Úvod > Články > Globální trh s IPTV

Globální trh s IPTV

Předpovědi trhu televizního vysílání po IP se velmi liší a velmi rychle vyvíjejí. Jiné tempo a startovní pozici má IPTV v Evropě, výrazně jiná situace je v Asii a opět něco jiného se odehrává za oceánem.

Podle nové zprávy společnosti Informa Telecoms and Media, „IPTV: A Global Analysis“ bylo na světě na konci loňského roku 2,7 milionů uživatelů a do konce dekády se má jejich počet téměř zdesateronásobit na 26 milionů. To se celkem shoduje s prognózou firmy Parks Associates, která do roku 2009 předpokládá 21 milionů uživatelů. Ovšem podle letošní zprávy Light Reading Insider má IPTV globálně zaujmout 65 milionů uživatelů.

A ještě jiné předpovědi znázorňuje následující obrázek:

Podle zprávy RHK „Global Online Entertainment Market” mají služby on-line zábavy, včetně IPTV, generovat 15,8 miliard dolarů v letošním roce a následně má trh růst ročně o 24 %, takže v roce 2009 může dosáhnout 36 miliard dolarů. 

Největším trhem pro IPTV se do konce dekády postupně stane Čína, následována USA. Dosud největším trhem byl ještě v roce 2004 Hong Kong s půl miliónem uživatelů, který se ale v absolutních číslech propadne na desáté místo. Nicméně koncem loňského roku půlmilióntého zákazníka IPTV (Now TV) oznámil hongkongský provozovatel PCCW (Pacific Century CyberWorks), odnož Hong Kong Telecom.

Důvodů pro nástup Číny i v oblasti IPTV je celá řada, ale tím nejvýraznějším popudem rozhodně budou teprve Olympijské hry v Pekingu v roce 2008. Do té doby se podle In-Stat se IPTV nedočká velkého zájmu. Olympiáda by mohla přinést téměř 5 milionů zákazníků a příjmy ze STB v hodnotě 231 milionů. V Číně je také víc jak dvacítka výrobců IP STB (Set-Top Box), mezi jinými už celosvětově známé společnosti jako UTStarcom a ZTE. Velká většina STB se k zákazníkům dostane v rámci balíčků služeb nabízených jejich poskytovateli. Mediální skupiny jako SMEG a EastTV už mají dohody s telekomunikačními provozovateli na tvorbu specifického obsahu IPTV.

V roce 2004 celosvětově IPTV přineslo na příjmech z předplatného a VoD 409 milionů eur. Na konci dekády to ale přesáhne 10 miliardy dolarů. ARPU se dostane na 33,55 dolarů.

Tabulka 1: Tři největší světové trhy s IPTV (2004 vs. 2010)

2004

uživatelů (v tis.)

2010

uživatelů (v tis.)

Hong Kong

475

China

4 871

USA

273

USA

3 415

France

184

Japan

2 531

zdroj: Informa Telecoms & Media

Evropský trh

Příjmy z IPTV v Evropě mají dosáhnout 4,5 miliardy do roku 2010, což bude výrazný skok ze současných 330 milionů dolarů. V Evropě se nejvíce IPTV ujme ve Francii, Německu, Velké Británii a Itálii, které dohromady budou znamenat tři čtvrtiny uživatelů a zisků. Celosvětově ovšem Evropa bude pokulhávat za USA s předpokládanou penetrací 1,9 % a asijskými zeměmi.

Evropa je pro IPTV přitom ideální: velká část obyvatelstva žije v městských oblastech, takže vzdálenost od ústředny (délka DSL smyčky) není velká, kabelové sítě nejsou ve většině zemí dostatečně rozšířeny a v domácnostech nebývá tolik TV přijímačů jako třeba v USA.

V západní Evropě již řada DSL provozovatelů nasadila služby televizního vysílání a IP VoD (Video on Demand), o které je zájem zejména v zemích, kde není rozsáhlá penetrace kabelových sítí. Ve Francii (třetí v celosvětovém žebříčku a první v Evropě) na konci loňského roku bylo necelých 200 tisíc uživatelů a do roku 2010 jich má být o dva milióny více. Zatím čtvrtá Itálie se 190 tisíci přidá za pět let 1,5 milionu uživatelů. Německo, celosvětově sedmé v pořadí s 75 tisíci má Itálii překonat a zastavit se až na 2 milionech uživatelů. Devátá v pořadí, Velká Británie, s 20 tisíci uživateli bude mít v roce 2010 téměř 1,5 milionu uživatelů. A poslední v žebříčku prvních deseti na světě, Španělsko, se zanedbatelnými několika tisíci uživateli na konci dekády překročí tři čtvrtě milionu. Ostatní evropské země nepřekročí ani na konci dekády čtvrt milionu.

