Úvod > Články > Google opět mění fungování Gmailu i GTalku

Google opět mění fungování Gmailu i GTalku

Google v posledních dnech opět zasáhl do rozhraní Gmailu, kterému přibyla analýza obsahu mailů podle odesílatele. Navazuje tak na novinky, které oznámil ohledně GTalku a dalších komunikátorů na I/O konferenci.

Google se snaží již několik let být jedničkou ve webové komunikaci, a to i přesto, že v řadě ohledů nejde o dobrý obchod, jako spíše o prestiž značky. Jistě není bez zajímavosti, že se již dlouho neobjevují žádné rozumné odhady počtu uživatelů Gmailů, Yahoo mailů či adres spadajících pod Microsoft. Zřejmě lze ale soudit, že díky aktivacím Androidu i Google Apps bude mít právě služba provozovaná internetovou jedničkou na trhu největší podíl.

Gmail

Společnost se přitom snaží nejen zakonzervovat současnou situaci, ale být oním progresivní hráčem, který potáhne trh kupředu. To se projevuje také na tom, jakým způsobem je organizováno rozhraní pro práci s poštou. Nové malé okno pro psaní zprávy (zatímco si člověk prochází starší příspěvky) bylo přijato relativně chladně, ač například mně osobně naprosto vyhovuje a považuji jej za bytostně praktickou záležitost.

Poslední změna je ale mnohem hlubšího charakteru a má ukázat, jakým směrem pokročila sémantická technologie a heuristická analýza, které umí Google používat. Lze říci, že koncept klasického sémantického webu je již delší dobu mrtvý, ve smyslu představy masové unifikované generace webu, která nahradí ten současný. Na druhou stranu to rozhodně neumenšuje prostor pro různá partikulární řešení.

Nové rozhraní pošty, která umožňuje třídit příchozí položky do kategorií primární pošta, sociální sítě, promo akce, aktualizace a fóra, vychází zřejmě z myšlenky, že lidmi generované adresné zprávy jsou již v relativní menšině a aby se podařilo zabránit informačnímu zahlcení, je třeba k nějakému filtrování přistoupit.

Primární pošta tedy představuje soubor zpráv, které jsou určené konkrétní osobě, a nejčastěji by je měl psát také přímo člověk. Sociální sítě zobrazují nejrůznější notifikace z nich, promo akce jsou informace z obchodů a aktualizace z webových stránek atp. Poslední kategorie slouží na poštu z diskusních a e-mailových skupin.

Lze si nastavit, jaké kategorie se budou u pošty zobrazovat, ale nelze vytvářet nové vlastní, ani jednoduše nastavit, kam má která zpráva přijít, i když je možné je samozřejmě mezi panely přesouvat. Zajímavé je – také zde – hodnocení komentátorů, kteří do velké míry kritizují roztříštěnost, možnost malého nastavení atp. Google ale evidentně přestává sledovat zájmy a potřeby technicky nejvyspělejších uživatelů, kteří používají štítky a filtry, ale snaží se jít vstříc začátečníkům či méně pokročilým.

Důvodem je udržitelnost celého konceptu e-mailu. Díky velkým nákladům se podařilo silně eliminovat spam v příchozí poště, ale lidé sami se nechávají zaplavovat obrovským množstvím zpráv a informací, které ve skutečnosti k ničemu příliš nepotřebují. Výsledkem je, že řada z nich pro praktickou komunikaci pak volí jiné cesty než obyčejný e-mail, což může časem vést k marginalizaci celé technologie. A to je právě to, co se Google svým přístupem snaží změnit. Ostatně ani IT odborníci nebudou používat mail, pokud se nebudou mít s kým domlouvat.

Google zásadním způsobem v posledních několika týdnech sáhnul do konceptu toho, jak by mělo vypadat vhodné e-mailové rozhraní. Přechod od pošty, která je v Outlooku organizovaná již řadu let stejně, aniž by reflektovala změnu ve struktuře, používání nebo množství komunikace se zdá být Googlem překonán. Otázkou jistě je, zda budou mít stejný názor také jeho uživatelé.

GTalk

Druhým komunikačním kanálem, který prošel zásadní změnou, je GTalk, který je postavený na technologii otevřené XMPP. Google ale zřejmě usoudil, že možnosti, které v současné době nabízí tento formát, nejsou vhodné a dostatečné pro jeho potřeby a rozhodl se GTalk uzavřít. Servery Google byly hojně používány jako XMPP servery, což tímto krokem nebude již možné. GTalk se díky nové politice Google spojil s Hangouty, které se osvědčily v Plus, a umí komunikaci více lidí mezi sebou jak textově, tak především obrazově.

Tyto změny v zásadě znamenají přechod k jediné technologii, která se jmenuje Hangout – od chatu v Gmailu, přes Plus až po mobilní telefony. Právě tato integrace má pomoci Google být silnou skupinou v inovacích a poskytovat maximálně kvalitní služby, které budou mít vliv na migraci uživatelů na konkurenčních platformách (především Skype).

Závěrem

Je ale samozřejmě přirozenou otázkou, zda cena, kterou za to společnost platí, není příliš vysoká. Silné zaměření na průměrného uživatele a tvorba asistivních technologií pro něj nemusí být z dlouhodobého hlediska úplně praktická a ignorování potřeb nejnáročnějších uživatelů může mít vliv na celkový vývoj a budoucnost Google jako takového. Zda se sázka na tuto skupinu uživatelů vyplatí či nikoli, neukáží výsledky za Q3 či Q4, ale spíše data za příští či přespříští rok.

12. 6. 2013

Autor:

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mapy.cz představují novinku

Seznam.cz přišel s novinkou pro turisty. Společnost přidala novou funkci do portálu Mapy.cz. Jedná se o možnost...

 

Windows 9: nač ten spěch?

Stále více hlasů ze zasvěcených kruhů mluví o tom, že Microsoft hodlá v srpnu představit svůj nejnovější operační...

 

Google nakupuje analytické nástroje: po Emu získal také JetPac

Google se ve svých akvizicích zaměřuje na firmy, které pracují s umělou inteligencí a pokročilou analýzou dat...

Nejčtenější články

Vodafone zlevňuje pevný internet, první půl rok zaplatíte jen za 299 Kč

 

Vodafone spustil novou kampaň na pevný internet. V rámci ní nabídne všechny rychlosti na první půlrok jen za 299 Kč.

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...