Úvod > Články > Auta bez řidiče – rozhodne parlament?

Auta bez řidiče – rozhodne parlament?

Auta bez řidiče bylo něco, co jsme si ještě před pár lety nedokázali představit jinde nežli ve sci-fi filmu. Potom do toho začal šťourat Google a po počátečním posměchu se zdá, že je to dnes už víc realita nežli fantazie.

Řada otázek ale zůstává. Co chybí, je snaha o odpověď nebo dokonce řešení. Některé slibované změny jsou těžko představitelné, jako třeba prudké zvýšení počtu míst na parkování. Není k tomu totiž rozumný důvod.

Jiné změny budou mít v prvním plánu bohulibé účinky, ve druhém pak už méně. Mám na mysli slibované razantní snížení dopravních nehod, počtu zraněných a mrtvých. To si samozřejmě přejeme všichni. Méně nadšení už budou potenciální příjemci transplantovaných orgánů, jejichž počet se nepochybně stejně razantně sníží.

Jsou tady ale také legální či regulační otázky. Jednou z nich třeba je, jestli bude legální pro opilce dostat se domů autem, které řídí samo. Bude to de jure stejné jako jet taxíkem?

Kdo vlastně odpovídá za případnou chybu a havárii samořídícího se auta? Majitel? Cestující? Výrobce softwaru či hardwaru? Je pravděpodobné, že baterie právníků již na těchto problémech pracují. Bylo by sice příjemné vědět už teď, kterým směrem vítr povane, ale to bych asi od života chtěl příliš.

Jiná otázka je spíše filozofická či morální. Co nastane ve chvíli, kdy toto auto bude muset udělat morální rozhodnutí, třeba jestli má obětovat život jednoho,m aby zachránilo život několika.

Morální dilema občas nazývané „trolley problem“, protože vychází z testu, ve kterém má člověk nutnost ovládat výhybku na křižovatce ve tvaru Y a rozhodnout, jestli vozidlo pojede jedním směrem, kde přejede jednoho člověka, nebo druhým směrem, kde jich přejede pět. Hypotetický problém může nastat v reálném životě.

Představme si třeba případ, že se samostatně řízené auto blíží k tunelu, na jehož okraji přechází dítě, které zakopne a upadne. Co udělá auto? Přejede dítě (a zachrání pasažéra), nebo uhne a vrazí do kraje tunelu (a ohrozí pasažéra)?

Když se tento test dal lidem, překvapujících 64 procent odpovědělo, že by auto mělo dítě přejet. Pro plných 50 procent to navíc byla jednoduchá otázka.

Ještě zajímavější byla odpověď na otázku, kdo by měl v dané chvíli rozhodnout – výrobce, vláda nebo cestující? 44 procent odpovědělo, že cestující, 33 že by to měla rozhodnout vláda patřičnou regulací a jen 12 procent si bylo jisto, že by to mělo být dané přímo výrobcem. A tím se obloukem dostáváme znovu k otázce, jestli by tímto autem měl jet opilec.

A jak bychom se na podobné otázky dívali my? Chtěli bychom také rozhodovat o tom, jestli naše auto trefí mamutí SUV na levé straně nebo Fiata Uno na straně druhé? Nebo budeme doufat, že to za nás rozhodnou řady osvícených politiků v parlamentu?

4. 9. 2014

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mafra posiluje své postavení na realitním trhu

Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...

 

Elop končí v Microsoftu, co s ním bude teď?

Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...

 

Hlídejte si své účty před kyberútoky

Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...

Nejčtenější články

Zpomalí vám po 17 hodině O2 Air Fix? Nebojte se ozvat!

 

Někteří zákaznici O2, kteří využívají bezdrátový neomezený internet O2 Optimal Air Fix si začali po skončení lhůty...

Jak zareaguje O2 na nové tarify od T-Mobile a Vodafone?

 

Dočkali jsme se nových neomezených tarifů od T-Mobile a od Vodafone, teď je na řadě operátor O2.

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2017

 

Rychlost mobilního LTE internetu byla v březnu nejvyšší opět u operátora Vodafone. V síti 3G je stále nejrychlejší...