Tabulka 2: Pět největších trhů s IPTV v západní Evropě  (2010)

IPTV uživatelé (v tisících)

příjmy z IPTV (milióny $)

Francie

2 200

1 102

Německo

2 008

552

Itálie

1 636

971

Velká Británie

1 450

796

Španělsko

777

461

zdroj: Informa Telecoms & Media

Ve východní Evropě bude nástup IPTV poněkud pomalejší: do konce dekády má činit 1,3 milionů uživatelů s příjmem 383 milionů dolarů. Penetrace zde nepřekročí setinu procenta a ARPU (Average Revenue Per User) bude kolem 22,20 dolarů. V absolutních číslech Informa předpokládá do konce dekády v České republice 35 tisíc uživatelů IPTV, v Maďarsku ovšem trojnásobek a v Polsku 380 tisíc. Rusko do tohoto trhu stále ještě výrazně nezasáhne, jen pouhými 170 tisíci uživateli.

U IPTV přípojka (ne)rozhoduje

VoD je zatím doménou satelitních a kabelových společností, ale v budoucnu bude záviset na rozjezdu IPTV telekomunikačních provozovatelů, na sítích s kombinací mědi (DSL) a optiky (FTTx, Fiber to the xxx).

IPTV přes DSL se bude dařit v oblastech, kde konkurenční provozovatelé kabelových, satelitních a digitálních pozemních sítí nepůsobí, nebo se jim nedaří, či telekomunikační společnosti přijdou s konkurenční cenovou nabídkou. Podle průzkumu společnosti Horowitz Associates („State of Digital and Interactive Television 2005“) totiž přes jednu třetinu uživatelů kabelových a satelitních společností by celkem rádo současného poskytovatele služeb vyměnila za telekomunikační společnost. Důvodem je vysoká cena, kterou za současnou službu platí, a naděje na další služby přes DSL.

Pro progresivní provozovatele DSL se stále lepším technologickým zázemím (VDSL, Very high-speed Digital Subscriber Line, a ADSL2+, Asymmetric DSL, či MPEG-4, Motion Picture Experts Group) bude i HDTV (High Definition TeleVision) další možností. IPTV se ale neomezuje pouze na poskytovatele DSL, protože přenos televizního signálu po protokolu IP není omezen na jedinou infrastrukturu. Proto na IPTV také se zájmem hledí kabeloví provozovatelé, např. francouzští Numericable a Noos.

Zatímco technicky je IPTV zvládnuto, pro DVB chybějí specifikace pro hardware a software, proto se používá firemní operační systém a middleware. V této oblasti působí DVB Forum (CM-IPTV WG), DSL Forum a také Digital Living Network Alliance (DLNA).

Průkopníci služeb IPTV většinou kopírovali cenovou strukturu pro placenou TV podle kabelového a satelitního sektoru: za malý poplatek volné kanály, s možností si připlatit za prémiové kanály a VoD (za video nebo měsíční předplatné, SVOD, Subscription Video-On-Demand). IPTV má přednosti oproti svým konkurentům právě v oblasti VoD, protože kabeloví provozovatelé jsou pomalí a pozemní digitální televize nemá dostatečnou šířku pásma.

VoD nebo FoD?

Podle analytiků společnosti In-Stat bylo na konci loňského roku na světě 7,5 milionů uživatelů VoD po kabelových sítích. Letos se má jejich počet téměř zdvojnásobit a do roku 2009 pak dosáhnout 34 milionů. Kabeloví provozovatelé se zaměřují na obsah typu FoD (Free-on-Demand), aby se odlišili od satelitních provozovatelů. Příjmy z VoD rostou pomaleji než roste počet uživatelů, což právě souvisí s rostoucí popularitou FoD.

Jen v USA podle In-Stat 25 % všech uživatelů kabelové televize vyzkoušelo VoD. Náklady na poskytování VoD se za poslední rok snížily z 300 na 250 dolarů za video stream.

Podle ABI Research má VoD do pěti let začít ovlivňovat televizní programy, protože si diváci budou plánovat a vybírat vlastní časy sledování pořadů. Místo, aby sledovali pevně naprogramovaný pořad, mohou využít VoD portál a vybrat si jakýkoli zamýšlený pořad.

4. 4. 2006

Autor: Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA

Témata

telekomunikace

Sdílejte

Přečtěte si také

 

Evropská komise vyšetřuje Apple, Google a Metu, hrozí jim vysoké pokuty

Apple, Google a Meta jsou v EU vyšetřovány kvůli možnému porušení nového aktu o digitálních trzích. Společnostem...

 

USA prý využívají satelity SpaceX pro špionáž, Rusko pohrozilo útokem na ně

Rusko uvedlo, že ví o snahách amerických zpravodajských služeb využívat komerční provozovatele satelitů. Varovalo...

 

Po Pavlovi i Babiš, podvodníci lákají z lidí peníze za pomoci deepfake videí

Sociální sítě v poslední době zaplavila falešná videa politiků, ve kterých lákají na výhodné investice. Místo...

Nejčtenější články

Formule 1 2024: Kde sledovat přímé přenosy?

 

Sezóna Formule 1 2024 startuje. Podívejte se, kde letos sledovat přímé přenosy ze všech velkých cen, kvalifikací a...

Naměřené rychlosti internetu na DSL.cz v únoru 2024

 

Podívejte se na únorové statistiky rychlostí internetu od DSL.cz. Jak si tentokrát vedly technologie a u kterého...

Platforma X chce konkurovat Gmailu novým XMailem

 

Elon Musk oznámil spuštění vlastního e-mailového klienta XMail. Chce tak konkurovat populárním Gmailu od Googlu.