Úvod > Články > eCall do každého vozu do roku 2009

eCall do každého vozu do roku 2009

Automobilová doprava by mohla být o něco bezpečnější s automatickým tísňovým voláním, které připravuje Evropa pod označením eCall. Nová služba s platností nejpozději od roku 2009 zjednoduší komunikaci se záchranáři a umožní přesnou lokalizaci havárie a pasažérů.

Evropská komise počátkem letošního roku schválila iniciativu, podle níž by měla být nová auta od roku 2009 povinně vybavena podporou pro komunikaci v případě nehody - eCall, které by mohlo v některých případech zachránit život nebo alespoň zmírnit následky stále častějších havárií na evropských silnicích. V září vydala EC dokument o eCall, “Bringing eCall to Citizens”, který jednoznačně podporuje zavedení této služby pro občany spolu s jednotným telefonním číslem na záchranáře, E-112.

Na jednání Evropské komise bylo v říjnu přítomno celkem 21 členských států a toto jednání potvrdilo zainteresovanost na spuštění eCall v roce 2009. Prvními signatáři vzájemné dohody (MoU, Memorandum of Understanding) se staly Švédsko, Finsko a Švýcarsko, tradičně země, které na bezpečnost svých občanů i silničního provozu důsledně dbají. V říjnu se k dohodě přidaly další čtyři země – Řecko, Itálie, Litva a Slovinsko. Další země, mezi nimiž je i Česká republika vedle Dánska, Německa, Holandska a Kypru, přislíbily přistoupit na dohodu v krátké době.

Jak to funguje

eCall v automobilech zajišťuje následující službu: v případě dopravní nehody zabudovaná technologie (senzory) iniciuje automaticky tísňové mobilní volání na nejbližší záchranáře (PSAP, Public Safety Answering Point; viz obrázek), přičemž samozřejmě indikuje polohu vozu. Záchranáři by měli být k dosažení pod jednotným celoevropsky platným číslem 112, které by mělo být vybaveno vícejazyčnou podporou. eCall lze ovládat také manuálně v případě potřeby, kdy pasažér využije příslušné tlačítko v autě.



zdroj: The 2nd eSafety Communication: Bringing eCall to Citizens

Volání podporuje jak datový tak hlasový přenos, aby mohli pasažéři komunikovat s proškoleným personálem na straně dispečinku záchranářů. Data zahrnují nejen přesné informace o lokalizaci volání, tak informaci o tom, zda bylo generováno automaticky či manuálně, kdy se uskutečnilo a o jaké auto se jedná (identifikace).

Koncem letošního roku už mají být hotovy všechny specifikace potřebné pro technologii eCall a v  roce 2006/2007 se má již naplno testovat. Výrobci automobilů pro Evropu budou muset mít zabudovanou příslušnou technologii v nových vozech od roku 2009. Členské země budou muset vybavit dispečinky na podporu zpracování volání a lokalizace eCall již do roku 2007.


 

zdroj: The 2nd eSafety Communication: Bringing eCall to Citizens

Úspory z nejcennějších

MoU pro implementaci eCall má již přes 50 signatářů – nejen členských zemí, ale i výrobců technologie či automobilů. MoU specifikuje pravidla pro členské země, automobilový a telekomunikační průmysl i pro pojišťovny. Cílem je samozřejmě zajistit, aby eCall fungoval bezchybně kdekoli na území EU.

Služba eCall by se tak mohla stát realitou pro občany EU před koncem dekády a nabídnout aspoň nějakou úlevu v případě havárií: urychlit příjezd záchranky o 40%-50% jak ve městech tak na venkově (podle průzkumu provedeného v rámci projektu spolufinancovaného EU), zmírnit závažnost zranění (Golden Hour Principle) a hlavně zachránit životy. Podle projektu E-MERGE a studie SEiSS by bylo možné zachránit v EU-25 ročně až 2,5 tisíce lidských životů (!), a to na základě dat o nehodovosti a jejích následcích z roku 2002.

Náklady doprovázející nehodovost a také související dopravní omezení a vyvolené další havárie dosahují obrovských rozměrů. Díky eCall by se měly snížit až od 26 miliard eur ročně. A přitom náklady na implementaci eCall v automobilu by se měly pohybovat pouze na úrovni 150 eur a náklady související s modernizací PSAP by neměly přesáhnout 50 tisíc eur. Jedno centrum PSAP s 60členným personálem by v průměru mělo být „dimenzováno“ na každých 31 tisíc občanů. 

Více informací na webové stránce eSafety

Video prezentace

13. 12. 2005

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Facebook: Chceme do virtuální reality vzít bilion lidí!

Facebook pokračuje v úsilí stát se hlavním tahounem ve světě virtuální reality. Vyvíjí proto vlastní headset Oculus...

 

Levnější tarify nebudou! Operátoři se odmítli zúčastnit aukce Licitu

Operátoři opět odmítli požadavek na levnější mobilní tarify. Sdružení Licit čítá skoro 80 tisíc žadatelů, přesto je...

 

Vodafone jako první v ČR aktivoval NB-IoT síť

Jako první v ČR a jeden z prvních na světě dokončil Vodafone pokrytí sítí úzkopásmového internetu neboli NB-IoT pro...

Nejčtenější články

Recenze: O2 Smart Box pod drobnohledem

 

O2 poctivě monitorovalo výtky, dotazy a stížnosti svých zákazníků na pevný internet tak dlouho, až díky tomu...

Rozhovor: Zeptali jsme se, co je to Internet HD

 

Máte představu, co je Internet HD? Zajímá vás, proč vlastně vznikl Smart Box? A co je pro O2 při zvyšování rychlosti...

Pozor! Zákazníky O2 čekají další změny!

 

O2 neváhá a s říjnem vyslalo do světa další ranec změn. Přinášíme vám je všechny hezky pohromadě. Týkají se jak...