Úvod > Články > EarthLink rozšiřuje nabídku

EarthLink rozšiřuje nabídku

I když EarthLink zůstává druhým největším americkým internetovým providerem, přece jenom není jeho situace jednoduchá. Firma totiž nevlastní žádné kabelové sítě a pomalému spojení dial-up již začíná být odzvoněno. První snahy o získání přístupu ke kabelovým sítím byly znemožněny nařízením FCC o tom, že majitelé kabelů nemusí konkurenci nabídnout prakticky nic.

EarthLink se však nehodlá vzdát bez boje, a nová strategie je na světě – nabídnout tak bohatou šíři služeb, že se zákazníci přece jenom chytí. Firma se proto snaží uzavřít smlouvy snad s každým, kdo v oblasti internetového spojení něco znamená. Jednou ze snah je ochota nabízet tzv. městské sítě, stejně jako se to podařilo ve Filadelfii. Proto se dal EarthLink dohromady s Googlem a snaží se získat novou zakázku v San Franciscu. Jak moc budou podobné městské sítě výnosné, to se teprve ukáže, nicméně ani ve velkých městech nejsou počáteční náklady příliš vysoké. Pro San Francisco se odhadují na instalaci 1 500 vysílačů (dodaných firmou Tropos) na stožáry pouličního osvětlení. To by mělo stát pouhých 6 až 7 milionů dolarů, náklady na udržování sítě se odhadují na 1,5 milionu ročně. Google navíc přislíbil, že se na nákladech bude podílet. Navrhovaný systém navíc bude existovat ve dvou podobách, část fungující přes stránky Google bude zdarma (placená z reklam), část fungující přes EarthLink bude placená, ale bez reklam a rychlejší. EarthLink by navíc měl být schopen pronajímat část kapacity dalším ISP.

San Francisco se zatím ještě nerozhodlo, ale podle všeho to vypadá, že nabídka firem EarthLink, Google, Motorola a Tropos zvítězí, především proto, že nová služba by neměla město nic stát. Pokud bude tento systém kvalitně fungovat a stane se i přes konkurenci současných providerů populární, budou o něj mít zájem téměř všechna velká města Spojených států. Výhodou tohoto systému je totiž odklon od obyčejné sítě Wi-Fi a příklon ke kombinovaní síti využívající technologií firmy Tropos a bezdrátové technologie Motoroly MotoWi4.

Další z technologií, kterými se EarthLink snaží zachránit, jsou VoIP, P2P, bezdrátový broadband, spolupráce se satelitní televizí a spolupráce s SKT na programu Helio MVNO. Ze spolupráce s korejskou firmou SKT vznikla firma Helio MVNO (Mobile Virtual Network Operator), která pronajímá své kapacity pro CDMA síť společnosti Sprint Nextel. Podle firemních plánů by se mělo podařit získat do roku 2009 kolem 3 milionů zákazníků, což by znamenalo asi 2 procenta trhu s americkým bezdrátovým broadbandem, a ve firemních kasičkách by ročně cinkaly asi 2 miliardy dolarů. Jelikož SKT v Koreji testuje technologii pre-WiMAX Wi-Bro, lze očekávat, že buď přímo Helio, nebo samotný EarthLink přijdou s podobnou technologií i ve Spojených státech. Ostatně první pokusy již v Kalifornii probíhají. Sprint se již nechal slyšet, že má zájem o spolupráci pro své 2,5 Ghz broadbandové bezdrátové spektrum.

WiMAX je ale přece jenom otázka budoucnosti, pro blízkou budoucnost sází EarthLink spíše na spolupráci s některým z amerických providerů satelitní televize. EarthLink jim může nabídnout software pro různá využití internetu, satelitní televize by se navíc pomocí EarthLinku mohla dostat na mobilní periférie pomocí sítí na bázi WiMAXu (DirecTv již první vyjednávání s Heliem zahájil). Byl by to ale WiMAX od firmy Clearwire a ne od EarthLinku, pravděpodobně proto, že se Sprint bojí konfliktu zájmů mezi DirecTV a současnými kabelovými televizemi.

Helio je přitom skutečně úspěšnou firmou, neboť se jí podařilo uzavřít spolupráci se službou MySpace, která je ve Spojených státech velice populární. Helio by se mělo stát exkluzivním providerem a nabízet i některé vlastní periférie. Samotný systém MySpace má kolem 55 milionů členů a nová nabídka MySpace Mobile On Helio nabídne plné sdílení jak emailu, tak i blogů a galerií. A nejedná se o malé peníze, webová stránka MySpace.com je ve Spojených státech druhou nejvíce navštěvovanou stránkou a předčí i populární Google, navíc jí patří plných 12 procent všech internetových reklam.

Otázkou zůstane, jestli je tato strategie EarthLinku zdravě agresivní a rozumná, nebo jestli firma přeceňuje své možnosti a finance a rozprostřela svoji náruč příliš doširoka.

17. 3. 2006

Autor: Václav Větvička

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Mafra posiluje své postavení na realitním trhu

Vydavatelství Mafra rozšířilo své portfolio o společnost AdInternet. Česká firma se specializuje na prodej realit...

 

Elop končí v Microsoftu, co s ním bude teď?

Dvaapadesátiletý Stephen Elop opustil pozici výkonného viceprezidenta Devices & Services ve společnosti Microsoft...

 

Hlídejte si své účty před kyberútoky

Kyberloupeže a útoky na účty klientů bank v České republice během posledního roku rapidně stouply. Banky posilují...

Nejčtenější články

HBO Max v Česku od května nahradí nová služba Max

 

Společnost Warner Bros Discovery oznámila, že v Evropě spustí novou platformu Max 21. května. To se týká i Česka a...

Seznam.cz připravuje vlastní předplatné, reklamě se ale nevyhnete

 

Seznam.cz testují nové předplatné. V placené verzi přestane využívat vaše data k cílení reklamy. Reklamu ale na...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v březnu 2024

 

Rychlost u většiny technologií v březnu klesla. Podívejte se, jak si vedl váš poskytovatel a u kterého providera...