Úvod > Články > Jak Apple přechytračil Google

Jak Apple přechytračil Google

Kdysi to bývali kamarádi, teď si jdou po krku. Na jedné straně Google prolomil dominanci Applu, na druhé straně se zdá, že v řadě ohledů Apple svého rivala přechytračil.

Pokud se podíváme čistě jen na čísla, Google vládne. Především díky Samsungu ovládl svět a zaplavil ho nekonečnou nabídkou mobilů, od těch levných až po sofistikované.

Z finančního pohledu je to samozřejmě jiné, Android je open source a za licenci cinká z každého telefonu s Androidem víc u Microsoftu nežli u Googlu. Apple mezitím plní měšce, protože prakticky všechno finančně zajímavé je z vlastní dílny.

V oblasti tabletů si Apple více či méně halasně přichází s jedním až dvěma novými iPady ročně, zatímco Google a jeho partneři zaplavují trh levnými alternativami. A o tom je právě řeč.

Jak u mobilů, tak u tabletů máme pocit, že Apple a Google míří na stejné zákazníky, ale ono tomu tak docela není. 35 procent amerických studentů vlastnících smartphone má iPhone, zbytek o tom, že si ho pořídí, alespoň uvažuje.

Apple prostě míří na movité zákazníky a nehodlá (na iPhone 5C zapomeňme) z této politiky ustoupit. Prakticky všechny výrobky stojí víc nežli u konkurence s Androidem.

Zatímco Google praktikuje politiku brokovnice, kdy pokrývá spektrum od těch drahých až po ty nejlevnější, nedotovaný iPhone za pár šlupek neseženeme a firma si s jedním, maximálně dvěma modely spokojeně vystačí.

Možná je to snobárna, možná dobře zvolená finanční politika. A pokud je to to druhé, tak tady právě Apple konkurenci přechytračil. Majitelé smartphonu s Androidem pravidelně jásají nad otevřeným operačním systémem (jakoby do něj chtěli šťourat sami) a nad bohatou nabídkou aplikací zdarma. Většina z nich se nad placenou aplikací ofrňuje a raději se potýká se záplavou reklam.

Majitelé Applu na to jdou jinak. Jako první se připojí na své iTunes, pak k tomu přidají kreditní kartu a mohou nakupovat. Apple má také statisíce aplikací zdarma, ale většinou je pohodlnější zacvaknout dolar a dopřát si aplikaci, která neprudí reklamou na kdeco. Navíc, protože za telefon zaplatili víc, budou pravděpodobně movitější a ochotnější připlatit si za aplikaci.

Čili jak máme hodnotit úspěch? Procentem trhu? Počtem prodaných přístrojů? Kolik zacinká ve firemní kase? Počtem prodaných aplikací? Těžko říci. Každopádně se jedná o dvě naprosto odlišné strategie – Apple jde po bohatších, kteří si s větší pravděpodobností budou nakupovat aplikace a písničky.

Google a Android zase jdou po absolutních číslech a doufají, že v rámci toho konkurenci prostě zašlapou (ostatně u Nokie, Motoroly a BlackBerry se to už povedlo, HTC by mohl následovat). Jen Apple stojí tvrdošíjně v cestě.

24. 10. 2013

Autor: Václav Větvička

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Ulehčete si shánění dárků s aplikací Presentlist

Nevíte si rady s tím, co komu nadělit pod stromeček? Když už vás něco napadne, nezapíšete si, co jste vymysleli a...

 

Už také chytáte Pokémony?

Všechny chytit mám, všechny chytit mám. Pamatuje si na Pokémony? Nyní je můžete chytat i vy prostřednictvím chytrého...

 

Aplikace Bez Andreje nyní i pro Android

Aplikaci Bez Andreje požadovali i uživatelé Androidu. Přestože vývojář Martin Vythlík původně verzi pro tento...

Nejčtenější články

Proč se na pořádný fotbal nepodíváte ani na ČT?

 

Britskou Premier League, Sky Bet Championship a španělskou ligu mohou čeští diváci sledovat pouze na Nové Digi TV a...

DSL internet nabídne rychlost připojení až 250 Mb/s

 

Společnost Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN) zavádí technologii VDSL3, díky které nabídne v květnu vyšší...

Rychlosti Wi-Fi internetu na DSL.cz v říjnu 2016

 

I v desátém měsíci roku 2016 jsme pro vás připravili zajímavé statistiky zaměřené na Wi-Fi providery. Z našeho...