Úvod > Články > Jak Apple přechytračil Google

Jak Apple přechytračil Google

Kdysi to bývali kamarádi, teď si jdou po krku. Na jedné straně Google prolomil dominanci Applu, na druhé straně se zdá, že v řadě ohledů Apple svého rivala přechytračil.

Pokud se podíváme čistě jen na čísla, Google vládne. Především díky Samsungu ovládl svět a zaplavil ho nekonečnou nabídkou mobilů, od těch levných až po sofistikované.

Z finančního pohledu je to samozřejmě jiné, Android je open source a za licenci cinká z každého telefonu s Androidem víc u Microsoftu nežli u Googlu. Apple mezitím plní měšce, protože prakticky všechno finančně zajímavé je z vlastní dílny.

V oblasti tabletů si Apple více či méně halasně přichází s jedním až dvěma novými iPady ročně, zatímco Google a jeho partneři zaplavují trh levnými alternativami. A o tom je právě řeč.

Jak u mobilů, tak u tabletů máme pocit, že Apple a Google míří na stejné zákazníky, ale ono tomu tak docela není. 35 procent amerických studentů vlastnících smartphone má iPhone, zbytek o tom, že si ho pořídí, alespoň uvažuje.

Apple prostě míří na movité zákazníky a nehodlá (na iPhone 5C zapomeňme) z této politiky ustoupit. Prakticky všechny výrobky stojí víc nežli u konkurence s Androidem.

Zatímco Google praktikuje politiku brokovnice, kdy pokrývá spektrum od těch drahých až po ty nejlevnější, nedotovaný iPhone za pár šlupek neseženeme a firma si s jedním, maximálně dvěma modely spokojeně vystačí.

Možná je to snobárna, možná dobře zvolená finanční politika. A pokud je to to druhé, tak tady právě Apple konkurenci přechytračil. Majitelé smartphonu s Androidem pravidelně jásají nad otevřeným operačním systémem (jakoby do něj chtěli šťourat sami) a nad bohatou nabídkou aplikací zdarma. Většina z nich se nad placenou aplikací ofrňuje a raději se potýká se záplavou reklam.

Majitelé Applu na to jdou jinak. Jako první se připojí na své iTunes, pak k tomu přidají kreditní kartu a mohou nakupovat. Apple má také statisíce aplikací zdarma, ale většinou je pohodlnější zacvaknout dolar a dopřát si aplikaci, která neprudí reklamou na kdeco. Navíc, protože za telefon zaplatili víc, budou pravděpodobně movitější a ochotnější připlatit si za aplikaci.

Čili jak máme hodnotit úspěch? Procentem trhu? Počtem prodaných přístrojů? Kolik zacinká ve firemní kase? Počtem prodaných aplikací? Těžko říci. Každopádně se jedná o dvě naprosto odlišné strategie – Apple jde po bohatších, kteří si s větší pravděpodobností budou nakupovat aplikace a písničky.

Google a Android zase jdou po absolutních číslech a doufají, že v rámci toho konkurenci prostě zašlapou (ostatně u Nokie, Motoroly a BlackBerry se to už povedlo, HTC by mohl následovat). Jen Apple stojí tvrdošíjně v cestě.

24. 10. 2013

Autor: Václav Větvička

Témata

mobilní aplikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Studenti pozitivně využili zapomenutých veřejných dat

Určitě vás už někdy napadlo, že ve veřejné správě se nachází spousta dat, která by se dala zužitkovat. Studenti v...

 

Facebook Messenger má 1,3 miliardy uživatelů. Proč?

Pro zasílání zpráv a sdílení zážitků v reálném čase prostřednictvím telefonu existuje mnoho aplikací a každý...

 

3 nejlepší antivirové aplikace. Mějte telefon v bezpečí

O přibývajících kybernetických útocích jsme psali v našem článku na stránkách www.adsl.cz. Co s tím, že jsou naše...

Nejčtenější články

5 holek v tuktuku: Čas ani kilometry neřešíme

 

Jet do Jižní Ameriky v tuktuku je hned na první pohled šílený nápad. A co teprve, když to skutečně začnete...

Abyste v tom měli jasno: Co se od 1. září změnilo?

 

Na první pohled se zdá, že začátek školního roku přináší zvraty jenom do života školáků. Ale není to tak. I...

Vodafone navyšuje data! Těšte se až na trojnásobnou porci

 

Nejdřív navýšil 26. srpna data u balíčku k předplaceným kartám, pak od 28. srpna ještě přidal k vybraným balíčkům...