Úvod > Články > ČTÚ českého spotřebitele ochrání

ČTÚ českého spotřebitele ochrání

V pátek 26. září schválila poslanecká sněmovna novelu zákona o elektronických komunikacích. Jak už jsme informovali, tato změna podstatně omezuje práva zákazníků telekomunikačních operátorů. ČTÚ již při projednávání novely upozorňoval na to, že úprava zákona je v rozporu se směrnicí o univerzální službě. ČTÚ jako orgán aplikující zákon o elektronických komunikací očekává, že horní komora uvede podobu novely do souladu s unijní směrnicí tak, aby Česká republika byla ochráněna před rizikem procesu infringementu.

Český telekomunikační úřad informuje ve vydané Měsíční monitorovací zprávě č. 9/2014. o připravované novele zákona o elektronických komunikacích. Navrhovaná úprava práva zákazníků operátorů limituje možnosti reagovat na situaci, kdy operátor jednostranně změní smlouvu.

V současné době je dáno, že operátor musí zákazníka informovat o změnách a ten má právo od smlouvy odstoupit. Nově má být možnost ukončit smlouvu zcela bez sankcí vázána na podmínku, že „jde o podstatnou změnu smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení účastníka.“ Legislativa EU žádnou takovou podmínku nepřipouští. ČTÚ bude při rozhodování sporů nadále aplikovat zákon takovým způsobem, aby chránil práva účastníků v souladu s evropským právem.

Měsíční monitorovací zpráva ČTÚ uvádí příklad pravomocného rozhodnutí ve sporu jednoho z klientů společnosti DIGI Czech Republic. Z toho vyplývá, že ujednání zakládající smluvní pokutu mohou být obsažena výhradně ve vlastní spotřebitelské smlouvě, pod kterou klient připojí svůj podpis, nemohou však být součástí všeobecných obchodních podmínek. Tato ujednání mají navíc přesně specifikovat, jakou povinnost musí spotřebitel porušit, aby bylo možné se pokuty domáhat.

V poslední době více než desetinásobně narostl počet přijatých hlášení na rušení televizního signálu. Vliv na to mají především informace z médií. Rušení ze strany LTE se prokázalo pouze u každého čtrnáctého případu. „Poměr oprávněných případů rušení k počtu přijatých hlášení poklesl z obvyklých 10 – 20 % v dubnu až srpnu na 6,7% v září“ uvedl tiskový mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

17. 10. 2014

Autor: Redakce DSL.cz

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Facebook: Chceme do virtuální reality vzít bilion lidí!

Facebook pokračuje v úsilí stát se hlavním tahounem ve světě virtuální reality. Vyvíjí proto vlastní headset Oculus...

 

Levnější tarify nebudou! Operátoři se odmítli zúčastnit aukce Licitu

Operátoři opět odmítli požadavek na levnější mobilní tarify. Sdružení Licit čítá skoro 80 tisíc žadatelů, přesto je...

 

Vodafone jako první v ČR aktivoval NB-IoT síť

Jako první v ČR a jeden z prvních na světě dokončil Vodafone pokrytí sítí úzkopásmového internetu neboli NB-IoT pro...

Nejčtenější články

Recenze: O2 Smart Box pod drobnohledem

 

O2 poctivě monitorovalo výtky, dotazy a stížnosti svých zákazníků na pevný internet tak dlouho, až díky tomu...

Rozhovor: Zeptali jsme se, co je to Internet HD

 

Máte představu, co je Internet HD? Zajímá vás, proč vlastně vznikl Smart Box? A co je pro O2 při zvyšování rychlosti...

Pozor! Zákazníky O2 čekají další změny!

 

O2 neváhá a s říjnem vyslalo do světa další ranec změn. Přinášíme vám je všechny hezky pohromadě. Týkají se jak...