vypreparování důležitých funkcí nebo jen převedením zajímavých a schopných lidí, ale naopak dává službám větší prostor, finance a podporu, aby se mohly dále rozvíjet.

Paradoxní přitom je, že ač společnost investovala do téměř všeho, co kdy bylo módní, v podstatě jediná finančně efektivní investice byla do čínských služeb, jejichž prodejem si nedávno zachránila kůži. Yahoo již dávno není hlavním konkurentem Google, ale společností, která se stále snaží řešit své vlastní problémy.

Tím zatím posledním je nepříliš výhodná smlouva s Microsoftem, který dodává portálu vyhledávání. Yahoo není spokojené, protože Bing nedosahuje ani zdaleka kvalit svého rivala, ani zisky zřejmě nejsou takové, jak by si akcionáři představovali, avšak zdá se, že vypovědět dohody není ani zdaleka triviální úkol.

Tato drobná epizoda ukazuje, v jak hluboké krizi diskontinuity kroků managementu se společnost dlouhodobě nachází.  Posledním pozitivně kvitovaným krokem byl nový design fotografické služby Flickr. Nyní dostanou uživatelé k dispozici 1 TB místa na své fotografie a videa (do tří minut) zcela zdarma, služba má také nový vzhled, který je někde na půl cesty mezi Plus a iPhoto, nebo novou aplikaci pro mobilní telefony s Androidem.

Díky tomu se Flickr z ničeho nic vyšvihl z postupně umírajícího projektu, který aktivně likvidovala právě aktivita Google a jeho Plus, silně cílící právě na fotografickou komunitu, na nejlepší službu ve své kategorii. Jen pro ilustraci – na Plus má uživatel neomezený prostor jen pro snímky s velikostí do 2000 x 2000 Px, větší jsou ukládány na disk (společně s dokumenty a dalším obsahem) s bezplatnou kapacitou pouze 15 GB. Nové automatické úpravy a filtry vytvořily jasnou dělicí čáru; zatímco Flickr bude hrát prim u profesionálů a náročných uživatelů, Google+ bude stát o ty „obyčejné“.

Právě příklad s novým restartem Flickr vytváří prostor pro naději, že případná akvizice blogovacího systému Tumblr by nemusela být pro obě strany ztracenou příležitostí. Na tomto místě je třeba zdůraznit, že částka jedné miliardy dolarů není vůbec malá, ale na druhou stranu jde o částku, kterou Facebook vynaložil na Instagram, který v první desítce nejnavštěvovanějších webů není a asi ani jen tak nebude. A co více, nedisponuje téměř žádným obchodním modelem, o který se Tumblr alespoň snaží, ač neznáme jeho hospodářské výsledky.

Co je Tumblr?

Tumblr je univerzální blogovací systém a sociální síť v jednom. Jeho dřívějším velkým konkurentem byl Posterous, který ale nyní již nefunguje, a tak se mu v prostředí rychlého sociálního publikování daří relativně dobře. Základní myšlenkou je umožnit rychlou a jednoduchou tvorbu blogů s videem, obrázky, zvukem, rozhovory či textem v graficky přitažlivé podobě.

Důraz je přitom kladen na rychlost a jednoduchost. Ovládání je intuitivní a pěkně vypadající blog lze poskládat za pár minut. Vkládání jednotlivých druhů obsahů je pak řešeno pomocí velkých tlačítek, které jednotlivým položkám umožňují přiřadit patřičný design (přizpůsobení videa oknu, okno se upraví podle obrázku atp.). Pokud někomu nestačí jeden blog, může si jich pořídit celou řadu.

Druhým rozměrem služby je podpora sociálního kontaktu. V „administračním módu“ je viditelná zeď, na které se objevují zajímavé blogové příspěvky, které by se mohly líbit konkrétnímu uživateli. Ten má možnost nastavit si odběr vybraných blogů, nebo jen oceňovat vybrané konkrétní příspěvky. Další funkcí je reblogování příspěvku, který vydal někdo jiný. Ten je možné zařadit na svůj blog a Tumblr sám se postará o citace. Samozřejmě je možné se s více uživateli domluvit na společném publikačním projektu.

Vytvářet lze dokonce jednoduché statické stránky, které slouží jako informační vývěska o blogu, autorovi nebo tématu jako takovém. Ač na první pohled systém vypadá, že umí nastavit skutečně vše, praktická realita je někdy mnohem komplikovanější a vyladění blogu (v případě specifické potřeby uživatele) může být relativně náročné.

Co oba získají?

Zcela přirozenou otázkou je, co případnou akvizicí získají jednotlivé strany. Tumblr je evidentně na vrcholu svých sil a čeká ho zásadní rozhodování – buď službu prodat, anebo najít investory a poohlédnout se po dalších akvizicích. Díky svému úzkému zaměření čelí Tumblr relativně velkému riziku rychlého pádu, což jistě není příjemné. A dlouhé dohadování s investory o procenta a hledání služeb, které mají potenciál růst a nechce je koupit nikdo z bohatší konkurence, jistě není nic snadného.

Yahoo má za sebou relativně složité období a zdá se, že se staronovou strategii bude chtít stavět na samostatných dobře fungujících službách, které budou stále méně integrovány do portálu, na kterém lze najít jen několik málo skutečně konkurenceschopných služeb, jako je například e-mail. Také proto dává smysl, aby si Yahoo koupilo Tumblr – dodá mu funkční sociální síť a hojně navštěvovanou stránku a opačným směrem může jít finanční podpora, technologie či zajímavé osobnosti.

V tomto kontextu lze říci, že by bylo obtížné hledat jiného velkého hráče, který by o Tumblr mohl mít zájem. Z hlediska Apple nedává koupě smysl, Google má svůj Blogger a Plus, Microsoft také preferuje zcela jiné způsoby publikování. Jestliže se objevují obavy, co s Tumblr bude po koupi Yahoo (pokud se vůbec uskuteční), tak lze říci, že riziko zavření či masivní integrace je menší, než v případě jakéhokoli jiného webového investora.

29. 5. 2013

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.